Utvärdering av lektion 24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
Opus97
Posts: 1
Joined: Fri 26 Dec 2014, 16:27

Utvärdering av lektion 24

Post by Opus97 »

Mattis, 19 år, tog precis studenten på en estetisk musiklinje och ska fortsätta på musikfolkhögskola till hösten. Jag fick 5 fel. Det här är fjärde gången jag försöker klara kursen eftersom jag har gett upp när skolan har blivit för stressig eller som sist när jag i stället lade fokus på skolans pi-tävling. Då lyckades jag memorera 1338 decimaler på två veckor trots att jag var långt ifrån färdig med kursen. Tyvärr gjorde jag ett tryckfel på provet på 545:te decimalen men jag vann i alla fall tävlingen.

Även om min dröm är att bli pianist tror jag att den här kursen kan hjälpa mig på grund av att man blir bra på att visualisera. Jag har kommit över svåra passager i pianostycken genom att gå ifrån pianot och bara visualisera och föreställa mig hur det ska spelas och låta. Konstigt men det hjälper faktiskt och då slipper man också bli störd av sina egna ljud. Har även tänkt testa om inte den tekniken kan göra mitt körkort lite billigare!

Ett tips till den som tycker att 2 timmar känns för länge för att orka koncentrera sig. Jag hittade en simpel teknik som går ut på att man ska arbeta i 25 minuter långa pass med 5 minuters paus i mellan. Det är viktigt att ställa en klocka och avbryta exakt när 25 minuter har gått, då är det lättare att komma in i träningen igen. För mig blev det lättare att hålla koncentrationen uppe och lektionen blev mycket mer överskådlig. Dessutom är det sällan jag har fått sitta i två timmar.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Utvärdering av lektion 24

Post by Mattias »

Mycket bra Mattis, stort grattis till väl genomförd grundkurs!

Mycket bra tanka om tiden. Bara för att förtydliga så behöver man absolut inte köra 2 timmar i ett sträck utan det går utmärkt att dela upp lektionerna i kortare pass.

Allt gott,
Mattias
Post Reply