David Jönssons journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: David Jönssons journal

Post by ivarson »

Hej David.

Det är jobbigt och din hjärna säger åt att dig att skita i detta tramset; "sätt dig och kolla på någon serie på netflix istället" typ.
så höll iaf min skalle på ett bra tag. Det är en demon du får lära dig slåss mot.

Att tycka det är jobbigt och tråkigt är normalt och det tycker säkert de flesta här om kursen, åtminstone periodvis.
Ungefär som när man försöker sluta snusa; Oavsett hur övertygad du är i början, börjar du ändra dig och resonera att det inte är värt att sluta. Eller att ställa sig på ett meningslöst löpband varje dag.
Men självklart går det! Vi har bara olika mentaliteter inför utmaningarna, men de kan regleras.

Vi är så hårt inställda på att ta den enkla vägen ut. Att övervinna den driften var något av det jobbigaste för mig.
En annan dealbreaker är att tillåta dig ha fel, och att inte fuska (avancera kurser utan att träna). Det kan låta löjligt men jag gjorde det på intensivträningen några gånger.

Jag lärde mig sen i viss mån att tänka rationellt när jag kände mig uppgiven. Visualiserade att jag såg mig själv uppifrån där jag gav upp, sedan tänkte jag på hur jag blev lågpresterande, för att min egen 'hjärna' försökte komma undan arbete. (på något sätt kunde jag skylla på den istället för mig själv individ). Därefter tänkte jag på mig själv i egenskap av någon som redan bemästrade ämnet och på situationer där jag använde GMS.

Låter nog självgod men det funkade för mig, det fick mig i 'flow'.

Fokusera inte på om du kommer ta dig igenom kursen om det känns jobbigt, för andra med hög beslutsamhet kan det bästa vara motsatsen.
Du kan bli riktigt grym mycket tidigare än så, så vägen är inte nödvändigtvis lika brant hela tiden.
Du fixar det galant, om det är detta du verkligen vill? Försök gör det till en rutin som känns lika självklar som en dusch (hoppas jag)
gör ett par lektioner i veckan, skriv upp i en kalender när du ska träna

Jag gjorde klart lektion 60 i vintras, så det går :-)
har databaser både högt och lågt.
Och nej forumet för utexaminerade är rätt fattigt, finns dock ett tips från mattias som var lite coolt.
Post Reply