Kedjemetoden

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
DaBo4719
Posts: 2
Joined: Mon 28 Sep 2015, 16:37

Kedjemetoden

Post by DaBo4719 »

Hej Har väldigt svårt med kedjemetoden. Ryska dockan fungerar bra.
När jag använder kedjemetoden har jag försökt med olika metoder. Att verkligen försöka visualisera (verkligen se) saken framför mig och mer uppe i huvudet så att säga. När jag ser sakerna framför mig har de mindre färg och svagare konturer i huvudet vinner jag färg och detaljer. Resultatet blir alltid det samma. av 15 ord kommer jag ihåg kanske 5-6. Jag har väldigt svårt att hitta nästa koppling. Tar jag hjälp och tittar på skärmen kommer den samnsatta bilden direkt. När jag sedan letar efter nästa är det fatal error.
I bland funkar det för tr ord mitt i serien. Har försökt förstå varför. Har inte hittat något mönster.
När jag skall hitta på egna ord från tre konsonanter är det helt kört....

Mvh

//David
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Kedjemetoden

Post by ivarson »

Det är jättemånga som ställer samma fråga, inkl jag själv tidigare. När jag läste av R.D blev det ett slags Flow och bilderna bara rullade fram utan att jag behövde stanna upp mentalt. Kedjor fick jag stanna upp i och leta kopplingar. Men med träning blir det faktiskt lättare, man lär sig att göra själva kopplingarna i kedjorna tydligare.

Matthias svar till mig var bla. att man i praktiken inte använder så långa kedjor utan det är en kombination av många tekniker som används. Detta stämde (såklart) och du kommer längre fram se att du skapar kedjor på kanske 5 - 10 bilder sen använder du underbilder på dem. När jag gör stödbildsystem med 125 "slots" så brukar jag använda fria associationstekniken, alltså att bilderna är så relevanta till varandra som möjligt.
När du präntar in såna system är det också något du oftast förbereder ordentligt och repeterar flera gånger. Övningarna i första modulen återspeglar inte hur gms används i praktiken så du kan va lugn och bara öva på
DaBo4719
Posts: 2
Joined: Mon 28 Sep 2015, 16:37

Re: Kedjemetoden

Post by DaBo4719 »

Tack så mycket!
Då jobbar jag på utan att känna det som helt hopplöst
Post Reply