Jag har gjort ett par lektioner under veckan men varit för trött för att skriva i journalen efteråt. Det är inte bra att börja en lektion framåt tio på kvällen när man har jobbat hela dagen.
Lektion 12
Avklarad men med mycket besvär.
Börjar känna mig bekväm med returmetoden men inte med kopplandet till bilderna. Dock så börjar bilderna komma enklare. Förfarandet verkar fortfarande vara att på första memoreringsförsöket skapar jag bilderna och på andra lyckas jag koppla dem.
Lektion 13
Informationsblock då, min dörr saknar brevinkast

men den har extra lås

min väckarklocka har inga ben, jag ser automatiskt tekannan med handtaget åt höger (det är första bilden jag ser av kannan, jag tror det beror på att jag är högerhänt) kort sagt jag ändrade ordning och på underbilderna ganska mycket och bytte ut vissa eftersom de dök upp så i huvudet.
Minnesblock 1 sitter nu solidt eftersom jag åker spårvagn 2x30 min per dag.
Lektion 14
Denna var riktigt kul. Men jag vill memorera MEEER

kan knappt bärga mig till nästa lektion.
Schemat verkade enklast medan svårigheten ökar ju fler 3siffriga figurkoder som ska kodas.
Lektion 15
Jag märker en klar skillnad mellan hur lätt det är att minnas och återkalla informationen från tresiffriga figukoder och figurkoder som naturligt (eller naturligt för andra och logiska för mig, indien, england, mattematik, bild ...) kommer fram.
så efter en del repetition kommer bilderna allt snabbare men avkodningen går fortfarande hackigt.
Jag är dålig på att återkalla information under dagen, oftast är mina återblickar kopplade till just spårvagnen.
Fortsättningen av memorerandet gick oerhört mycket bättre på en lördagsmorgon med frisk och utsövd knopp, verkligen skillnad mot vardagskvällar, speciellt i slutet av veckan.
Enklast, helt klart karakteristiska drag därefter telefonnumren och svårast, konstigt nog eftersom de inte innehåller fler problematiska element än telefonnumren, de historiska slagen.
Lektion 16
Oj vad mycket bilder det blev när man inte kan använda figurkoderna för månaderna som associationsbas, helt klart det svåraste partiet att memorera födelsedagarna.
Gick en promenad i morse och kunde återkalla, med viss möda vid 3siffriga tal, hittills memorerad information, då blev jag lite nöjd.
Mål som jag satt upp:
Klar med databasen under vecka 45
Klar med språkmodulen under vecka 48. Språkmodulen är egentligen mitt stora mål med kursen eftersom jag är väldigt språkintresserad och jag är väldigt ivrig att komma igång med den eftersom jag hoppade på en distanskurs i ryska under hösten och har tenta den 15e januari.
Därefter är planen att lära mig fler språk, skapa databaser för jobbet och intressen, och framför allt slippa vara osäker på de där sakerna som man borde komma ihåg.
/ Peter