DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Besöker gamla cicero :)

Går bättre än väntat, märker, som igår att jag tidigare inte kunde dem så bra. Jag slätade över vissa saker som sedan syntes i resultatet. Då så kämpade jag bara med att jag inte kunna mina cicero så bra och jag blandade ihop kopplingar i slutet (var oftast i slutet då jag mindes den första halvan relativt bra). Tanken att befästa dem djupare slog mig aldrig. Jag stannade inte upp tillräckligt länge för att fokusera på enskilda detaljer utan gjorde det grovt överlag. Det behöver inte vara så svårt men för mig vart det svårt då jag inte kunde dem ordentligt. Då ville jag bara avsluta övningen så att jag kunde gå vidare till nästa - safty in numbers!

Sedan förra gången har jag utvecklats mer. Jag var en läkarstudent på 5e året när jag startade, nu är jag inne på mitt 3e yrkesår. Jag har allt mer kommit att uppskatta hur stor skillnad detaljer gör, så även inom minnestekniken. Precis som igår så märker jag att det jag gjorde tidigare sitter bättre när jag lär mig nytt, det är som att jag inte har tid att traggla med det gamla, att det bara måste sitta så att jag kan använda tiden för nya kopplingar :D.

Har en nattjour ikväll så idag blir det mest repetition och ingen nyinlärning utöver att jag repeterade upp 100 cicero till. Jag är ändå nöjd med repetitionen, behöver inte vara ett exakt antal koder per dag så länge det går framåt. Jag ska gå ut och få lite dagsljus nu innan det är dags att sova.

Ha det gott och GOD JUL!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Firade julen hemma hos mamma så jag hade inte figurkoderna tillgängliga så jag repeterade de jag kunde i huvudet. Körde dem framlänges, baklänges och i sidled ;). Skämt åsido, jag körde dem slumpvis för att undvika sekvensinlärning. Det börjar faktiskt bli kul!

Utöver det har jag slumpvis tagit några figurkoder från de högre talen för att göra det lite mer spännande . Har några på 800 och några på 500 etc.

Det går bättre och bättre men av någon anledning hakar jag upp mig på 15, 115. 15 är en figurkod som jag kunnat i flera år, vet inte varför jag plötsligt låser mig på dem.

När jag tittade på Kalle fick jag åter en chans att repetera. När Musse och Janne Långben är i husvagnen så äter de majskolv - det är 106. Vattenmelon är 42.

Snövit och de sju dvärgarna innehåller en hare - 25, nomad - 107 etc.

Julen hos mamma är nu avklarad, i helgen är det pappas tur. Målet till måndag är att ha de första 200 figurkoderna. Har nu jobbat en natt till och ska ge figurkoder 140 till 180 en ärlig chans idag. Är trött men ska koppla med musik i bakgrunden - just nu rullar Christina Aguilera - moulin rough:)


Ha en fortsatt trevlig julhelg!

Hälsn
Ceciila
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Sådär, då var det gjort.

Hjärnan började sakta ner efter 20 figurkoder, soppatorsk vid 30 så jag slutar där. Är en lagom mängd per dag. Är nu -169.

De första 20 gick bäst, sedan tilltagande trötthet med sjunkande koncentration som följd. Jag blandar lätt ihop 147 med 47 etc. Men det är bäst jag vänjer mig, ska göra det här för 247, 347, 447 osv.

För er som undrar hur jag kan koppla så många figurkoder så snabbt så är svaret - MAKE LOVE TO IT. Skämt åsido, men poängen är, bry dig om det du kopplar. Ta lite i taget och gå tillbaka flera gånger. Låt det sjunka in och ta lite till.
Jag brukar inte kunna ta in 30 figurkoder i ett sträck, mängden har ökat med tiden.

Nu - hjärnvila!

Repetion imorgon

Ha en fortsatt trevlig helg allesammans!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: DrWho

Post by martinolin »

Kul att läsa om nytändning och hur du sätter nya mål. Gör det lite roligare att börja tänka på att komma igång igen :)
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Roligt att det inspirerar dig!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Jag har nu kopplat 200 figurkoder.

Jag gjorde 169-180 i förrigår (då jag inte kunde sova) och 181 till 199 idag på 34 minuter.

Jag är helt slut och jag förstår inte varför. Anledningen är dock inte minnesträningen - den gör mig enbart avslappnad vilket bevisar min tidigare tes att det är perfekt att gå igenom figurkoder om man inte kan sova :) .

Jag är "ledig" denna vecka. Sätter det med citationstecken då jag är jag nattjour EN natt denna vecka och därefter ledig hela v1. Med tanke på hur lite jag jobbar för tillfället så borde jag inte vara trött just nu. Hursomhelst är det skönt att vara i hemmets lugna vrå och få vila ut :D .

Vartefter jag har kopplat koderna så har jag skrivit ner dem på varsin liten lapp, likt en kortlek för fortsatt träning. Jag har inte använt memory master så mycket på sistone (trots att jag har 300 perfectly usable cicerobilder). Kommer fortsätta på 200-tal då jag bättre lär mig de äldre koderna om jag fortsätter med nya.

De tvåsiffriga figurkoderna vill väldigt gärna smyga sig in bland de nya då jag kan dem bättre. Vid första repetitionen sitter 9/10 kopplingar. Ska bli väldigt kul att se hur de står sig i memory master. Just nu ska jag vila och förbereda mig inför jobb imorgon.

Och Mattias, om du läser det här så kan jag berätta att det var din Podcast med Henrik Fexus som var bakgrundsljudet under de 34 minuterna. Det fungerade jättebra. Jag började titta på podcasten tidigare och bestämde mig då för att ge de sista figurkoderna en chans. Det var en väldigt intressant intervju, jag har läst lite av hans böcker tidigare men visste inte hans historia. Jag trodde inte att det skulle fungera bra men jag både lyssnade på honom och visualiserade figurkoderna i bakgrunden. Den största fördelen för mig var att surret från er intervju fick mig att fokusera och det dränkte ut allt annat distraherande. Alla andra tankar och ljud försvann, om jag tappade fokus från figurkoden så var det enda andra ljud era röster vilket påminde mig om vad jag höll på med och riktade fokus direkt tillbaka på det!

Ha det gott!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Hoppas alla har haft en trevlig julledighet och är redo att möta vardagens utmaningar!

I förrigår kväll vart det nyinlärning på 200-210 med mattias ribbings podcast intervju med Annelie Pompe. Riktigt intressant intervju om andningsförmåga vid fridykning.
Gick bra att koppla de 10 figurkoderna, gick årets sista nattpass på akuten och jag kunde bläddra igenom bilderna i huvudet samtidigt som jag pratade med en kollega :).

Repeterade resterande figurkoder ner till 100 relativt snabbt, de tidigare luckorna fyller i sig ganska bra!

Då det var lugnt på akuten kopplade jag 211-220 mitt i natten, vad gör man inte ;).
Det var kul, upptäckte att det är bäst att ta 10 i taget och fixera dem och sedan ta 10 till istället för att koppla 20-30 per gång.

Det slog mig precis att jag kopplade 100 figurkoder på 3 dagar med några vilodagar emellan. Första dagen 40 bilder, sedan 30 och sist 20. Som jag kämpade med de första 100 koderna! Tror jag höll på i 8 veckor. Aldrig att jag hade trott att jag kunde ta in så mycket så kort tid. Får mig att fundera på vad mer jag kan åstadkomma :D.

I sann nyårsanda så har jag 3 nyårslöften. Dessa är dock inte helt nya och var inget jag hittade på bara för att. Det första är att jag ska bli mer social och göra mer saker på min fritid istället för att bara sitta hemma, det andra är minnesträning och det tredje handlar om min ekonomi där jag har satt ett månatligt sparmål och ska göra investeringar som ger X% avkastning.

Jag är ledig denna vecka och vet av erfarenhet att tiden rinner iväg om man inte bestämmer sig för att göra något konkret.


Med det sagt, här är målen jag satt upp för v 1:

- Jag ska ha memorerat 310 figurkoder (är på 220 nu=)

- Jag ska använda de första 200 figurkoder nu i memory master och jobba mig upp till 100 siffror

- Jag har 300 cicero memorerade och klara, har ytterligare 300 som jag enbart skrivit ner och aldrig eller sällan använt. Jag ska gå igenom dessa och antingen ta upp 200 av dem eller göra 200 nya.

- Märker, när jag tar in så mkt ny information, att det är lätt att glömma saker som för en vecka sedan var självklara. När jag rep 0-99 så vill 100 koderna smyga sig in. Samma med cicero, om jag inte repeterar dem så tappar jag bilder vilket förstör hela serien. Så jag ska repetera samtliga cicero och alla inlärda figurkoder 14ggr. Det kan låta mycket men tänk på det så här - 14ggr på 7 dagar är bara två gånger om dagen, en gång på morgonen och en gång på kvällen. Nu när jag kommit upp i ett antal hundra koder så krävs det lite extra för att rabbla alla men när jag väl är igång går det rasande fort.

Det här känns jättebra. Jag satte målen så att det är lite av en utmaningen men inte så stor att jag kapitulerar. Nu ska jag ut på bio (och repetera lite i huvudet på vägen dit :) ).

Lämnar er med mitt favoritquote!

"People with clear, written goals, accomplish far more in a shorter period of time than people without them can ever imagine". Brian Tracy

Ha det så bra allesammans!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Sätter memory master på 200 figurkoder!

Är spännande att se så höga nummer. Missar mest på de senare talen 150-199, märker att jag inte är van och att jag inte har reflexkopplingar på alla ännu.

I första försöket fick jag 30 av 40 rätt!

Då var det med de kopplingar som jag glömde samt att jag råkade skriva fel en gång. Är ganska nöjd med detta faktiskt! Jag blankar på ett antal men det gjorde jag i början med de två-siffriga koderna också.

Andra försöket tog jag 27 av 60. Jag träffade rätt på flera koder som jag tappade i förra men dock blev det lite för många blankningar på de övriga. Hade önskat över 50%, men men.

20 av 50, närmar mig 50% ;). Jag tappade en cicero i mitten och sedan var det kört. Hade musik på i bakgrunden, gick jättebra :) . Point taken - repeterar alla cicero innan nästa MM session!

32/60! Över 50% rätt! Jag repeterade bilderna innan, missade mycket i början. Kände att jag var trött (klockan är 21.58 nu) men det lossnade ung halvvägs igenom. Musik i bakgrunden.

Tog mig 30 min att bläddra igenom 220 figurkoder på fm, em sessionen gick mycket fortare :). Jag var trött och okoncentrerad vilket märks i mina tider. 30 min är dock i mesta laget. Cicero rep gick betydligt enklare.

En liten nackdel med konstant nyinlärning är att jag hela tiden ökar mängden kopplingar att repetera.

Jag har tagit upp 70 bilder från en tidigare cicero sekvens. Då dessa gjordes för flera år sedan i en lägenhet jag ej längre bor i så kommer jag inte ihåg alla inredningsdetaljer varför jag inte kan använda hela. Nu återstår att lägga till ytterligare bilder upp till 100. Tänkte ej göra om den helt men det är dumt när jag 70 bilder som sitter väldigt bra.

Har nu de 240 första figurkoderna memorerade :D.

Ha det bra!
Post Reply