Du blir smart av att vara glad

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Du blir smart av att vara glad

Post by thormanjr »

Detta är ett intressant inslag som Henrik Fexeus har producerat tillsammans med TV4 nyhetsmorgon där han visar på att hjärnan blir "smartare" av att vara glad, genom positivt tänkande bland annat. Han menar på att vi lär oss mer, tänker mer kreativt, tänker utanför boxen och att vi helt enkelt blir smartare.

Hans experiment visar tydligt på en stor förändring mellan att vara i ett neutral mentalt-tillstånd och att vara i ett positivt mentalt-tillstånd.

Kanske skulle det vara en stor fördel att inför varje lektion sätta sig själv i ett positivt tillstånd för att få ut maximal av den tiden vi lägger ner?? Kanske lär vi oss mer och hjärnan kanske blir mer effektivare?? Jag vet inte.. men jag ska absolut testa detta inför lektionerna och se om de det blir någon märkbar skillnad, i varje fall kommer man att vara glad. Inget att förlora!

https://www.youtube.com/watch?v=V0rxrIQ ... e=youtu.be

Vad tror Ni?

// Philip
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Re: Du blir smart av att vara glad

Post by flurres »

Hello Philip och alla andra!

Helt klart, jag håller med dig! Upplever själv att jag har mer motivation och kreativiteten sprudlar de dagar jag känner mig glad ;)

Snubblade över denna video igår. det är intressant att savanter (individer med speciella förmågor) kan fokusera all deras hjärnkraft åt att göra en uppgift. tex att spela piano, räkna matte etc. Det vi lär oss här (mind academy) är i stort sett att fokusera oss på att göra en uppgift åt gången och ta hjälp av flera olika delar av hjärnan. Min tes är att genom att öva MM och gms så kan vi utnyttja hjärnans fulla kapacitet och på så sätt upplevas, och uppfattas, som smartare.

Hjärnan är väldigt plastisk, till vår fördel alltså. Jag har lite tankar angående hjärnans betalningssystem. att äta godis, mat, drömma sig bort, ha sex etc, är väldigt snabbt belönande för hjärnan. att anta denna kursen kan undervägen kännas tungt eftersom att belöningen kontra godis, inte är lika snabb. någon som har tips på hur man enklare ser långsiktig belöning? Skulle vilja höra om de som har fullföljt kursen har några åsikter och tankar om detta =) Min åsikt är att gms gör oss smartare. Med intelligens tillkommer självförtroende, glädje, mer välutbildad, större chans att uppnå sitt drömjobb eller ha självförtroende nog att träffa sin drömpartner. lite långsökt kanske. men vem skulle inte bli imponerad om man memorerade en kortlek mitt framför ögonen på dem?

Det blev ett inlägg som baserades på vad jag hade i tankarna. kom gärna med era åsikter, tankar och tips!


https://youtu.be/GxPWAw9nemU

//Hans
Post Reply