Förstår inte lektion-1 övning-4

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Viktor.Holmgren
Posts: 6
Joined: Mon 26 Aug 2013, 14:24

Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Viktor.Holmgren »

Står att jag ska skapa 20 stödbilder av fria associationer.

Ska man göra 20 st underbilder av en stor bild?? :S
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Mattias »

Hej Viktor!

Tänk på att läsa instruktionerna noga. Som det står:
"Försök att inte plocka isär bilder till dess delar, när du använder den här metoden. Man behöver använda sig av HELA objekt."

Precis som i exempel listan behöver du plocka 20 objekt som spontant dyker upp i dina tankar. Det första objektet leder vidare till ett annat objekt, som i sig leder vidare till ett tredje objekt. Gå till högermenyn (i lektionsavdelningen), klicka på "Bibliotek" och ladda hem GMS-manualen. Där står det mer om fria associationsmetoden på sida 117.

Lycka till! :)
/Mattias
Viktor.Holmgren
Posts: 6
Joined: Mon 26 Aug 2013, 14:24

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Viktor.Holmgren »

Tack för svaret.


Så du menar att jag ska göra kedja av olika bilder?


t.ex I luften visualiserar jag en Whiteboard, Kommer upp ett hölje på whiteboarden där det ligger en penna - kommer det upp en han som skriver? - ser hans klocka på armen.

Läste manualen manualen också och är fortfarande inte säker. Om vi säger att jag man ska leda en kedja av bilder. Måste man senare kunna zooma ut och se alla saker i hela kedjan?

Guld värt om du kunde ge ett eget exempel så att jag förstår.
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Larsgr »

Jag kan ge ett exempel på hur jag skulle göra:

Jag har en tejphållare här så den får bli början på min associations-kedja.

Blundar och väntar typ :lol: .

Kommer ett presentpaket, med snöre runt
Present - en förlovingsring i sin ask
- bröllopstårta - vagga - hyvel (vaggan var en gammal sak i trä) - stämjärn - slipsten - lie - höbal
- ko - mjölkpaket - smörpaket - wienerbröd - brödkavel - mjölpaket - baguette - brieost - eiffeltornet -
- basker - gevär (Che Guevara var ju rätt våldsbenägen) - måltavla

Som du ser går det (helt fritt) från ena "ämnet" till det andra.
Sedan kopplas bilderna, två åt gången.
Presentpaketet skär igenom tejphållaren , presentpaketet "tyngs ner" av ring-asken som hänger i underkanten,
ring-asken är kladdig av grädde för den har tappats på bröllopstårtan (asken är nästan lika stor som tårtan),
bröllopstårtan ligger på en vagga,
på vaggan sitter en hyvel fast (nån har glömt att göra färdigt),
i hyveln har någon klämt in ett stämjärn (gud vet varför)
stämjärnet har en "ring" som är en slipsten på skarven mellan handtag och blad osv...

Ta varje par av bilder, kombinera dem enligt manualen, titta på dem... sedan nästa par, sedan nästa.
När man sätter ihop en fysisk kedja gör man det alltid med två länkar åt gången.

Man måste inte kunna zooma ut och se alla samtidigt.

Vad man gör vid återkallningen är att zooma in på den
första bilden och se vilken annan bild man kombinerat den med (kopplat).
Jag tittar (i huvudet) på tejphållaren och kombinationsbilden tejphållare med paket dyker upp.
Sen zoomar man in på nästa bild, ser vad den är koppplad till.

Vet inte om det här hjälper, det känns som om jag säger samma sak som innehållet i lektionen (övningen).

(Jag kollade att återkalla, och kan räkna upp sekvensen till och med utan att ha fixerat kopplingarna.
Den här kedjan är min egendom for ever :) )
Viktor.Holmgren
Posts: 6
Joined: Mon 26 Aug 2013, 14:24

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Viktor.Holmgren »

Tack så himla mycket!

Nu är allt klart FÖRUTOM att det står inget om att man ska koppla samman bilderna som du gjorde. (vad kallas det när man lägger in två bilder till en bild?) När man använder "fria associationmotoden"

Utan jag uppfattar att man ska göra sekvensen av bilder som poppar upp när du tänker på ett objekt, men att koppla samman dom som "Kedje metoden" står det inte? :S
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Larsgr »

Du har rätt, det står inget om det...

Vad jag kan förstå är fria associationsmetoden ett sätt att ta fram en sekvens av bilder,
jag antog att man skulle fixera dem så att man garanterat får fram samma sekvens igen,
men det finns inget om det.

Här får nog Mattias gå in och säga vad som gäller.
Samtidigt skulle jag nog vilja få ett exempel på nyttan av just fria associationsmetoden,
när har man nytta av just den?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Mattias »

Hej grabbar!

Mycket bra beskrivning Lars av hur du i första skedet tar fram en sekvens med fria associationsmetoden!

Däremot ska man INTE koppla ihop bilderna med någon kopplingsteknik. Kopplingarna finns redan där (eftersom du fiskade fram sekvensen från din egen hjärna). Man fixerar sekvensen genom att direkt efter att man gjort den titta igenom den ett par gånger. Det räcker.

Sedan använder man bilderna som stödbilder (precis som med bilder valda med cicerometoden) som man kopplar andra bilder till.

Ett extra tack till lars för att du gick in och hjälpte Viktor här, strålande!
/Mattias
filipjansson83
Posts: 1
Joined: Sat 17 Oct 2015, 00:46

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by filipjansson83 »

Hej

Jag har samma problem med övning fyra. Hoppas inte ni tycker jag är för dum nu :cry: :roll: , men jag förstår verkligen inte kopplingarna.
Jag kan vara en smula trött nu men det känns inte naturligt. Övning 3 (Cicero-metoden) känns naturlig då steg för steg förklaras (om jag förstår den rätt :lol: ).

måste orden som man väljer i övningen vara relaterade till dem man kommer på?
Vinterlykta
Posts: 12
Joined: Mon 28 Sep 2015, 23:41

Re: Förstår inte lektion-1 övning-4

Post by Vinterlykta »

Inser nu att jag missuppfattade övningen också :( Men jag verkar ha litet svårt för instruktionerna här i allmänhet, my bad :roll: . Jag delade upp kedjan i 4 delar (tallrik, gaffel, kniv, glas, servett - mark,stam,grenverk,blad,äpplen - foundation, puder, ögonskugga, mascara, läppstift - trosor, bh, strumpor, blus, kjol... Det blev litet konstigt när jag skulle visualisera blad med träd ;) ).
Hursomhelst inser jag att det var knäppt att göra så när jag skulle återkalla det i minnet nu ett par veckor efteråt, det finns som sagt inga naturliga kopplingar mellan de 4 grupperna :? .
Post Reply