Det BÄSTA sättet att memorera...

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Det BÄSTA sättet att memorera...

Post by Mattias »

Hej alla,

Jag fick en specifik fråga från en elev angående matte-uppgifterna och skrev ett svar som jag tror kan vara av intresse även för andra. Det kom mer att handla om frågan om vilka sätt som är "bäst" att memorera på och vilket memoreringssystem och minnestekniker som är bäst etc.

Fråga:
Hur vet jag att det är sinus, och inte cosinus tex, hur vet jag att det är plus istället för gånger eller upphöjt till? Hur vet jag om en operator (gånger, division etc) sker utanför eller innanför roten ur? Hur vet jag om det behövs paranteser etc runt de olika del begreppen.

Jag hade inga problem att komma ihåg formlerna baserat på bilderna, men jag kände att det var väldigt mycket osäkerhet runt hur man strukturerar och visualiserar formler. Här känner jag att det blev en känsla av otillräcklighet i GMS-metoden för mig, och jag hoppas att det adresseras senare någonstans?
Mitt svar:
Du behöver se på GMS-metoden som den helhet den är. GMS är inte en metod där man kodar in varenda liten information exakt i bilder. En sådan metod skulle vara alldeles för omständlig, ohanterlig och ineffektiv. GMS handlar om att lära sig skapa ledtrådar genom bilder (så få som möjligt!) så du ska kunna återskapa precis all information du behöver. I mina poddar förklarar jag mer om bilders förmåga att "likt magneter" dra till sig MER information, att du kan återskapa långt mycket mer än bara just det som är inkodat i själva bilden. I den helhet som GMS är, är den mentala repetition en enormt viktig del. Nu när du tränar kommer du lära känna din hjärna allt bättre och se genom den mentala repetitionen precis hur mycket (vilket ofta handla om hur LITE) man faktiskt behöver koda in i bilderna och ändå kunna återkalla precis allt man behöver. Det här är nyckeln till ett effektivt system som du kan använda i vardagen och fungera perfekt utan att bli för tungrott.

Folk pratar ofta om att hitta "det bästa systemet" men pratar då bara om hur man ska koda och koppla ihop bilderna på bästa sätt. Då missar man helheten och det viktiga fr att kunna utveckla något som fungerar i vardagen.

Dessa principer gäller även för matten. Även om exakt återkallning är av största vikt här så betyder det inte att du kommer att koda in varenda liten detalj i bilderna. HÄR vet du exempelvis att det alltid är sinus. Att sedan göra en markering när det dyker upp ett fall där det finns risk för sammanblandning är inget problem. Här är bildomvandlingstekniken a och o. Detta är också precis vad du gör när du upptäcker att du behöver en ny figurkod, du skapar en. När du börjar få mer rutin med den mentala repetitionen kommer du märka att du behöver färre bilder än du kanske tror, utan att tuma på exaktheten. Och plusset är att det går väldigt mycket snabbare att memorera :D

Hoppas detta bringade lite mer klarhet. Det här är en nyckel att förstå för att ta din förmåga till nästa nivå och inte fastna i harvet om att tro att det handlar om att skapa så "smarta" bildsystem som möjligt ;)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Det BÄSTA sättet att memorera...

Post by johanttt »

Eftersom jag själv precis gjort lektion 19 så passade detta perfekt, tack Mattias! :)
Post Reply