Zapotecs journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 19.

Roliga lektionsmoduler i Min första databas. Har lite svårt att snabbt repetera alla delarna men är väl otålig som alltid.
Övat en de på flashing numbers och memorymaster. Sjukt irriterande att bara recalla 50% men Mattias stöttar mig. Uppe på 70 tvåsiffriga.

Känns ännu inte som man riktigt kan använda teknikerna i vardagen, men nästan. Har provat i samband med brädspelet Brimstone med rätt ok resultat.

Märker att jag oftare ser objekt och se läser av istället för att jag kommer ihåg.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 25 och kortmemo.

Tog först lite paus efter lektion 24 och jag tog även en paus innan. Måste ha minst 1 dag i veckan helt utan repetition eller övning i veckan för att rensa huvudet. Nu känner jag mig insiprerad igen.

Har gjort om MM träningen efter att jag förstod att det var rena cicerobiler och inga ryskadockbilder som gällde. Känner att det är mycket lättare att komma ihåg då. Är uppe på 75 bilder och (spekulativt eftersom jag inte längre kontrollerar) det går mycket bättre. Max 1 gång/dag, när jag känner mig fräsch. Tänkte öka med 5 i veckan.

Lite förvirrande att få in både språkdelen och kortmemo samtidigt. Jag växlar lite men har tar det lugnt.
Valt persiska pga mina vänner och det var säkert att ta sig vatten över huvudet, men samtidigt roligt. La en dag på att memorerar ljuden och en dag på att lära mig hälften av orden. Andra hälften tar jag imorgon eller så.

Har bara lärt mig spader än men känns ganska lätt. Sugen på schackdelen men den får vänta.

To be continued.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Kommit till lektion 31.
MM går bättre och bättre men jag började om med nya cicero och har ökat med 5 i veckan (övat i snitt 2 ggr/vecka. Är nu uppe i 100 bilder men borde nog ligga på 200. Det här är nog prio ett just nu.

Persiska går bättre. Hittat en sida som heter persian 101 med tillräckligt bra texter. Börjar se system och läser hjälpligt. Vissa ord jag trodde mig aldrig kunna sitter. Med google translate har jag lyckats bryta upp meningar i beståndsdelar.

Uppe i ca 200 ord och fraser. Det svåraste är att hitta bra ordlistor.

Roligt.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 41. Textåtergivning. germanerna.

Persiskan har legat i träda. Stundtals även minnesträningen. Har försökt hålla uppe MM till en gång/vecka på 180 figurkoder. Ofta 4-5 sek. Blir fortfarande helt slut och snurrig i huvudet efter MM så jag är sällan taggad men vill inte heller tappa den nivån.

Provade cirkelsekvenser på Tandläkarföreläsningen men det är fortfarande för krävande så jag släppte det och höll mig till det gamla vanliga metoden. Kändes lite som ett nederlag men samtidigt har jag inte övat tillräckligt på att läsa högt ur minnet utan att staka mig.

Har ganska lätt för att skapa bilderna/kopplingarna jämfört med tidigare. Tycker fortfarande det tar för mycket tid och ansträngning men även det blir bättre.

Använt tekniken för flygbiljetter/tider/flightnummer med bra resultat.

Funderar på om jag borde uttala figurkoderna 0-100 för att få en bättre hörselconnection till dem..
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 47.

Orkar endast detta på helgerna. Men försöker öva var gång jag läser nyheterna och för att memorera låttexter.

MM orkar jag inte. Blir ju helt koko av det.
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Zapotecs journal

Post by Zapotec »

Lektion 59:

Inför sista lektionen. Känns som jag fattat tekniken. Och den funkar. Men MM är fortfarande jättesvårt.

Och ofta är det jättesvårt med första memorereingen. Redan efter en repetition är successen runt 80-90% och därefter ofta 100%. Märkt att jag vissa delar fallit bort när jag inte repeterat dem på några veckor, men ändå är det helt ok.

Gillar verkligen att skapa system och att sedan fylla dem med info. Funkar bra för min hjärna.

Nu är det svåra kvar, att jobba upp MM. Ganska ofta faller figurkoderna för siffror bort och det blir jag förbannad på.

Tror det är bra att jag numera har mycket av min "grundinfo" memorerad vilket gör att jag ofta kommer komma tillbaka till teknikerna. Redan planerat att lära mig alla båtmodeller med loggor, költyp, motorer, segel, antal fot m.m. inför nästa båtsäsong. I år lärde jag mig de flesta hundraser och deras system.
Post Reply