Andréas N journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Andreas_n
Posts: 3
Joined: Thu 21 Aug 2014, 19:33

Andréas N journal

Post by Andreas_n »

Jag anmälde mig till kursen i augusti 2015, gjorde då de tre första lektionerna med en del frustration. En intensiv höstterminen på universitetet startade och minnesstudierna hamnade i skymundan. Tankarna har på att fortsätta kursen har hela tiden funnits där och nu äntligen har jag tagit tag i den på nytt.

Jag läste igenom hela handboken för några dagar sedan.

Jag har bestämt mig för att börja om helt från början och gjorde idag första lektionen. Det gick förvånansvärt bra, mycket bättre än vad jag minns från förra gången. Gjorde även de mentala teknikövningarna innan jag startade lektionen, vilket jag inte har gjort tidigare. Tror det hjälpte mig med koncentrationsförmåga och visualiseringsförmåga, så det är någonting jag tänker göra även i fortsättningen.
Andreas_n
Posts: 3
Joined: Thu 21 Aug 2014, 19:33

Re: Andréas N journal

Post by Andreas_n »

Andra lektionen idag. Gjorde de mentala teknikövningarna innan jag satte igång. Tycker överlag att det går bra, får några enstaka fel första gången jag gör en övning och andra gången får jag oftast alla rätt.
Andreas_n
Posts: 3
Joined: Thu 21 Aug 2014, 19:33

Lektion 3

Post by Andreas_n »

Gjort lektion tre idag. Tog lång tid, 3 timmar, kände mig ofokuserad. Svårt att komma på lämpliga ord till konsonanterna och stavelserna, jag har kanske lite dålig fantasi. Men när orden väl var på plats och jag kunde visualisera bilderna gick memoreringen helt okej. Oftast får jag ett antal fel i första memoreringsförsöket och sen oftast alla rätt i andra försöket.

En sak jag har problem med är att komma ihåg första bilden utan att tjuvkika när jag memorerar med kedjemetoden.
Post Reply