Memorering av koder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Memorering av koder

Post by ivarson »

Har ni något tips för att memorera slumpmässiga koder, där siffror och bokstäver blandas hejvilt.

Är det bara att placera ut tecken per tecken i databaser/ciceroplatser eller vad är bäst?
vill ju gärna hålla nere antalet associationer men det går väl inte att med dessa kombinationer?

hur hade jag exemplvis memorerat: fckgw-rhqq2-yxrkt-8tg6w-2b7q8 (sitter på reflex sen 2002 av någon anledning)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Memorering av koder

Post by wyzec »

Instämmer i problemet Ivarson, vill också veta... För egen del känns även specialtecken vettigt att täcka för mer traditionella 'robusta lösenord'. För just dessa är jag inne på att extra figurkoder måste vara att föredra som komplement.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Memorering av koder

Post by wyzec »

Och att kunna skilja på om lagrad bokstav är versal eller gemen. Hoppas du inte tycker jag knycker din tråd. ;)
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Memorering av koder

Post by ivarson »

Inte alls, du bidrar ju och är ontopic :-)

Kanske går det att att visualisera alla specialtecken som tredimensionella precis som plustecknet i den första databasen i denna kurs. möjligtvis täcka in med nån egen associering på tecken som " ' ;. Tecken som ! ? $ # känns enklare på något sätt.

i fallet med gemener och versaler är det ju lockande att tagga på en underbild när det är versalt, men man ska ju inte röra figurkoder..

tänkte på att hålla nere antalet locis/associationer. Men det går nog inte med tanke på alla kombinationsmöjligheter, och det behövs kanske inte heller för just lösenord, oftast har de ju något mönster, ett ord med utbytta tecken eller årtal eller nåt.

man skulle ju kunna nöta in egna figurkoder för "kodfragment", typ att en stegrande häst motsvarar H4St!?! och elefant motsvarar 3L3Ph#Nt eller nåt (första två konsonanter stora som tvåsiffriga figurkoder, men det känns ändå bristfälligt och överflödigt.

att däremot memorera systemgenererade lösenord, GUIDar eller serienummer som jag nämnde initialt är ju lite svårare, det är nog bara att inreda ett eget litet palats för det om man vill långtidslagra, och se till att man särskiljer 02 från 2 och 9 från 09 etc.
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Memorering av koder

Post by ivarson »

Ang. figurkoder för specialtecken, kanske det skulle gå att dra nytta av tangenternas utsmyckning. %-tecknet sitter över siffran 5 på de flesta tangentbord, &-tecknet sitter på 6:an. $ och ¤ sotter båda på '4'. Vet att det skiljer mellan locales och tangentbordslayout, men du sitter förmodligen oftast framför samma eller liknande tangentbord att inlärningen går tämligen snabbt.

bara en spontan tanke, vet inte alls hur sådana figurkoder skulle se ut, kanske bara rör till det för 1-10's figurkoder.
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Memorering av koder

Post by ivarson »

En sista idé ang fig.koder för specialtecken (nu glider jag själv off-topic både från tråden och GMS i stort känner jag).

Om man på något sätt markerar tangent(erna) för specialtecken med något, etikett, klistermärke, ller nåt.. kanske kopplas det ihop snabbt med det motoriska minnet?

Om du är i branschen som jag kollar du säkert inte på tangenterna eftersom dina händer är så invanda med tangentbordets dimensioner och förhållandet mellan tangenter. Om du trots allt på nåt sätt, mentalt eller fysiskt märker specialtecken och slänger ett öga på dem när du trycker på dem kanske du nyttjar det redan etablerade motoriska minnet som ett redan etablerat associationselement. Som sagt, Matthias och GMS förespråkar väl bara användning av tydlig mental visualisering så detta inlägg bör tas med aktsamhet och skepsism :-)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Memorering av koder

Post by wyzec »

Ang. specialtecken känns det mest naturliga att välja figurkod efter naturlig koppling.
% - flaska starksprit
$ - en bunt dollarsedlar
? - en huggorm
# - en avgränsad del av ett staket
! - en varningstriangel
& - en vigselring

Hittade precis på ovanstående, men huvudfrågan om hur man lagrar lösenord kvarstår om någon har något bra tips. En tanke om versal/gemen kan vara att lagra 'caps' - dvs att när man skiftar mellan stor/liten bokstav så lagrar man en särskild 'caps'-figurkod. Känns tyvärr extremt 'pratigt'/lagringstungt så bättre tips vore toppen.
Post Reply