Pjotrox journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
pjotrox
Posts: 5
Joined: Thu 18 Dec 2014, 23:21

Pjotrox journal

Post by pjotrox »

Har nu gjort min andra lektion, med blandat resultat... Ska nog gå tillbaka och göra om en den del som jag tyckte var knepigast. Det gick inte helt felfritt och jag vill gärna få till det. Det svåraste var övning 6 när man ska sätta siffror (bilder) till sina egna stödbilder enligt Cicero metoden. Det var inte helt lätt efter ett tag, en bit in i kedjan och jag satte rävar och bullar lite här och var :? .

Möjligen är mina stödbilder inte helt bra. Jag tror att jag måste öva in dem separat och visualisera dem nogrannare så att det blir lättare att associera andra objekt till dem. Tips någon? Tror ni att det här är rätt?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Pjotrox journal

Post by Mattias »

Hej och välkommen Pjotrox!

Att "det inte gick helt felfritt" är helt naturligt. Det är inte tänkt att bli helt felfritt (det är omöjligt att kunna dessa grejer perfekt direkt, då skulle inte kursen behövas). Så länge som du förstått övningarna och gått igenom dem en gång tycker jag att du ska istället ska gå vidare till nästa lektion. Allting kommer att repeteras under lektionernas gång, så du bör inte stanna kvar och göra om samma övningar igen. Dessutom känns fint att komma framåt i lektionerna.

God Fortsättning i dubbel bemärkelse! :)
/Mattias
pjotrox
Posts: 5
Joined: Thu 18 Dec 2014, 23:21

Re: Pjotrox journal

Post by pjotrox »

Jag går vidare med gott mod! Gjorde lektioner 3 och 4 och tycker att det är sjukt svårt att associera de konstiga orden. Jag kämpar på dock och hoppas det lättar och att det känns så småningom att det går bättre. Jag fuskar en del nu och måste kika tillbaka för att påminna mig om orden. Ibland känns bilderna som kommer upp i huvudet bra och självklara, ibland komiska och då blir det lättare. Oftast tvärstopp.
pjotrox
Posts: 5
Joined: Thu 18 Dec 2014, 23:21

Re: Pjotrox journal

Post by pjotrox »

Det var ett tag sen jag skrev i journalen, men jag har jobbat igenom några lektioner och har precis avslutat lektion 8. Det gick riktigt bra och jag har fått lättare att visualisera. Märker att jag blir störd av ljud runt omkring mig och ska försöka mig på några koncentrationsövningar inför nästa lektion.
Jag använder också Appen för figurkoder i min Android och tränar regelbundet. Jag ska dra upp tempot och 'klicka' mig framåt och låta hjärnan jobba snarare än att ljuda i huvudet. Tror det är en bra metod, efter att ha läst inledningen till lektion 8. Vad tror ni?

Jag ser fram emot att skapa min första databas som utlovades för någon lektion sen :)
pjotrox
Posts: 5
Joined: Thu 18 Dec 2014, 23:21

Re: Pjotrox journal

Post by pjotrox »

Lektion 10 fixad och den gick riktigt bra. Jag var noga med att visualisera stort och samtidigt försöka vända och vrida på bildparen. De mer abstrakta orden som var med här delade jag upp och i stavelser och memorerade dem i en vidhängande kedja. Tror inte det kan vara helt kontraproduktivt att göra på det sättet. Det fungerade i alla fall :D
pjotrox
Posts: 5
Joined: Thu 18 Dec 2014, 23:21

Re: Pjotrox journal

Post by pjotrox »

Ojojoj, mitt huvud... Jag har precis avslutat lektion 12 och det känns som en myrstack i huvudet. Jag orkade inte sista övningen helt igenom. Det här är verkligen 'styrketräning' för min hjärna. Mängdträning och uthållighet är honnörsord och jag försöker påminna mig om dessa. Det brukar ju vara så att när det känns som jobbigast så blir träningen bäst, men nu tar jag en paus och går tillbaka sen till sista övningen lite senare... puh.
Post Reply