Utökningsbart stödbildssystem

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Utökningsbart stödbildssystem

Post by wyzec »

Har nyligen kommit till långtidslagring iom lektion 13 med stödbildsystem, informationsblock á 125 element. Kanske är detta ett icke-problem - men jag försöker välja en indelning som är hyfsat utökningsbar i olika avseenden och tillräckligt tilltagen. Likaså har jag redan tänkt mig att viga hela informationsblock åt dedikerade typer av information: recept, persondata, telefonnummer till företag, vetenskapliga data osv. Det som stör mig något är detta med att använda ciceros som grund för något som bör vara utökningsbart såväl när ett informationsblock blivit fullt och nytt behövs samt när ett helt ställe 'tar slut'. Jag känner dels att jag skulle vilja ha informationblocken kategoriserade sida vid sida men även inte bli inlåst och behöva x antal vitt skilda lagringsställen och alltsammans bli oöverskådligt.

Hoppas någon därute förstår vad jag greppar efter. Tacksam för tips inför lagringsvalet.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Utökningsbart stödbildssystem

Post by wyzec »

Pushar denna tråd då den är viktig för mig.

För att förfina frågan: Hur väljer ni andra att långtidslagra?
1. Skapar ni många enskilda smårum från olika platser löpande vid behov för informationsblock eller tar ni kanske ett större antal sammanhängande rum som ni reserverar för detta ändamål?
Jag börjar fundera i termer av att löpande hitta nya rum (varefter jag befinner mig i livet) - största fördelen jag ser är att rummen inte blir 'inaktuella' av icke-nyttjande i övrigt samt att slippa behöva slösa på sammanhängande rum som är väl lämpade för snabbmemorering.
2. Föredrar ni att använda ett informationsblock i taget (för all möjlig information tills det är fullt och dags att börja på nästa) eller separerar ni för olika ändamål?
Jag börjar mer och mer fundera på att blanda (det mesta iaf) och bara fylla på ett i taget för att uppnå fördelen med att slippa gå igenom vitt skilda informationsblock efter sådant som behöver repeteras.

Tacksam för er andras erfarenheter av detta, återkoppling och tips!
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Utökningsbart stödbildssystem

Post by ivarson »

Jag är på intet sätt expert på området, (pausade på lektion 23).
Jag ville också ha så många platser som möjligt, ett rum för kontaktuppgifter, ett annat (påhittat stort rum med två undernivåer i mitt hus) för att lagra franska.

Farstun för kalender /kom ihåg etc. I mitt fall förblev många platser tomma. Så jag drog slutsatsen att jag inte pallade att upprätthålla snabbindexering av massa olika kategorier. Det viktiga är att ha helst två block a 125 platser intrimmade så att du spontant är redo att memorera all information.

Det beror säkert på individen, tidsåtgången osv men jag tror att det är viktigare att du möblerar platserna snarare att ha många tomma stolar.

Du kan ju också märka bilder som innehar underbilder för att markera kategori.
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Utökningsbart stödbildssystem

Post by ivarson »

Var rätt trött när jag skrev det där, hoppas poängen gick fram ändå.

Såg btw att du är i samma bransch som miǧ. Har du nyŧtjat ǥms i jobbet än?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Utökningsbart stödbildssystem

Post by wyzec »

Hej Ivarson,

jodå förstod det mesta av det du sa. Det enda jag funderade extra på var 'det är viktigare att du möblerar platserna snarare att ha många tomma stolar'. Efter viss fundering drog jag slutsatsen att du syftade på att använda och göra om ciceros i aktuella rummet till informationsblock innan ursprungsciceron tynar bort (du får gärna utveckla om jag missförstod). Tack så mycket för dina erfarenheter - känns som om jag är rätt ute med att inte satsa på gruppering av data vid långtidslagring genom olika rum eller ens olika informationsblock.

Kommer nog lägga fokus på att använda stödbildssystemet för långtidslagring ENBART med avseende på repetition. Normalt när man letar information är ju att man hittar assocationsbasen, inte att man letar efter den såsom man gör i en pappersvariant av en telefonbok. Genom ovanstående ockuperar man bara ett rum åt gången vilket bara det lär räcka ett tag om man har 10-15 ciceros för en första nivå.

Om man av någon anledning vill gruppera kan man ju som du säger kategorisera (läst om det någon gång men aldrig hittills nyttjat det). En särskild anledning att gruppera kan ju för övrigt vara att man vill laga efter recept men inte bestämt sig för vilken rätt, eller att man går igenom kontaktlistan för att bjuda in folk till något etc. Personligen är jag inne på att skilja mellan system för långtidslagring och uppslagning på formen jag nyss nämnt.

För att råda bot på uppslagningsdilemmat, som inte löser sig självt om informationsblocken används som ovan, finns det en bättre lösning - som jag kommit fram till efter att ha skummat Ribbings båda böcker: att använda ett system till för ändamålet, i det här fallet med kedjemetoden eller ryska dockan associera ihop hela relaterade associationsbaser. För att hålla ordning på när nästkommande person i en bekantskap fyller år, för att alfabetiskt gå igenom hela kontaktlistan eller utifrån alfabetisk ordning bläddra bland sina recept, letar man vid inläggning fram positionen associationsbasen ska in på, bryter kedjan och länkar in den nya 'mittemellan'. Kedjan kan med fördel hållas cyklisk för att veta att ingen mer information finns när man går igenom den (vilket man märker när födelsedata eller initial bokstav avviker från väntad ordning). Inläggning i detta stödsystem gör man lämpligen i samband med inläggning vid långtidslagring eller strax därefter (i det stödsystem som passar för sammanhanget).

Återstår bara att ta första steget och skapa det där första informationsblocket i mitt splitter nya 'rum' på 15 ciceros, från ett ställe jag nyligen besökte. När det är fullt där, säkert först om x antal ÅR, blir att skapa nytt rum (men det går snabbt och enkelt med sådan begränsad storlek). Antar att man kan hända vill länka ihop cicero-samlingarna, kanske ett sätt är att länka hela sista ciceron i första rummet till första i nästa rum.

Visste inte att vi var i samma bransch, men ja, jag har använt begränsade delar i jobbet hittills. Det är inte min främsta avsikt egentligen, det är mer att lagra datum för livshändelser, snabba data jag behöver i vardagen och på sikt få mina båda barn att anamma teknikerna i skolan den dag de börjar där. I jobbet har det varit memorering av namn som varit det enda hittills (lösenord ligger annars lite långt bort att börja applicera på). När man kommer till en ny miljö, vilket jag som konsult ofta gör, så är namn en enorm tillgång. Människor i din omgivning reagerar helt annorlunda om du använder deras namn - vi är nog alla lite präglade att tycka om när någon tilltalar oss med namn, vi blir personer istället för rekvisita på ett kontor. ;)
Post Reply