Lektion 16
Rätt kul lektion! Delade upp på två dagar, började som vanligt för sent härom dagen och fick ta de roliga historierna i morse. Gick rätt bra, även om jag behövde repetera de första bilderna från 1.1.1. Var flera dagar sedan jag gjorde lektionen innan, det har kommit annat emellan. Så jag började med att glida igenom dem och samtidigt rätta, för att kolla att det satt hyfsat. Efter en genomgång med fusk tyckte jag nog att det var okej ändå, att det satt igen.
Ställde in MM på 60 element i kväll, och herregud vad dåligt det gick! Hahaha Tog en omgång till med de resterande 50 cicerobilderna (eftersom jag inte vill använda samma igen direkt efter) och det gick väl lite bättre. Haha sämsta hittills, men det känns okej ändå på nåt sätt. Jag får väl skratta åt det och göra bättre i morgon. Inte mer med det.
I den här lektionen var nog historierna det knepigaste. Blev förvånad att en enda bild skulle representera "en hel" historia. Men det är väl så då, eftersom det egentligen bara är några meningar. Märkte också att ett par av dem, som jag själv inte tyckte var roliga eller saknade mening, dem hade jag svårare att minnas. Känns logiskt. Medan de jag skrattade åt (även om de var dåliga), de kom jag också ihåg utifrån bilden. Förståelse verkar vara keyyyy.
Kristinas journal
-
- Posts: 30
- Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29
-
- Posts: 30
- Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29
Re: Kristinas journal
Lektion 17
Skriver i efterhand för den här lektionen. Gick igenom den idag efter 2 veckors paus nästan (jag skäms av att säga det högt). Detta kan verkligen bygga upp dåligt samvete alltså!
Nu vet jag ju att man ska hitta på egna bilder om inte exempel känns rätt, men det är lätt att försöka tvinga fram den bilden ändå för att "jag ändå inte kommer på nåt annat". I alla fall, vissa av orden vet jag inte ens vad de har betytt haha, dem har jag bytt ut.
Att memorera betydelsen av orden i den här lektionen kändes konstigt. Kanske för att de inte skulle fästas utan fick "sväva" fritt. Jag har faktiskt inte koll på de här begreppen känner jag, men jag vill gå vidare med en lektion till och efter det gå tillbaka och se att jag har tydliga kopplingar som faktiskt fungerar (och jag vet att det finns många som inte gör det). Men just nu måste jag bara få avklara lektion 18 så att jag känner att det går en pinne framåt. Dumt kanske men det känns trögt nu.
Har också lite problem med ryska dockmetoden när associationerna ska kedjas tillsammans med samma metod! Som för floderna. Hela kedjan av floder skulle kopplas samman på det sättet, men om varje underbild/associationsbas skulle ha små element fästa på sig, samtidigt som NÄSTA flod också är en liten bild - hur vet man då vilken minibild som är nästa flod och vilka som hör till den tidigare basen?
Jag sliter mitt hår!!!
Skriver i efterhand för den här lektionen. Gick igenom den idag efter 2 veckors paus nästan (jag skäms av att säga det högt). Detta kan verkligen bygga upp dåligt samvete alltså!
Nu vet jag ju att man ska hitta på egna bilder om inte exempel känns rätt, men det är lätt att försöka tvinga fram den bilden ändå för att "jag ändå inte kommer på nåt annat". I alla fall, vissa av orden vet jag inte ens vad de har betytt haha, dem har jag bytt ut.
Att memorera betydelsen av orden i den här lektionen kändes konstigt. Kanske för att de inte skulle fästas utan fick "sväva" fritt. Jag har faktiskt inte koll på de här begreppen känner jag, men jag vill gå vidare med en lektion till och efter det gå tillbaka och se att jag har tydliga kopplingar som faktiskt fungerar (och jag vet att det finns många som inte gör det). Men just nu måste jag bara få avklara lektion 18 så att jag känner att det går en pinne framåt. Dumt kanske men det känns trögt nu.
Har också lite problem med ryska dockmetoden när associationerna ska kedjas tillsammans med samma metod! Som för floderna. Hela kedjan av floder skulle kopplas samman på det sättet, men om varje underbild/associationsbas skulle ha små element fästa på sig, samtidigt som NÄSTA flod också är en liten bild - hur vet man då vilken minibild som är nästa flod och vilka som hör till den tidigare basen?
Jag sliter mitt hår!!!
-
- Posts: 30
- Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29
Re: Kristinas journal
Lektion 18
Äntligen kom lite språk! Rolig lektion. Just nu ser jag bara framför mig hur den här modulen betas av så att språkmodulen kan få börja. Ska vara i Colombia hela hösten med målet att bland annat lära mig spanska på riktigt, och jag skulle inte kunna förlåta mig själv om språkmodulen inte är färdig innan jag åker i september.
Det gick lättare än jag trodde att memorera tecken faktiskt. Däremot hängde jag inte riktigt med på hur man fixerar de här nya orden, vilka bilder man ska kolla på och vilka som kan tas bort snart. Är nog lite för trött just nu så imorn går jag igenom den här lektionen igen.
Har fortfarande problem med att veta när en minibild som sitter på en associationsbas är ett element, och när det är den nya (nästa) förminskade basen. Båda bilderna är ju samma storlek liksom! Aja har skickat en fråga och ska nog få klarhet i det där snart.
Äntligen kom lite språk! Rolig lektion. Just nu ser jag bara framför mig hur den här modulen betas av så att språkmodulen kan få börja. Ska vara i Colombia hela hösten med målet att bland annat lära mig spanska på riktigt, och jag skulle inte kunna förlåta mig själv om språkmodulen inte är färdig innan jag åker i september.
Det gick lättare än jag trodde att memorera tecken faktiskt. Däremot hängde jag inte riktigt med på hur man fixerar de här nya orden, vilka bilder man ska kolla på och vilka som kan tas bort snart. Är nog lite för trött just nu så imorn går jag igenom den här lektionen igen.
Har fortfarande problem med att veta när en minibild som sitter på en associationsbas är ett element, och när det är den nya (nästa) förminskade basen. Båda bilderna är ju samma storlek liksom! Aja har skickat en fråga och ska nog få klarhet i det där snart.

-
- Posts: 30
- Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29
Re: Kristinas journal
Lektion 19
Äntligen färdig! Tog inte så lång tid men när det kommer till matte kan det låsa sig bara jag ser formler och tecken. Hur som helst, jag delade upp den här lite i taget (trots att det bara tog typ 1,5 timme totalt) och bet tag i de sista 4 triangelformlerna nu i morse. Och jag fattade! Snackade lite med min pappa om det också, han gillar matte men har inte kommit igång med den här kursen fast han har betalat för en också haha. Han verkade gilla tekniken..
För de första formlerna känner jag mig osäker på när de upprepade elementen faktiskt ska läggas in. Tänk om jag lägger dem på helt ställen i formeln? Det är som att jag förväntas komma ihåg dem exakt, utifrån bara vissa delar. Kanske är så haha, vi får väl se.
Har varit dålig på MM-övningarna, blir nog lite repetition nu på morgonen. Vill också gå tillbaka och leta rätt på alla tresiffriga figurkoder som gåtts igenom hittills, och skriva ner dem. Har lite lat nöjt mig med att få fram bilden av dem till övningarna, utan att lära mig koden på riktigt. Jag skjuter hela tiden på att gå tillbaka och repetera de tidigare lektionerna också, fast jag vet att jag behöver. Vill hela tiden ta nästa och gå vidare, snart får jag dra hårdare i snaran!!
Äntligen färdig! Tog inte så lång tid men när det kommer till matte kan det låsa sig bara jag ser formler och tecken. Hur som helst, jag delade upp den här lite i taget (trots att det bara tog typ 1,5 timme totalt) och bet tag i de sista 4 triangelformlerna nu i morse. Och jag fattade! Snackade lite med min pappa om det också, han gillar matte men har inte kommit igång med den här kursen fast han har betalat för en också haha. Han verkade gilla tekniken..
För de första formlerna känner jag mig osäker på när de upprepade elementen faktiskt ska läggas in. Tänk om jag lägger dem på helt ställen i formeln? Det är som att jag förväntas komma ihåg dem exakt, utifrån bara vissa delar. Kanske är så haha, vi får väl se.
Har varit dålig på MM-övningarna, blir nog lite repetition nu på morgonen. Vill också gå tillbaka och leta rätt på alla tresiffriga figurkoder som gåtts igenom hittills, och skriva ner dem. Har lite lat nöjt mig med att få fram bilden av dem till övningarna, utan att lära mig koden på riktigt. Jag skjuter hela tiden på att gå tillbaka och repetera de tidigare lektionerna också, fast jag vet att jag behöver. Vill hela tiden ta nästa och gå vidare, snart får jag dra hårdare i snaran!!
