Deny verkliga utmaningen

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Deny verkliga utmaningen

Post by ivarson »

Efter att ha läst boken och börjat på lektion 2 har jag efter diverse sidoartiklar kommit underfund med att den egentligen främsta egenskapen jag har att vinna på att fullfölja denna kurs är egentligen inte minnesförmågan, utan koncentrationsförmågan som är ett krav på det andra.

Jag vet att det skrivs mycket om hur viktig denna är, men hur fungerar ni "erfarna" i vardagen med den förhoppningsvis uppträdande koncentrationsförmågan?

Jag har oerhört svårt för att faktiskt påbörja något, när jag såg antalet övningar i varje lektion skrek mitt undermedvetna att jag prompt borde göra något annat.
Jag kan idag absolut inte sitta framför tvn och öva, heller inte sitta i soffan pga att ergonomin stör mig. Att anteckna på datorn fungerar heller inte så bra. Sätter jag mig vid köksbordet med papper och penna och väl kommer igång går det dock rätt bra.

Långt inlägg men jag är som sagt intresserad av hur själva fokuset utvecklas framöver för er som vart i samma sits
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Deny verkliga utmaningen

Post by Mattias »

Hej Ivarson!

Jättebra att du har hittat en stabil utgångspunkt - köksbordet med papper och penna.

Jag skulle inte säga att det är koncentrationen som är det avgörande (den tränas upp), utan att man måste se till att hela tiden fortsätta framåt i övningarna oavsett om man i början inte alls gör de resultat man tänkt sig. Att kunna bocka av övningarna en efter en, det är det viktiga. Då får man mängdträningen och man att man kommer framåt i lektionerna, vilket är viktigt för motivationen. Sedan ökar memoreringsförmågan likt en trappa, först ingenting ingenting ingenting, och sedan WOW så upptäcker man plötsligt att man är på en helt ny nivå, sedan vänjer man sig snabbt med den nya nivån och sedan ingenting ingenting ingenting tills man upptäcker att man helt plötsligt tagit ett nytt storkliv.

Lycka till! :)
/Mattias
Post Reply