Kristinas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 8

Idag för första gången på länge gjorde jag lektionen på förmiddagen. Tog dessutom inget kaffe i morse utan tillät mig att vara lite småseg. Tror typ att det var bättre! Dels skippar man det dåliga samvetet för att tiden på kvällen bara går (som igår kväll) och till slut så orkar jag inte. Det här kändes fantastiskt. Och som jag förstått sticker ju hjärnan iväg lättare när man är jättepigg.

Dessutom flög det på av bara farten. Figurkoderna för de tidigare bilderna sitter bättre än de senare, sen var det också en vecka sedan lektion 7 tyvärr. Men det gick ändå bättre än väntat, och på bättre tid.

Hittade en metronom som är gratis online och lekte med den lite nyss, vet inte om jag vågar använda den än dock. I så fall på ganska låg hastighet, annars känns det som att jag blir jättestressad. Men vad vet man! Man får väl bara köra.

Jag har ju skrivit upp alla siffrorna på små vanliga lappar och även ritat en mycket vacker enkel bild på baksidan av lappen :shock: . Inget avancerat, utan bara så att jag fattar liksom. Så när det är en kedja av sifferpar eller vad som helst och jag fastnar på en, då hittar jag snabbt lappen, kollar baksidan och lägger den sedan vid sidan av. På det sättet kan man ju gå tillbaka och se tydligt vilka bilder som inte fäst sig ännu, oftast är det samma för mig i alla fall. Då är det ju nått som är galet.

Det gick också bra att återkalla baklänges i alla övningar där man skulle göra det, inga problem faktiskt.

Just det! I sista övningen skulle bilderna fästas på stödbilderna hemifrån. En tabbe jag gjorde var att använda hallen igen, samma som jag använt till en av uppgifterna strax innan! Inte bra! För de "gamla" bilderna dök då upp istället, eftersom de inte var så gamla. Haha då vet man det 8-)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 9

Började bra!

Stötte däremot på problem när ord som inte lika automatiskt framkallar en bild ska kodas till bilder. Jag liksom stannar upp, kollar på ordet och bara "det där är inte en bild" typ. Sen försöker jag forcera fram nån bild som jag själv bara skakar på huvudet åt nästan. Så det behövs definitivt jobbas med, att fånga upp första bästa bild även när ordet är konstigt. Det gällde övning 3 då ord skulle fästas med figurkoderna. Första gången gick det jättedåligt, jag fick bara 24/45 och bestämde mig för att ta paus tills koncentrationen var bättre. Några timmar senare testade jag igen och fick då 42/45 varav två var bilder som inte fastnat och ett ord som jag återkallade fel. Så det kändes bättre.

Positivt är att många av de bilder som jag inte kommer ihåg när jag återkallar, har jag själv varit medveten om att de varit dåliga. Kanske en självuppfyllande profetia, men om inte så börjar jag kanske få en känsla för när jag vet att en koppling faktiskt har skapats. Och också bra att jag lättare går vidare fast kopplingen känns dålig, i stället för att stanna kvar och älta.

Jag var mycket tröttare idag, lite för trött tror jag. Igår var det en lagom seghet som höll hjärnan på en bra nivå, men idag blev det för mycket av det goda (och dessutom inget kaffe!). Så jag hoppas på optimala förutsättningar till i morgon! :D
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 10

Herregud vilket uppehåll. Tentor och annat som kommit i vägen, hade gjort halva den här lektionen för ett par veckor sedan, inte blivit färdigt och så hängde den bara över mig. Trodde att massa skulle ha försvunnit men det gick förvånansvärt bra idag. Äntligen kan jag gå vidare. Ligger verkligen efter i planeringen men så blir det väl ibland.

I övning 4, där 60 random ord ska memoreras till respektive figurkod fick jag 50/60 rätt på första. På andra försöket satt faktiskt alla 60, yihaa! Kom på mig själv med att skratta titt som tätt, idag verkade visst roliga bilder ploppa upp.

Bokstavsfigurerna har jag på lappar nu också. Det märks annars att figurkoderna upp till 50 verkar sitta mycket bättre, medan jag fortfarande snubblar på 60- och 70-bilderna. Men det är väl för att de inte har grott fast på samma sätt.

Lektion 11 imorgon! 8-)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 11

Tog rätt lång tid idag, mest lades såklart på övning 4 där 99 bilder skulle kopplas ihop med figurkoderna. Tog ett djupt andetag och sa åt mig själv att vara lugn. På första försöket blev det 76/99, jag repeterade missarna bara och fick 98/99 på andra försöket. Yeeeey!!

Fick tips om att hålla fram händerna framför mig och visualisera bilden mellan dem, då på en armslängds avstånd. Och faktum är att vilken skillnad det gjorde! Tror att jag tittade i kors också, som när bakgrunden (väggen) blir dimmig och jag försöker fokusera i luften framför mig. Så använde jag till och med händerna för att "vrida" på bilden, och det kändes som en enorm skillnad. Jag var tvungen att fokusera precis där liksom, tankarna vandrade inte iväg lika lätt. Förstår att detta blir ohållbart i längden men så här i början tyckte jag att det kändes mycket bättre. I alla fall när figurkoderna måste in, de ska man ju ändå lagra länge och behöver se så detaljerat som möjligt tänker jag.

Cheers!
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 12

3 veckor sedan sista lektionen. Har flyttat, kommit i otakt och så växer bara det dåliga samvetet haha. Testade att sätta mig för ett par dagar sedan, hittade inte koncentrationen utan slängde ihop datorn irriterat. I förrgår tog jag med alla lappar med figurkoder till landet för att repetera innan jag körde igång sista lektionen.

Så igår kväll gjorde jag alla övningar utom den sista, de gick ganska bra trots allt. På uppgift 2 fick jag 42/50 på första försöket, sedan alla rätt på andra. För kedjemetoden med alfabetskoderna satte jag alla på första. Övning 4 var knepigare, blev 52/78 på första och 71/78 på andra försöket.

Och så idag då alltså. Började beta mig igenom listan av figurkoder ihopkopplade med ryska dockmetoden (som jag ogillat tidigare), kom till 25 och var tvungen att avbryta. Det gick för långsamt och jag tappade allt hopp. Kom tillbaka 10 minuter senare och började från början. Att uppgiften skulle ta 20 minuter totalt kändes hopplöst. Totalt satt jag nog 45 minuter - inklusive ett antal avbrott för fraser som "skit i klockan", "jag har inte övat på 3 veckor, det är okej så här", "kom igen nu då", "för i helvete kristina!!!"... men det blev i alla fall 77 av 99 rätt.

Nu blir det skärpning, nytt schema och mera pepp för nästa modul. Jag vet ju att jag bara förstör för mig själv genom att skjuta upp detta. Ska jobba på koncentrationsövningarna också, samt börja ta tid med nån sorts klocka för att få in bättre snabbhet. Lite i taget, mitt problem är också att jag vill göra allt rätt och perfekt från början. Får nog släppa det.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Kristinas journal

Post by Florian »

Grattis till din första avklarade modul! :)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Tack!!!!!! :)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 13

Kikade igenom upplägget på den här lektionen för några dagar sedan för att bilda mig en uppfattning. Lät det smälta, samtidigt som jag har jobbat med Memorization Master lite varje dag sen jag testade det. Så himla kul!! Fick bevisat att jag klarar 6-sekundersgränsen (har ju bara gissat tidigare), får svart på vitt vilka sifferpar som satt dåligt (genom att de rätta svaren visas på slutet). Överlag jätteroligt! Började på 10 element, sedan 20 omväxlingsvis. På det sättet har jag kunnat gå igenom alla cicero-bilder hemma. Så nu vet jag att jag har 100 stycken som verkar sitta och att de flesta figurkoderna också har fått sin plats. Jättebra bekräftelse.

Det gick också förhållandevis fort att ta sig igenom den här lektionen i kväll. Däremot ändrade jag så klart på många av underbilderna, dels för att de skulle passa ordningen och framför allt själva bilden jag valt. Det måste vara meningen?
Att bläddra igenom allt i efterhand kändes ganska smidigt också, och jag är medveten om vilka bilder jag i så fall fastnar på. Får sova på dem och ha en bättre imorn bitti kanske!

Har nytt belöningsschema för hela det här blocket också 8-) Så efter varje avslutad lektion finns en bestämd belöning, antingen nåt jag får köpa (och förhoppningsvis behöver haha) eller nåt jag får göra. Behöver inte vara stora grejer, men då vet jag på nåt sätt att jag inte får införskaffa "det där" förrän lektionen är gjord så att säga. Rekommenderas varmt!

Sist, en grej jag tyckte underlättade för att få bort räknandet/pratet under fixeringen av alla stödbilder, var att bara "räkna" eller knappa med ett finger varje gång jag bläddrade igenom bilderna. Visst, det kanske är också är fusk men för mig var det bättre än räknandet i ord! Så på så sätt gick jag ju igenom alla fem fingrar på en hand vid varje bild. Så visste jag att jag inte hoppat över någon del i nivå fyra. Måste vara godkänt så här i början :)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 14

Så himla roligt det var idag, och färdig på "bara" 1,5 timme! Gled nog på gårdagens våg, lättad att hela lektionen också idag var "en enda" utan uppdelade övningar. Kändes praktiskt.. som "hur kommer jag lagra årtal egentligen, hur gör jag om det är en tidsperiod mellan två årtal" o s v. Verklighetsförankrat! Och såklart skönt att bilderna redan var föreslagna ;)

Verkar komma ihåg stödbilderna från gårdagen, däremot kändes figurkoderna för de tresiffriga talen lite långsökta ibland. Som Brun aCCessoar typ, för 399. Men men, det är väl bara att upprepa tills den också sitter av sig själv.

Får repetera när jag vaknar imorn, lite dumt kanske men nu måste jag ju i säng. Det får gå!
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 15

Färdig mitt i natten, det är söndag och jag har i alla fall åstadkommit tre lektioner denna veckan! I mellandagarna har jag väl bläddrat igenom bilderna några gånger och tyckt att jag kommit ihåg dem rätt bra. Men de tresiffriga figurkoderna känns såklart lite klumpiga.

Idag gick det också snabbare än jag trodde. Tycker att de tre första lektionerna nu från modul 2 har varit både roliga och rätt effektiva! Kul att praktiska rubriker fortsätter att ploppa upp. Det känns inte alls lika tungt att ta itu med lektionerna sedan den här modulen började. Jag hade enorma problem under de första 12 lektionerna. Mycket dåligt samvete när jag valde bort den här träningen och jag behövde konstant peppa mig själv till att fortsätta och slutföra varje lektion. På det sättet har det varit en stor överraskning att det känns så annorlunda helt plötsligt. Jag känner mig mycket mer positiv. Kanske för att jag inte längre jobbar med övningar där jag måste återkalla felfritt, och gör jag inte det måste den göras om och testas igen o s v. Det kan spela in. Nu går jag ändå i rask takt, men har inte pressen på mig att få något perfekt resultat... Jag bara övar mig fram eller vad jag ska säga. Jättekul! 8-)
Post Reply