Brain Food, Tillskott och Träning

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by Timbooo »

Hej,

har käkat enl LCHF nu sedan förra måndagen (1v + 1dag), så borde vara förbi omställningen, har inte huvudvärk längre iaf.

Ska se vad det gör för min koncentration och visualisering, mitt allmänna välbefinnande, samt att jag vill se om jag kan bli av med mina blodsockerdippar.

Ni som kör detta, har ni några tips på böcker, lämplig mat inför memorering (om det spelar roll) samt kanske lämplig mat vid styrketräning?

Jag har hört att många upplever att man behöver mindre sömn och att man får mindre dippar när man inte ätit på ett tag. Någon som kan verifiera detta, hur lång tid tog det för er innan ni började märka av hälsofördelarna (hur strikt kör ni då, no-carbs, lite carbs?)?
Mvh Tim
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by melkorman »

Jag har länge kört på ekologiskt och en inte allt för extrem lchf. All mat lagad från grunden. Tillskott i form av D-vitamin och Omega 3 har det blivit, fast tabletterna tog slut för någon månad sedan. Jag har märkt en försämring i piggheten efter att de tog slut.

Sitter nu och kikar på youtube-filmen, tack Mattias! :)

Och Suntheanine verkar ju högintressant om det fixar koffeineffekten, bra tips Fjrebqll!
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by Timbooo »

Hej!

Borde vara D-vitaminen som gör dig piggare? Jag har inte märkt så mkt pigghet av mina omega 3.
Vore kul att höra om någon vågar sig på Suntheanine, kanske är jackpot =)

Man kanske ska läsa på lite om det och se hur folk upplever effekten.
/T
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by Timbooo »

Kör på med LCHF, funkar riktigt bra i vardagen. Fastade lite vid texmemoreringen, så inte hunnit utvärdera LCHF in minacademy-action.

Angående d-vitamin så är det D3 som gäller, då D2 till och med kan vara farligt. D3 från animaliskt D2 från vegetabiliska källor (har jag för mig).

Denna verkar vara en av de billigaste per IE, tror kostdoktorn eller Dahlqvist skrev om den i sin blogg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=808509

Jag kan även rekommendera en bok om LCHF som heter LCHF och träning av Jonas Bergqvist. Väldigt välskriven och djupgående, mycket tips om träning, säkerligen som också kan gynna minnestränandet i form av bättre mental hälsa.

Ha det!
rojeras
Posts: 3
Joined: Sat 14 Jul 2012, 18:19

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by rojeras »

Jag skulle vilja rekommendera en bok jag precis läst, som borde passa oss bra, Hjärnkoll på vikten av bl à Martin Ingvar. Se http://www.hjarnkoll.com/.

Hälsning Leo
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by Mattias »

Hej Leo!

Har också hört att den boken ska bara bra. Träffade Gunilla Eldh som är medförfattare och våra erfarenheter/åsikter var i fin samklang :)

Kan tillägga att jag också börjat äta mer kokosolja (kallpressad, ekologisk). Finns mycket att läsa om detta, bl a tror jag boken "Stoppa Alzheimer Nu!" kan vara mycket intressant. Tyvärr så hinner jag typ inte läsa några böcker alls som mitt liv ser ut just nu som småbarnspappa med en massa andra projekt i görningen.

En kul idé kanske kunde vara att gemensamt samla nyttig information i ämnet. Kanske skriva lite sammanfattningar av sådant man läst och kommit fram till som kan vara till nytta för andra. Det skulle i alla fall vara till nytta för mig :D

/M
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by martinek »

Koffein i rätt mängd tror jag bara är positivt.

Det finns en gyllene nivå när koffeinintaget blir för högt och man blir stirrig och jävlig istället för alla positiva effekter. Dricker man 6 koppar kaffe om dagen är det definitivt för mycket. Då börjar kroppen arbeta mot det istället. Jag håller mig till 2 små koppar kaffe om dagen, en klockan 9 och en klockan 14.30.

Finns många studier som visar på att koffein ökar koncentrationsförmågan, informationsbehandlingsförmågan, reaktionsförmågan osv. Som vanligt kommer man inte på någon specifik lektyr att länka till, men googlar man runt lite bör man hitta lite.

För mig är koffein mirakelmedicin, hamnar i ett superconcentration-flow efter min kaffekopp. Mitt jobb kräver enorm koncentration så man märker direkt när koncentrationen fallerar. Jag måste stänga ute all yttre stimuli (öppet kontorslandskap) och koncentrera mig på lite linjer på skärmen och hur de är sammankopplade i stora nät (jag jobbar med VA-kartor och lite programmering, GIS-inriktad sådan).

Tog en kopp kaffe före lektion 9 idag. Gick skitbra.

Tar jag däremot 2 kaffekoppar blir jag stirrig, och då fungerar det inte. Det gäller att hålla det på en normal nivå och inte överdriva. Och verkligen inte dricka Red Bull eller något sånt skräp.

Experimenterar man lite så hittar man snart sin "gyllene nivå". Det gäller att hålla det tillräckligt lågt för att inte bli stirrig och för att kroppen inte direkt ska bygga upp en resistans mot koffeinet, men tillräckligt högt för att få de positiva effekterna. Helst ska man väl egentligen köra det i cykler (kroppen tappar resistansen mot koffein riktigt snabbt, typ en vecka har jag för mig), men det orkar inte jag :).
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Re: Brain Food, Tillskott och Träning

Post by flurres »

En mycket intressant tråd må jag säga. Ska läsa en del av texterna som länkades. Det tycks vara ett tag sedan någon skrev här senast. Kanske finns det någon som kan berätta om de märkt någon skillnad med minnet, pigghet, koncentration etc, med hjälp sv kosttillskott?
Nu till min fråga. Har någon prövat kosttillskottet "Mivi Total" och märkt skillnad av det? Det innehållet bl.a. Selen, vitamin B12, magnesium, vitamin D mm. Speciellt selen tycks finnas magert i våra marker här i Skandinavien.
Jag har testat Mivi Total i ett par veckor och jag vill påstå att jag känner skillnad. Känns som att en pusselbit föll på plats i hjärnan. Har hopp om att ta upp lektionerna igen!
Allt gott
//H
Post Reply