Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
lillaloeken

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 9

Jo, såg den med min bror senast så jag aksnek ska höra om jag inte kan låna den av han.
Downton Abbey var så skön att det blev ett maraton ist för ett avsnitt så ajg vill gärna börja på en annan:-) Har hört en del om en serie som heter suits också men det får nog bli playa andå. kan vara extra bra med en humorserie tror jag.

Returmetoden

intressant metod. lyckades få fram borsten ist för armbandsuret på ringen vilket ställde till det lite men annars ser jag fram emot fler övningar med om denna metod.

Övning 1

jorå. satt och dagdrömde mest hela övningen så den tog 37 min:) måste foka bättre på nästa.

Övning 2

herregud vad jag ej var koncentrerad. Är inne på stadsbiblioteket och tankarna fariväg hela tiden. tar en paus här och åker hem och tar en joggingrunda och sen koncentrationsövningar för att sedan fortsätta för detta håller ej.

Något jag dock blev förvånad över var när jag gick igenom figurgoderna 61-70 innan jag ätnkte packa ihop var att dom satt (alla utom 67an) trots att jag endast nött dem en gång innan.

satt efter 3dje försöket. tog alldeles för lång tid på mig att göra kopplingarna vilket resulterade i många fel. första ett fel andra och på tredje satt dem. Jag upplever det som svårt att hålla koll på att man tar just 6sek. tycker om returmetoden mkt eftersom man ej sabbar hela kedjan om man missar en länk. dock om man ej ser det tredje elementet vilket hände mig nu.

Testade att visualisera figurkoderna 1-30 & sedan 31-60 istllet för att bara räkna som vanligt när jag stretchade efter rundan igår. Detta var faktiskt ganska intressant. vet ej riktigt varför det ska vara bra men jag kan rekomendera att ni som brukar träna gärna provar detta så får ni prova visualisera under lite press eller vad man ska kalla det.

övning 3

Kändes faktiskt riktigt bra denna övning. så pass bra att den gav mig lite pepp. Har haft alldesles för lite av den varan den senaste tiden. Känns som om peppet tagit sig en liten paus & detta beror på att det hänt en del saker privat sen jag började med denna kurs bla har vår Mor gått bort så en hel del av min tid har kretsat kring det. Jag ser sakta men säkert att jag börjar få mer tid så förhoppningsvis så kan jag använda iaf en timme per dag till detta

Övning 4-6 gick som tidigare figurkodsövningar

LH
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 10

Övning 1-3

Hade svårt för oliven av ngn underlig anledning men annars gick de bra.

Övning 4

Återkallade inte allt på en gång utan ajg tog & återkallade först efter 10 sen 20 sen 40 och sedan 60 föra tt det kändes lite väl mkt med 60 men efter att jag återkallade alla 60 o endast bara hade 6 fel (försökte med 6sek per koppling också) så skulle jag nog tagit mig an alla från början. nåväl ska laga o återkalla allt igen.
Denna övning var bra för mitt minnessjälvförtroende:)

Övning 5

Gick riktigt risigt första försöket men skall ta en paus o åka ut på ranchen för o slå en hink o samla lite ny energi.
Satt den nu på andra.

Nu blev jag riktigt tröten så nu är det snart tid för john b.

Auf wiedersahuen

LH
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 11

Tjenamors,

Har endast nött figurkoder idag 71-90 samt ABC. kändes väldigt nödvändigt då jag insåg att det var vissa som satt väldigt löst:)

Var och tränade crossfit idag och vi blev intruerade att kommaihåg alla reps vi gjorde för att sedan skriva ned dem. tyvärr slog det inte mig förrän efter att användda mig av våra metoder. blev riktigt svårt att försöak memorera på "vanligt" sätt när man var så utmattad som vi blev.

Övning 1-3

Satt och kollade på esc medans jag gjorde dessa övningar bara för att träna uppmärksamheten och tvn gjorde verkligen sitt jobb må jag säga. men nu är de klar, ska även gå igenom dem innan jag somnar inatt tänkte jag.

Övning 4

Tog 38 min att memorera alla ord men då hade jag jätte många fel. vet ej vad det var men nånting gjorde jag galet här. kanske slarvade och memorerade kortare än 6sek. andra försöket hade jag 13fel. kändes att jag måste nöta figurkoderna bättre innan jag går till nästa lektion också. två fel på andra återkallningen. sista försöket satt alla memorerade ord. dock så hade jag helt glömt figurkoden för 94. när jag väl kollade den satt även ordet. Denna övning tog extremt lång tid samt kraft enligt mig. varför vet jag ej för de tidigare liknanade övningarna har ej varit såhär. aja nu är det dags att sova så får jag fortsätta med nästa övning imorgon.

Övning 5

Tyckte jag gick rätt okej. ungefär som bokstavs figurkoderna.

Övning 6

Denna övning är antingen väldigt svår eller så var jag bara okoncentrerad.
Nu skall se om det fungerar att ladda hem MM till min ipad eller om jag måste använda mig av min gamla pc.

har även bestämt att skriva här även om jag inte gör någon lektion för det brukar alltid bli lite gms antingen i form av träning av figurkoder eller något annat.
Skönt att denna lektion är klar!

Höres.

L
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Tjena

Har ej tagit någon lektion på länge nu men jag kör lite träning på figurkoder ibland. Hoppas jag skall komma igång med nästa lektion denna vecka. Har laddat ned MM så jag är lite nyfiken på det faktiskt:)

Hoppas jag skriver här igen inom kort :)

tjena
lillaloeken

Post by lillaloeken »

tjääna,

Har lyckats pränta in alla figurkoderna till siffrorna och jag har börjat med månaderna. Blev förvånad att jag kunde visualisera att jag skrev texten på månaderna och lyckas hålla kvar objekten tydligt o skarpt. Ser detta som ett gott sign:)

Nästa projekt är att pränta in veckorna samt alfabetet.

allt gott

Lasse
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Hallå alla igen,

Lektion 12

Började med övning 1 o hann ungefär bara halvägs igenom övningen detta pga att en kamrat ringde på skype o sen hann bibblan stänga. fortsätter hemma elelr imorgon

fortsattenu, tog kanske tre försök innan alla satt. stannade op 43 som jag har en bild av en kabelhög(varför vet jag ej, såg att det bara stod kabel i figurkoderna. kabelhögen ser olika ut för varje gång. mkt dumt val av mig isf.

gjorde precis klart övning 4. har pausat o fortsatt många ggr på denna övning men nu tog jag äntligen tag i den och den satt. riktigt kul!

har precis blivit klar med denna lektoin nu. Den har tagit sjuk lång tid pga att jag har haft så mycket annat för mig. tex har jag börjat läsa matte c(3 b heter detnu) nuoch sen är det massa annat som försigår i mitt liv. men det ska ju alltid finnas annat att skylla på såklart

Nu ska jag i alla fall börja med lektion 13 strax. Hoppas det skall bli nice.

Lasse
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 13

Gick fantastiskt lätt! (gissar att det är väldigt många som skrivit just det om denna lekton!) Kändes kul också att få bygga upp en databas. Undrar om jag kommer numreara varje bild för att alltid veta exakt placering i databasen. vore nice!
Känns som att jag har kommit över ngn slags tröskel nu när jag är klar med denna, varför vet jag inte men det känns bara så himla skönt! :)

Fick 17 av 30 på mm men då vare också andra gången jag körde det. Tåls att öva mer på.

Hur som haver så är jag väldigt glad att ajg har fortsatt med kursen och jag ser fram emot nästa lektion!

/Lasse
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 14

Kan inte skriva så utförligt pga att lektionen fick sträcka sig över en längre period. Men hur som så är det som vanligt väldigt skönt att få skriva här i journalen igen.

Lektionen gick som helhet ungefär som vanligt, blev ganska förvånad över hur väl återkallningen gick:)

har kommit till insikt att jag måste gnugga in figurkoderna från 100-999 vilket kändes ganska övermäktigt men det är väl bara att ta tjuren vid hornen.

Allt gott

Lars
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 15

Lektionen gick väl helt ok. Den tog lite tid, 2tim20min! men jag kan tycka att min visualiseringsförmåga har förbättrats. Jag upplever att jag kan "hålla kvar" visualiseringsobjekten en längre tid än förut utan att de försvinner. Sen är nog objekten lite klarare än förut.

I denna lektion får man lära sig memorera ansikten via en metod som kallas tekniken för distinkt särdrag. Helt otroligt vad den fungerade bra! ni som inte har kommit hit har ngt att se fram emot:)

Har börjat träna figurkoderna 000-010 nu. de sitter ganska bra iaf, ska börja med 011-20 ikväll.

Är riktigt taggad på nästa lektion!
lillaloeken

Post by lillaloeken »

Lektion 16

Hade som mål att klara denna lektion på mindre än två tim men det var ngt födelsdagskalas hos grannen där ngn janne härjade med dragspel så tyvärr landade jag nog på kanske två tim o fem min. Fick ju dock träna koncentrationsförmågan:)

Vet inte varför men jag har oerhört svårt för att lära mig att Levnadsåren för den engelska kungen Vilhelm III av Oranien var mellan 1650 & 1702. Vid varende repetition är det ngt som fattas där. Sjukt störigt!

I det stora hela gick lektionen ganska bra. riktigt kul att det går så lätt att bläddra igenom de första memorerade infomeddeladen:)

Har inte kört så mkt i MM men hade tänkt att träna lite ikväll och imorgon innan jag drar gång lektion 17.

/Lars
Post Reply