Alla rätt på övningarna

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Alla rätt på övningarna

Post by Curium »

Hej!

Kanske en dum fråga men jag antar att man försöker göra kopplingarna i övningarna, återkallar och rättar. Sen upprepar man tills man har alla rätt? Jag undrar eftersom det i många journaler står saker i stil med
Exercise 1: Got 18 out of 24.
Exercise 2: Got 20 out of 25.
Excercise 3: Got 24 out of 25.
(Inget personligt mot dig Mattias ;))

Tacksam för svar!

//Curium
robson
Posts: 26
Joined: Fri 27 Jan 2012, 17:12

Re: Alla rätt på övningarna

Post by robson »

Hej Curium,

Det här meddelandet skrev Mattias till mig när jag undrade samma sak.

"De räcker att du reparerar just de kopplingar du haft fel på. Var det många fel kan du sedan testa att återkalla alla ord igen, var det bara några enstaka räcker det att du kontrollerar att du kan dem. Alla rätt en gång, sen är övningen klar.

Oavsett metod." (Jag syftade på kedjemetoden samt ryska dock metoden).

Så det som står i folks journaler handlar mest om vad man haft för poäng när det uttryckligen stått "upprepa inte" samt vad man haft för poäng första gången, innan man man reparerat för att få alla rätt.


Hoppas du fick klarhet
MENTAL TEKNIK
DAGLIG INSPIRATION - VISUALISERA MÅL
LOGGA UT VID PAUS - KLOCKAN
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Alla rätt på övningarna

Post by Curium »

Tack för ditt svar!

Tror jag förstod men bara för att vara säker. Säg att man klarar av alla ord utom 5 och 9. Då upprepar man kopplingarna mellan ord 4-5-6 och 8-9-10 och sen återkallar dem? Kan man dem då så återkallar man alla orden och får man alla rätt då så är övningen avklarad?

När det står "Upprepa inte", ska man inte ens försöka reparera de kopplingar man inte kunde?
robson
Posts: 26
Joined: Fri 27 Jan 2012, 17:12

Re: Alla rätt på övningarna

Post by robson »

Det var en bra fråga. Jag är faktiskt osäker, är ju själv en rykande färsk GMS:are :D
Jag brukar göra så!

"Upprepa inte" då ska man definitivt inte reparera kopplingar och varken återkalla delar/hela sekvensen.

Hoppas du kan få ett klart svar på den första frågan.
MENTAL TEKNIK
DAGLIG INSPIRATION - VISUALISERA MÅL
LOGGA UT VID PAUS - KLOCKAN
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Alla rätt på övningarna

Post by Linn »

Hej!

Precis som du (Curium) skriver i första inlägget så går du, efter att du gått igenom en övning, tillbaka till de kopplingar som inte satt och reparerar dessa. Alltså visualiserar du kopplingarna igen (t.ex. 4-5-6) och går sedan igenom ordningen igen, tills alla kopplingar sitter. När du har lyckats återkalla alla bilder i rätt ordning så är övningen alltså avklarad. :)
Att det står "Got 18 out of 20" i vissa journaler betyder förmodligen att det var resultatet på första försöket. (Precis som Robson skrivit)

"Upprepa inte" menas med att det inte är meningen att älta övningarna och kunna allt perfekt mer än en gång. När du lyckats återkalla alla bilder går du direkt vidare. Alla övningar ska alltså göras tills alla kopplingar sitter. Jag ska ta bort "Upprepa inte" på en gång så att det blir klart och tydligt. Tack för "feedbacken"! :)

Bra jobbat båda två! :D

/Linn, Mind Academy
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Alla rätt på övningarna

Post by Curium »

Jag såg nu att jag glömt svara här. Tack så hemskt mycket för hjälpen båda två, nu förstår jag hur man ska göra!
Post Reply