Hur bygger man ett grundläggande stödbildssystem

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
MrStruts
Posts: 1
Joined: Mon 13 Jan 2014, 13:22

Hur bygger man ett grundläggande stödbildssystem

Post by MrStruts »

Behöver "strukturera min hårddisk". Men förstår inte riktigt hur man ska utforma/använda ett stödbildssystem som ram. Förstår Cicerometoden. Men vilken roll spelar cicerobilder i praktiken? Ex. är det vettigt att ha mina rum i min lägenhet som bas för all bestående information, t.ex. mina mål, personlig utveckling, texter, personer, telefonnummer, m.m.

Ska jag t.ex. ha min hall som cicerobild. Och dörrmattan kan vara stödbild för att lagra information om böcker. Och har nästa objekt, spegel, för att lagra information om personer. Och på nästa objekt har jag Ribbings cykel med information om veckans uppgifter att göra. Eller bäst att inte lägga in Ribbings cykel i någon cicerobild?
Är det bäst att använda de objekt som finns naturligt i rummet, eller är det bättre att använda fantasibilder på objekt som är mer passande för informationen?

Är det bättre att ha ett helt rum reserverat för en sak, ex. information om personer?
Var kan jag lagra information om t.ex. olika tekniker i en idrott?

Tacksam för exempel eller svar på någon av dessa frågor.

Mvh
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hur bygger man ett grundläggande stödbildssystem

Post by Mattias »

Hej MrStruts och tack för ditt inlägg!

Cicerobilderna är en viktig grund i stödbildssystemet. I mina två böcker (finns billigt i bokhandeln) går jag igenom i detalj hur man skapar stödbildssystem och i onlineutbildning gör man det ordentligt i lektion 13. Anledningen till att det kommer just då är att man behöver få upp sin memoreringsförmåga med de grundläggande teknikerna först, annars blir det väl krångligt (lite som att börja med Bach innan man lärt sig grundskalorna).

Allt gott!
/Mattias
Post Reply