Överskrivning och återanvänding av cicero-rum

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ricli85
Posts: 36
Joined: Mon 02 Sep 2013, 10:03

Överskrivning och återanvänding av cicero-rum

Post by ricli85 »

Jag funderar på om de 45 stödbilder jag skapat från 9 rum i mitt hem kan återanvändas eller om jag kommer skriva över minnen om jag återanvänder de stödbilderna.

T.ex. så använde jag dessa stödbilder för att memorera en sekvens med siffror. Om jag nu vill komma ihåg den sekvensen för restsen av livet så kan jag repetera så att kopplingarna sitter. Men blir det då inte svårt att skapa nya kopplingar för samma objekt i framtiden? Ska jag ha olika cicero-rum för olika saker jag vill minnas?
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Överskrivning och återanvänding av cicero-rum

Post by Larsgr »

Låt oss skilja mellan olika grader av koppling.

En nivå är att repetera sekvensen och fortsätta repetera, laga luckor, tills du kan återkalla hela sekvensen.
Då har du - tillfälligt - kopplat ihop stödbilder med sifferkoderna perfekt.
Men de är ändå i stort sett försvunna nästa dag, och det är inga problem att göra nya kopplingar på dina
Cicero-bilder.

En annan nivå är att fortsätta repetera samma sekvens dagen efter, och dagen efter,
en vecka senare osv.... då kommer siffrorna att sitta fastgjutna vid stödbilderna och du kan
inte använda dem till något annat.

Då har du "förstört" dina Cicero-stödbilder, för de är menade att användas gång på gång.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Överskrivning och återanvänding av cicero-rum

Post by Mattias »

Korrekt som Lars skriver. Men fokusera på lektionernas övningar, vilket i den första kursmodulen är tillfälliga memoreringar. Långtidsmemorering kommer i nästa kursmodulen. Man kan inte ta allting direkt på samma gång.

Lycka till! :)
/Mattias
ricli85
Posts: 36
Joined: Mon 02 Sep 2013, 10:03

Re: Överskrivning och återanvänding av cicero-rum

Post by ricli85 »

Jag är kanske lite för ivrig. Ska försöka hålla mig till lektionerna. Tack.
Post Reply