Utveckla social förmåga med GMS?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Utveckla social förmåga med GMS?

Post by cosmikdebris »

Hej!
Jag har alltid haft lite svårt för att lära känna nya personer och bilda relationer. Undrar därför om någon här har tips/idéer på hur man kan använda GMS för att utveckla sin sociala förmåga/sitt sociala medvetande. T.ex. hur kan man bli en bättre och mer kreativ konversatör, bli bättre på att läsa av och förstå subtila signaler och kroppsspråk, m.m. Kom gärna också med tips på hur man kan utnyttja GMS för att bygga upp självkänslan/självförtroendet (även om ett superminne redan har gett mig en riktig ego-boost. :-) )

Tack så länge!
/J
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by Mattias »

Absolut! Att använda GMS för att lära in viktiga delar av bra självhjälpsböcker kan göra susen för detta. Det här intressanta området jobbar man med i exempelvis lektion 43.

Läs också gärna kapitlet om GMS och personlig utveckling i Vägen till mästarminne.

Allt gott!
/Mattias
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by Thestar19 »

Precis som mattias säger så är lektion 43 (Och hela textmemoreringsmodulen) och boken "Vägen till mästerminne" en bra bas. Böcker som jag själv läst och som innehåller bra och enkla tips att memorera är:
"Alla får ligga" , Ett måste, Innehåller typ 100 bra tips som är korta och enkla att memorera
"Handbok för singelmän", Ett bra komplement för om du någonsin skaffar en flickvän/pojkvän
"Börja dejta! En lustfylld guide", Bra för nätdejting
"Konsten att läsa tankar", Bra för kroppsspråk
"När du gör som jag vill", Bra för övertalningsförmågan
"Ge igen mot översittare", Extremt bra med universella dissar och verbala molotovcoctails
"Handbok för pojkvänner", Inget speciellt men bra för senare förhållanden.
"Härskarteknik", Bra när du ska möta föräldrar

Även om alla böcker ovan handlar om romantiska förhållanden så kan kunskaperna extrapoleras och användas även för att göra vanliga vänner.

Det du behöver göra är att memorera alla tipsen, återkalla tipsen konstant under x dagar och sedan så kommer det automatiskt. Mer detaljerad instruktion finns i "Vägen till mästerminne"... ( Visste ni att "Vägen till mästerminne" finns till läsplatta hos dito.se?)

Jag är själv långt ifrån någon expert vilket inte är konstigt med tanke på min ringa ålder, men ovanstående böcker är bra oavsett om du letar efter någon som du vill nakenbrottas med eller bara någon att prata med.

Använd tipsen i Vägen till mästerminne och från textmemoreringsmodulen till att plugga in ovanstående böckerna.

Som sagt så är jag själv helt hopplös i relationer, mitt ex kan intyga det, men ovanstående kommer hjälpa dig mycket..
Jag önskar själv att jag hade läst alla böckerna innan jag mötte mitt ex... Då hade jag kanske just nu tumlat runt i sängen istället för att skapa ett python program som ska skapa enorma textfiler :)

Säg till om du vill har mer info :)

//
Thestar19
if success != true
{
try()
}
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by Thestar19 »

Vet att denna tråd är död men tänkte ändå inflika att jag har satt i gång med Alla får ligga. Gjorde första kapitlet idag och var väldigt noggran med att dokumentera allt så detaljerat som möjligt. Har satt upp ett word dokument där jag tydligt beskriver varje bit och sedan ger det en passande bild.

Vet inte om du kan få nytta av informationen men önskar dig iaf lycka till.:)


//
TheStar19 :)
if success != true
{
try()
}
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by cosmikdebris »

Hej Thestar19! Jag har laddat ner lite självhjälpsböcker från dito.se, bl.a. "Alla får ligga", "Ge igen mot översittare", "Öka din sociala kompetens", och äger sen tidigare även "Härskartekniker", som du tipsade om. Håller just nu på att arbeta mig igenom "Öka din sociala kompetens" av Henrik Fexeus, tar lite tid att sortera ut det väsentliga.

Jag har också tittat igenom Alla får ligga och memorerat de 20 första tipsen, men tyckte inte riktigt att mina bilder kändes helt bra, så ska försöka göra om sen när jag är klar med första boken. Du kan väl dela med dig om hur du har gjort för att memorera tipsen i Alla får ligga, typ ge exempel på vilka bilder du har valt för olika rubriker, m.m. :-) Lycka till själv!

/J
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by Thestar19 »

Hej Cosmikdebris

Helt ärligt så har projektet stannat av pågrund av skolan men jag har omvandlat en del tips från "Alla får Ligga" till bilder och satt upp en databas.

Nedan följer min kodning. Tänk på att vissa kopplingar kanske bara existerar i min hjärna och därför är de i stort sett värdelösa för dig. Ett bra exempel är "Apelsin". För mig så kommer jag direkt ihåg tipset "Det är insidan som räknas" från kapitel två men det är långt ifrån säkert att du har samma koppling...

Alla får ligga är jätte bra som början då den redan är uppdelad i korta tips.

Jag har delat upp det kapitel för kapitel för att skilja dem åt. Ibland så kommer det "Den 26...." . Det är endast där så att jag vet när jag memorerade den informationen.

Återigen vill jag dock påminna om att inte är en expert på varken relationsbyggande eller GMS. Men då man i stort sett gör exakt samma sak vid lektion 43 så bör iaf metoden vara korrekt.

Lycka till, Böckerna är bra men hjälper inte mycket om tipsen inte memoreras specefikt. Om du behöver mer hjälp med själva böckerna så finns jag, men mattias är mycket bättre att rådfråga ang GMS.

//
Thestar19

Såhär läser du informationen:
Första rad, Informationen som du vill memorera. Här bör hela tipset kort sammanfattas i ett enkelt och tydligt sätt.I vissa fall tar jag den rubrik som han har, om jag känner att det är ok
11. Drick inte alkohol, det kommer inte att förenkla saker
Rad två, Hur jag bör visualisera bilden dvs hur jag kodar rubriken till en bild. .
Bild: Vinglas med ett kryss
Rad tre, Om jag någonsin måste förklara för någon annan vad tipset innehåller, så ska detta förklara det. I vissa fall är texten lång, i vissa fall kort. Denna memorerar jag inte utan används vid kontrollåterkallning för att kontrollera att jag återkallat allt korrekt.
Betydelse: Alkohol försämrar dig chanser, undvik!
Fjärde raden, Vilken plats tipset har i min databas.
Stödbild: Fönsters överkant

Ovanstående tips ser ut såhär i mitt dokument:
11. Drick inte alkohol, det kommer inte att förenkla saker
Bild: Vinglas med ett kryss
Betydelse: Alkohol försämrar dig chanser, undvik!
Stödbild: Fönsters överkant

Databas:

Första nivå
Spisen

Andra nivå
Spisplattor
Lucka
Galler
Fläkt
Ugn spår? (Ev för sista 25 tips)

Tredje nivå
Spisplattor: mus + ren + fönster + stol + strömbrytare
Lucka: fisk, haj, brygga, ö, mobil-laddare
Fläkt: Butik, gata, trafikljus, parkeringsplats, gatulampa
Galler: tak, dräneringsränna, altan, trappa, stengata
Ugnspår: fotkräm, läppbalsam, element, batteri, taklampa

Kodning och Stödbilder
Kapitel 1
Kodning av de 13 första:
1.Ta en titt i din mentala garderob
Bild: Hjärna + Klänning
Betydelse: Var glad och öppen, inte sur och tillbaka dragen… Signal studs
Stödbild: Musens Nos

2. Satsa inte allt på ett kort
Bild: mastercard
Betydelse: Bli inte osunt fokuserad på en enda person, Se omkring dig och smaka lite här och var
Stödbild: Musens Nacke

3. Ditt humör smittar av sig
Bild: Glad smiley med spruta
Betydelse: Signalera automatiskt att du är rolig genom att vara rolig
Stödbild: Musens Kropp

4. Revertera dissar med ett leende
Bild: Smiley + spegel
Betydelse: Snygg diss, Får jag sno den? Vänd på biffen, svara inte med negativt tillbaks ,det kommer inte gynna dig i längden.
Stödbild: Musens ända

5. Ta aldrig ett nej personligt
Bild: elektroskandia keps + kors
Betydelse: Ta inte ett nej personligt, det finns massor med orsaker utom du (Var inte egoistisk)


6. Pröva dig fram, om fel då var du inte den soffan
Soffa + Kryss
Betydelse: För att hitta den rätta måste du testa många, Bli därför inte ledsen om något dumpar dig personligen.
Stödbild: Rådjurs mun

7. Var trevlig, men gå aldrig för långt!
Vit linje
Betydelse: Ingen tycker om en try hard ninja. Ta det därför lugnt och berätta inte skämt 24/7
Stödbild: Rådjurs öron

8. Trots att du ser prinsessan, gör det du ville göra och basta!
Bild: Prinsessa och trädgårdshandskar
Betydelse: Se inte alla andra som konkurrenter bara för att du sett någon. Gör det du kom dit för att göra och se om det händer något
Stödbild: Rådjurs nacke

9. Få henne att prata om sig själv
Bild: Öra
Betydelse: Alla älskar sig själva, lyssna och prata mer om henne än om dig själv
Stödbild: Rådjurs kropp

10. Tänk att ni redan hör ihop
Bild: Solstol
Betydelse: Tänk att ni redan hör ihop, dvs ta det lugnt och spejsa inte. Låt dig vara du
Stödbild: Rådjurs ända

11. Drick inte alkohol, det kommer inte att förenkla saker
Bild: Vinglas med ett kryss
Betydelse: Alkohol försämrar dig chanser, undvik!
Stödbild: Fönsters överkant


12. Öva på att småprata
Bild: dvärg med stor mun
Betydelse: Småprat är viktigt för nya relationer
Stödbild: Sida av fönster
Den 05/08/2013

Kapitel 2
13. Insidan är viktigare än utsidan
Bild: Apelsin
Betydelse: Även om ditt utseende räknas, så är insidan viktigare...
Stödbild: Fönster botten

14. Låt dina kläder tala
Bild: T-shirt med mun
Betydelse: De som träffar dig för första gången kommer bilda sig en uppfattning om dig huvudsakligen genom kläderna. Se till att kläderna talar om vem du är på ett bra sätt
Stödbild: Fönster Glas



15. Du är inte som alla andra
Bild: En apelsin med svarta punkter
Betydelse: Det är bra att sticka ut lite. Det innebär inte att du ska gå naken till den första dejten men kanske med en annorlunda accessoar som framhäver din personlighet
Stödbild: Fönsterhållare ut

16. Förbered dig för ett möte med ditt ex
Bild: Kostym
Betydelse: Klä dig så att du inte skulle skämmas om du möter en gammal vän. Suit up! Det märks
Stödbild: Stol högsta kant

17. Klä dig efter din personlighet så att du blir bekväm
Bild:Piké t-shirt
Betydelse: Om du har på dig obekväma kläder så kommer hon märka dig. Klä dig i något som är snyggt och bekvämt, inte efter mode eller vad andra har på sig
Stödbild: Stols rygg

18. Se till att du visar vem du är
Bild: Muskelberg med linne
Betydelse: Förtydliga och förstärk din personlighet med ditt utseende.
Stödbild: Stol sittplats

19. Ha inte med dig en fångvaktarknippa
Bild: överfull plånbok
Betydelse: Låt inte dina fickor bli fyllda med skräp. Töm fickorna och ta med det du behöver
Stödbild: Stol ben

20. Bli den ultimata versionen av dig själv
Bild: Porsche
Betydelse: Se över dig själv och bli den ultimata versionen. Ta hand om hud, naglar, hår osv.
Stödbild: Stol fot
den 06/08/2013

Kapitel 3
21. Se till att du ses så bra som möjligt
Bild: Scen
Betydelse: Så fort vi ser andra människor så bildar vi oss en uppfattning om dem. Gör din uppfattning så tydlig och bra som möjligt.
Stödbild: Övre kant strömbrytare

22. Du blir alltid jämför med allt och alla
Bild: Våg med två äpplen
Betydelse: Du blir alltid jämförd mot gamla ex och andra personer
Stödbild: yta strömbrytare

23. Se andra personers misstag
Bild: Man med yxa
Betydelse: När du ser någon du gillar. Kolla vad andra ”raggare” gör för misstag och undvik dem.
Stödbild: Övre hake knapp

24. Andras intryck baseras på dina vänner
Bild: partygrupp med människor
Betydelse: När andra gör sig ett intryck av dig så skapar de det delvis på dig och delvis på dina vänner. Titta ibland på ditt umgänge och fundera på vilka intryck de gör. Om det är ett dåligt intryck, visa att du förstår det för ditt mål
Stödbild: Undre inbuktning för knapp

25. Berätta positiva berättelser om dina vänner
Bild: Man som tala om smiley
Betydelse: Om din vän är en elitidrottare, så är du troligtvis ganska vältränad. Om din vän är ett misslyckade i allt, så är well…
Stödbild: Nedre hörn strömbrytare

26. Först attraktion, sedan vänskap
Bild: Blixt
Betydelse: Undvik Mr.nice guy genom att först skapa attraktion och sedan vänskap.
Stödbild: Fisk Mun

27. Bind ett band efter attraktion
Bild: Snöre som håller ihop två kablar
Betydelse: Efter attraktion så måste du skapa ett vänskapligt band
Stödbild: Fisk öga

28. Var glad, galen och passionerad
Bild: Smiley + hjärta + blixt
Betydelse: Var attraktiv genom att vara glad, galen, stolt över vad du är och passionerad
Stödbild: Fisk kropp

29. Först tala, sedan röra
Bild: Mun med hand i
Betydelse: rör henne inte innan du känner henne, Du är ingen psykopat
Stödbild: Fisk underdel

30. Närma dig diskret
Bild: Svärd + kors
Betydelse: Visa inte hela världen vad du gör. Tala med henne över axeln…
Stödbild: Fisk fena bak

31. Var konsekvent och le
Bild: Tre nedhuggna träd
Betydelse: Ditt beteende måste vara konskekvent med din image, eller iaf liknande
Stödbild: Haj ansikte

32. Skapa hemligheter
Bild: CIA logo
Betydelse: Skapa ett emotionellt band genom att ha något med bara henne. Tex öppna dig och vänta på att hon gör samma sak
Stödbild: Haj Fena

33. Förflytta med Babysteg
Bild: Baby som går
Betydelse: Flytta dig lite tex till ett cafe eller lite i lokalen för att skapa något privat samtidigt som ni kan prata
Stödbild: Haj Sidfena

34. Om plötsligt ledsen, fråga
Bild: Ledsen smiley
Betydelse: Om hon är ledsen, fråga om hon är ok och om inte, lämna henne ifred en stund genom att gå på toa eller liknande
Stödbild: Haj kropp

34. Gör vänner
Bild: Handskak
Betydelse: När du ser prinsessan, prata lite med folk runt dig och gör nya vänner. På så sätt så visar du att du inte är galen och att du är attraktiv
Stödbild: Haj bakre stor fena

35. Använd vännerna
Bild: Freinds
Betydelse: Använd vännerna. Visa inte att du är en sexgalen typ utan var vänligt och låt dem tro att du bara letar efter vänner.
Stödbild: Brygga start sten

36. Bli vän med bästisen
Bild: Hanna
Betydelse: Bli vän med båda två. Fokusera dig först lite på vännen och sedan snabbt på objektet, det kommer hjälpa.
Stödbild: Brygga påle

37. Fråga aldrig om ni ska hem och ligga
Bild: Kors över säng
Betydelse: ”Vill du följa med hem och titta på min nya bilbana?” är bättre än ”Ska vi knulla?
Stödbild: Brygga planka

38. Tänk inte ens tanken
Bild: Man som tänker på samlag med ett kors
Betydelse: Om du får frågan ang samlag så är det perfekta svaret ”Det hade jag inte ens en tanke på”
Stödbild: Brygga stege

39. Reta för snygghet
Bild: Geting med läppstick
Betydelse: ”Vad bra du är på att pressa apelsiner, trots att du är så snygg/blond”. Glöm inte glimten i ögat
Stöbild: Brygga slut

40. Bli inte besviken är misslyckade
Bild: Ledsen smiley med kors över
Betydelse: Varenda gång du möter någon kan du lära dig mer, så ta inte för givet att det ska gå efter planen.
Stödbild: Högst upp palm på ön

41.Lyssna
Bild: Öra
Betydelse: Lyssna och kom ihåg
Stödbild: Palm stam

den 7 augusti 2013
if success != true
{
try()
}
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Utveckla social förmåga med GMS?

Post by Thestar19 »

Hej Cosmikdebris

Glömde att skriva i förra inlägget att jag inte omvandlat alla tips. Ibland så riktar han tipsen specefikt till kvinnor och då jag är en man så har jag inte memorerat dem. Ibland så repeterar han också sig själv och då har jag valt och skippa det. Tror inte att jag har hoppat särskilt många men ville bara förklara det.

//
TheStar19
if success != true
{
try()
}
Post Reply