Work out of the day

Extramaterial och samtal i olika ämnen för dig som gått färdigt Mind Academy's 60 lektioner.
Post Reply
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Work out of the day

Post by Davidh »

Hej!
För er som inte vet vad Work out of the day är (WOD) så är det en benämning inom Crossfit som syftar på den specifika träningsrutin du ska göra idag, vilket ger mycker variation och inspiration ! ;) Jag tänkte att man kan ju omvandla detta koncept till minnesträning med, så kan vi hjälpas åt att hitta nya sätt att träna på så det inte blir tråkigt och vi får lite variation, tex så tränade jag såhär idag:
2 min Rulla tummar
5 Fokus på en sak i rummet ( hämtad ifrån de mentala övningarna)
100 siffror, 4 sek, med störande moment som tv eller Radio
1 kortlek så snabbt som möjligt, räkna dina fel, med störande moment som tv och radio.
Så här kan man lägga upp sin "träningspass" och så kan vi sno varandras. :D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Work out of the day

Post by Mattias »

Jätteintressant, kul!
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: Work out of the day

Post by Davidh »

WOD:
Lär in 50 ord på ett främmande språk
2 min tummrullning
5 min återkalla gårdagen
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: Work out of the day

Post by Davidh »

Har tränat liknande som ovan ett tag nu ( 6 veckor). Jag har märkt en intressant fenomen idag och igår.

Sedan jag tränat upp snabbhet och haft MM inställd på 4 sek har jag märkt att jag blivit mycket bättre på att memorera text medans jag läser den. jag har också märkt en markant förbättring i att memorera kortlekar, samt som jag fått stadigt bättre resultat på MM.

Uppfylld av dessa förbättringar tänkte jag att jag skulle gå tillbaka för att se hur mycket bättre jag blivit. Så jag ställde tillbaka MM till 210 siffror och 6 sek. Jag gjorde den träningen i sommras och fick resultatet 13,1 vilket är mitt näst högsta efter 14,5.
Jag förväntade mig ett nytt personligt rekord nu då jag tränat strukturerat och vant mig vid att bara ha 4 sek på mig. Men till min stora förvåning så fick jag ett dåligt snitt på 7 igår. Min lillebror hade sprungit runt och grejat utanför och det fanns ett gäng andra störande moment så jag tog inte så hårt på det och tänkte att jag har väl bara en dålig dag och bestämde mig för att göra om det idag. Men nu sitter jag här efter att precis ha försökt igen och fått resultatet 10,1, alltså 3 poäng sämre än förra sommaren.

Jag finner detta lite underligt eftersom jag som sagt har märkt en sådan förbättring i min praktiska memorering, därför tror jag inte att jag blivit sämre, min tanke går istället till frågan, kan det vara så att det är svårare att gå tillbaka till 6 sek per siffra då man vant sig vid 4 sek än vice versa? Kan det vara så att det blir svårare att hålla fokuset då man upplever att det går för långsamt?
Post Reply