Inre prat - få tyst på

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
S.B.O
Posts: 9
Joined: Wed 30 Nov 2011, 08:59

Inre prat - få tyst på

Post by S.B.O »

Jag har kommit till lektion 24 och har fått kämpa på. Tycker inte det har varit så lätt alla gånger.

Vad jag har märkt med mig är att jag tenderar att i väldigt stor utsträckning prata med mig själv. Kör jag memorization master och "74" dyker upp säger jag genast "dykare" till mig själv och bilden blir liksom sekundär och ibland kommer den inte med alls.

Är det någon annan som har brottats med det här? Min tanke är att jobba med problemet/läggningen ett tag innan jag går vidare med fler lektioner.

Jag har provat det här med att räkna högt medan jag tränar, för att blockera den inre rösten. Är det någon som har något annat tips? Jag är nog mycket av en ordmänniska, har jobbat med att skriva och tänker gärna i ord, och det här med att visualisera är något jag verkligen behöver träna på för att det ska komma naturligt. Det går mycket bättre än när jag började, men det är långt kvar.

Så - kom gärna med tips och inspiration!
S.B.O
Posts: 9
Joined: Wed 30 Nov 2011, 08:59

Re: Inre prat - få tyst på

Post by S.B.O »

Funderar på att helt sonika börja från lektion 1 igen. Men anar att det finns en risk för att motivationen tar stryk. Men gillar inte vetskapen att jag inte riktigt behärskar teknikerna. Så frågan är vad som är smartast att göra...
A-M
Posts: 9
Joined: Thu 17 Nov 2011, 18:47

Re: Inre prat - få tyst på

Post by A-M »

Hej!
Har samma problem med extremt mkt inre prat särskilt när man ska träna figurkoderna med inre tecknande. Jag har suttit med kortleken mkt på tunnelbanan och fick ner tiden till 2 minuter. Sedan märkte jag också att jag bara säger ordet och upplever konceptet av figuren men ser den egentligen inte och prövade att rabbla en ordramsa för att blockera det inre pratet . Efter detta tog det dubbelt så lång tid att gå igenom kortleken men jag insåg att det inre pratet går att blockera och då tvingas bättre visualisering av bilderna fram.

Har även haft tanken på att det skulle vara skönt att starta från början med träningen men kom sedan till instikt med att det är onödigt eftersom träningen består av samma sak i alla lektioner och att det är just träning.
S.B.O
Posts: 9
Joined: Wed 30 Nov 2011, 08:59

Re: Inre prat - få tyst på

Post by S.B.O »

Tack för ditt svar, A-M! Känns skönt att veta att jag inte är ensam. Jag tror jag får göra som du och köra med ramsor och acceptera att det får ta längre tid till en början. Jag håller på likadant med Ciceron-bilderna. "Jaha, då har vi tvättmaskinen, sen kommer telefonen. På den har vi en..." och sen kommer bilderna på efterkälken. Blir inget vidare flyt i det där. Lycka till med ditt fortsatta tränande!
A-M
Posts: 9
Joined: Thu 17 Nov 2011, 18:47

Re: Inre prat - få tyst på

Post by A-M »

Ha ha jag ska erkänna att jag faktist håller på med en jätte flummig grej, jag rabblar positiva affirmation om att min hjärna har oändliga möjligheter. Resultatet av detta har blivit att jag alltid känner mig positiv och glad efter träningen även om det kanske inte har gått så lysande.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Inre prat - få tyst på

Post by Mattias »

Bra tråd!

När det gäller inre prat vid figurkoderna så är det helt ok om man säger siffran (så en reflexkoppling även skapas mellan ljudet av siffran och den visualiserade bilden). Men att sträva efter att kunna vara helt tyst är det allra bästa. Bra tips och kommentarer av A-M!

Jag rekommenderar mycket sällan att man man ska börja om från lektion 1. Men eftersom du kommit så långt och är osäker skulle det kunna vara bra för dig att testa någon av de första lektionerna igen (på tid) för att se skillnaden från tidigare. Kanske har det hänt mer än du är medveten om? ;)

Bra med affirmationerna! Det är också en slags "minnesträning" där man skapar nya kopplingar där känslorna involveras.

S - Svar på ditt mail kommer snart!

Mvh,
Mattias
JLing
Posts: 1
Joined: Tue 11 Jun 2013, 14:13

Re: Inre prat - få tyst på

Post by JLing »

Nu har vi gått in på ett ämne som intresserar mig djupt.

Ett snabbt knep som fungerar alla gånger för mig är att först sätta all min uppmärksamhet på mina händer. När jag kan känna mina händer som två stora eldklot är mitt inre prat borta och jag kan börja se bilder utan att använda min inre röst.

Faktum är att denna röst är vad vi kan kalla ett ego, de flesta människor i denna tid är även identifierad med detta ego, dvs namn, ålder, intressen osv. Denna röst eller ego är baserad på yttre omständigheter. Vad du lärt dig är rätt och vad du lärt dig är fel, vilka betyg du fått och vilka mål du har. allt detta finns enbart när du aktivt tänker på vem du är.

Varken historian eller framtiden existerar annat än kopplingar lixom GSM metoden. Bilderna i huvudet av framtiden är enbart kopplingar du tagit av din miljö runt om kring dig och applicerar dem i vad du kallar framtid likaså med din historia.

Denna röst kan enbart existera i framtid och historia, när du däremot aktivt söker efter rösten helt i detta nu, Vart är den?

Detta nu är allt vi har och är oändligt allt annat är en illusorisk tanke om tid. Är du helt rotad i detta nu existerar ingen inre röst och du kan lugnt fortsätta se bilder utan en inre röst som hela tiden försöker kategorisera och förklara vad det är du ser och därmed försvårar för hjärnan .

Likaså gör vi med vad vi exempelvis kallar träd. Träd är enbart en kategorisering av en form vi egentligen inte har en aning om vad det är, likaså med all form runtomkring oss. testa titta på ett träd utan döma det med hjärnan eller varför inte datorn framför dig. Titta på den utan att låta rösten i huvudet komma in och benämna den. se vad som händer.

om detta intresserar dig rekommenderar jag dig att läsa "the power of now" eller "a new earth" av Eckhart Tolle.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Inre prat - få tyst på

Post by Mattias »

Fint skrivet! /M
Post Reply