Om konsten att hinna med

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Maria
Posts: 5
Joined: Sun 15 Nov 2009, 19:03

Om konsten att hinna med

Post by Maria »

Hej kära studiekamrater! :geek:

Jag befinner mig nu på lektion 38. Mitt stora problem och frustration är tiden. Inte tiden så mycket när det gäller att hinna med lektionerna utan mer att jag vill använda mina kunskaper i verkligheten. Jag vill ta databasen och byta ut viss information till info som är mer relevant för mig, jag vill ta och praktisera GMS genom att lära mig italienska (helst spanska och ryska också), och nu när jag är i textmemorering så vill jag läsa alla de böcker som är intressanta för att komma ihåg.
Men tiden räcker ju inte till! Varför kan man inte få utäka dygnets timmar så att man hinner allt man vill? :?

:?: Min fråga till dig kära klasskompis är om du börjat studera språk med GMS?

:?: Hur ofta övar du i figurkoderna i Improve Memory 2.0?

:?: Är du duktig på att använda dig av dina nya kunskaper, kanske så duktig att du slutat använda papper och penna helt?

Det vore så kul att få höra lite mer om dina erfarenheter kära klasskompis. ;)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Om konsten att hinna med

Post by Mattias »

Hej Maria! (Jo, jag ser mig även som studiekamrat, så jag tar mig friheten att ge min vinkel på det hela ;))

Mycket intressant och viktig frågeställning du tar upp. Precis det här är också det centrala temat i lektion 60.

När man först börjar behärska GMS, är det lite som att få ett frikort hos en resebyrå och sitta där med resekatalogen i handen. "Jag vill åka åka överallt, nu!". Möjligheterna är obegränsade. Men för att det ska bli något resande överhuvudtaget, så måste man börja med att välja bort alla resmål utom ett och genomföra detta, för att bli lite "resvan".

Mitt tips är att fokusera på att göra färdigt de 60 lektionerna och samtidigt använda Improve Memory 2.0 (Memorization Master). Utöver detta kan man leka lite med teknikerna i vardagen, utan att sätta upp för stora mål. När kursen sen är slut, står man i en annan position och det kommer att bli enklare att veta hur man på bästa (effektivaste och mest tidsbesparande) sätt använder sina nya kunskaper.

Mvh,
Mattias
Maria
Posts: 5
Joined: Sun 15 Nov 2009, 19:03

Re: Om konsten att hinna med

Post by Maria »

Tack Mattias

Jag ska försöka att följa ditt goda råd att ha tålamod och hålla mig till att slutföra kursen samt träning i Memorizing Master, men du ska veta att det kliar i fingrarna ;)

Maria
Post Reply