Spårkinlärning

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Spårkinlärning

Post by Davidh »

Hej!
Har kommit ganska lång i min minnesträning nu (lektion 34). Jag alltså mitt uppe i kurs modulen "språkinlärning". Detta är den för mig mest intressanta krus modulen efter som jag är språkintresserad. Jag valde att inte göra träning på ryskadock, eftersom jag om ca 9 månader ska åka ner och jobba på en skidort i den fransk talande delen av Schweiz. Jag har inte tidigare läst franska, men tänkte att om man ändå ska bo i ett fransk talande område i ett halvår kan man väl lika gärna lära sig lite av språket innan. jag undrar om någon annan har gjort seriösa försök att lära sig ett språk med GMS? Hur har det gått? Några tips ? :)
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Re: Spårkinlärning

Post by martinek »

Hej!

Jag har själv inte kommit så långt, precis avklarat lektion 5. Dock har jag planer på att lära mig lite polska i framtiden, min sambo är halvpolska.

Så jag har tyvärr inga tips på GMS-metoden för språk, dock läste jag i Mattias bok "Vägen till mästarminnet" att om man lär sig de 2 000 vanligaste orden på ett språk (detta gällde engelska men det lär ju kunna appliceras på de flesta språk) så förstår man typ 80 % eller mer av vardagligt skriven och talad text.

Med det sagt, här har du länkar till...

5 000 vanligaste franska orden enligt opensubtitles (ord i filmer måste väl ändå räknas som relativt vardagligt språk?:
http://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionar ... itles_5000

2 000 vanligaste franska orden ifrån belgiska skrifter:
http://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionar ... sts/1-2000

Du kanske har letat upp listor själv redan i för sig. Men om du inte har det så kan du ju titta på dessa :).
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Spårkinlärning

Post by Krossmaskinen »

Jag har inte heller några GMS-tips just nu. Eller kanske har jag det, utan att jag visste om det när jag lärde mig? Jag pluggade iaf japanska inför 1 års språkstudier utomlands där. Jag associerade ljud i orden med bilder eller liknande ord jag redan kände till, och använde allting så mycket jag kunde.

Jag började leta rätt på och prata med japaner redan innan jag kunde japanska (Not: Jag talar japanska nu ;D). Pratade med japaner på skype, på flygplanet till Japan, på flygplatsen i Japan etc. Använda språk i praktiken är extremt viktigt för att få in det naturligt. För att minnas ord, grammatik och fraser är nog GMS kick ass, och jag är sjukt sugen på att lära mig mer om det. Dock är jag övertygad om att man måste använda språket (tala) för att lära sig det ordentligt, men GMS ger nog en rivstart, och en fortsatt effektiv inlärningskurva.

Mitt nästa projekt är Koreanska, men jag ville ta mig an den här kursen innan jag börjar studera det ordentligt för att maximera effekten av studierna! :D
Krossa allt mostånd!
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: Spårkinlärning

Post by Davidh »

Tack för era svar. Kan meddela att ord inlärningen är grym med GMS. I början tänkte jag att det var helt värdelöst eftersom det 1,5 timmar :shock: . Men jag gav mig fan på det ( ursäkta språket) i två veckor, 50 ord varje dag, och redan efter en vecka hade dragit ned tiden för att lära mig orden till 1 timme, och efter ytterligare 1 vecka var jag nere på lite över en halvtimme. Efter det slutade jag med orden eftersom jag kände att jag måste gå klart kursen och hinner inte göra lektionerna , lära in ord samt sköta min andra skola ( går tredje året på gymnasiet). det blev dock totalt 700 ord som sitter förvånansvärt bra, det med lite basgrammatik har gjort att jag nu kan läsa lättare böcker på franska :shock: . Det gav också en annan positiv effekt, min minnesförmåga förbättrades nästan mer än vad den har gjort med MM, vilket har gjort att jag faktiskt kan använda GMS i verkligheten och skolan nu, så sammanfattningsvis, bara positiva resultat av GMS metoden :).
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Spårkinlärning

Post by Krossmaskinen »

@Davidh - Köttigt gjort!! Vad inspirerande att höra :) Grymt att orden fortfarande sitter också, det är riktigt bra, och 700 ord är inte en dålig bedrift. Hur valde du ut orden, körde du efter någon 'vanligaste ord'-lista?
Krossa allt mostånd!
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: Spårkinlärning

Post by Davidh »

Nej bag hade en lärobok som jag körde parallellt med orden. 50 ord varje dag gjorde att boken tog slut på två veckor men grammatiken var kvar så jag gjorde alla övningar och lärde mig grammatiken enligt GMS. Det är dock jätte viktigt att repetitionen sköta ordentligt annars så sitter inte orden alls!
Rodolfo
Posts: 5
Joined: Mon 27 May 2013, 14:40
Location: Bollegygd

Re: Spårkinlärning

Post by Rodolfo »

Hej!
Språk är alltid kul och bra att kunna. Det finns en hel del listor för de flesta språken med de mest använda ord. Ett annat tips kanske kan vara den svenska sidan "Tema Modersmål" http://modersmal.skolverket.se/index.ph ... -bildteman

Hittade den när jag letade efter bildordbok. Kanske kan sidan vara till någon nytta för någon.
/Rodolfo
Post Reply