DrWho

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DavidPeterson
Posts: 44
Joined: Tue 09 Mar 2010, 08:44

Re: DrWho

Post by DavidPeterson »

Wow! Nice svar! Jag förstår att du också är elev, men min erfarenhet säger att den som precis lärt sig något har oftast även väldigt bra tips och idéer för en annan att lära sig. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra med matematiken, då de formlerna oftast sitter när man räknar med dem så frekvent som man gör i en Civ.ing utbildning, men vi får väl se!

När du skriver memorera planen, menar du då för att sedan göra bildbibliotek neråt från den och på så sätt göra en snygg gren samtidigt som man ser den fyllas på och vart man ska? Eller bara för att ha en överblick (det föregående låter klokare enligt mig).

Det här med patientjournalerna, det var något du insåg när du väl hade börjat väl? För hur mycket jag än tänker är det väldigt svårta att komma på precis vad som krävs av mig då teknik är så VANSINNIGT brett att memorerar jag allt så har jag ändå inte memorerat tillräckligt hehe..

Hur menar du med "tala fakta på mobilen" och memorera det som "spoken numbers"? :)

Jag vet inte om jag har missat något eller om jag inte har kommit tillräckligt långt i kursen ännu men när introduceras OMC? Eller hur kom du i kontakt med det? (Jag är på lektion nr.29 och arbetar inte med dem för tillfället). Menar du att jag redan nu ska börja med OMC för att få precision (utan att lärt mig memorera texter hah).

Jag ska se till att maila någon på programmet och se vad han/hon säger, så får jag utgå från det sen!

Som jag förstår dig så är ett mästerminne utvecklat i den riktning du skall använda det (teknik i min, och medicin för dig), visst går det att använda det till mer, men inte lika effektivt ?

När du skriver att du lägger ner mycket tid och kraft på det här, bara för att få lite perspektiv, hur mycket tränar du per dag/vecka? :)


Jag orkade lugnt igenom hela din post och skäms nästa för att jag inte kan svara lika utförligt, återigen - tack så oerhört mycket för dina svar!

Skriv något om ditt egna äventyr i journalen nu :)

Hälsningar,
David
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

God morgon
Med att memorera hela planen menar jag i syfte för att bygga på med mer kunskap.

Det med journaler insåg jag efter att jag jobbade förra sommaren som läkare på ett annat sjukhus. Jag provade på mitt yrke och såg vad som behövdes för att bli framgångsrik. Jag FRÅGADE också min nya arbetsgivare vad som förväntas av mig och vad som kännetecknar ett bra jobb.

Vet inte om jag sa tala fakta till MOBILEN. Jag menade att jag ska spela in min egen röst när jag läser upp faktan ur boken och sedan lyssna på inspelningen och memorera därifrån. Spoken numbers är en tävlingsgren som går ut på att du lyssnar på tala nummer och memorerar as you go, sorry, trodde du var bekant med ordet.

Som jag sa tidigare så visste inte jag hur långt du kommit i din process och det är svårt för mig att veta när vad ska introduceras. Jag var igenom hela kursen innan jag startade med den, långt därefter. Men jag vet inte om det är fel att börja tidigt….? Jag fick lära om mig lite när jag startade med den just för att jag inte tidigare behövt ha 100% rätt för att få poäng.

Du kan använda ditt mästarminne till vad som helst. I mitt fall så har jag gjort alla grundläggande förberedelser med lektioner och MM och egna studier och jag märker att jag är mer slipad i det jag tränar – jag är inte automatiskt bra i ALLA grenar för att jag är bra i vissa. Jag är givetvis bättre i alla grenar än någon som aldrig minnestränat men jag är inte tipp topp.

Jag tränar väldigt mycket iom att jag använder det dagligen i min utbildning. Dels memorerar jag föreläsningar direkt på lektionen, det är ett par timmar om dagen. Sedan pluggar jag, antingen den kursen jag läser eller annat, i flera timmar om dagen. Sedan (om jag har några krafter kvar) så brukar jag köra ett par omgångar OMC.

Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag ser fram emot det, längtar tills jag memorerat allt jag ”måste” memorera så att jag får ha lite kul där. Givetvis så tillkommer återkallning i det här. Ibland tar jag det på morgonen när jag vaknar, ibland på bussen på väg till sjukhuset, ibland på rasten whenever. Ibland behöver jag sätta av tid till det specifikt men oftast så går det av bara farten. Jag repeterar inte alltid hela sekvensen på en gång, om man tar lite i taget så känns det inte så mkt.

Du behöver inte svara lika långt som jag gjorde. Det var inte meningen att jag skulle skriva så mkt, men jag kände att jag ville uttrycka mig så tydligt som möjligt.

Det är väldigt roligt att skriva när någon uppskattar det så mycket som du gör.

Jag ska skriva om mig själv idag – lovar. Har gått framåt för mig men inte haft så mkt tid att rapportera om det då jag tycker det är roligare att skriva till dig .

Idag står det ännu mer psykiatri på schemat, gick igenom 1/3 igår och ska försöka ta resten idag. Det är inte riktigt min ”cup of tea” och det innehåller mycket flummiga koncept. Jag tar det som träning i att memorera lite mer flytande idéer, gör det lättare att ta sig igenom när man fokuserar på något positivt.

Vi hörs!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

God morgon

Med att memorera hela planen menar jag i syfte för att bygga på med mer kunskap.

Det med journaler insåg jag efter att jag jobbade förra sommaren som läkare på ett annat sjukhus. Jag provade på mitt yrke och såg vad som behövdes för att bli framgångsrik. Jag FRÅGADE också min nya arbetsgivare vad som förväntas av mig och vad som kännetecknar ett bra jobb.

Vet inte om jag sa tala fakta till MOBILEN. Jag menade att jag ska spela in min egen röst när jag läser upp faktan ur boken och sedan lyssna på inspelningen och memorera därifrån. Spoken numbers är en tävlingsgren som går ut på att du lyssnar på tala nummer och memorerar as you go, sorry, trodde du var bekant med ordet.

Som jag sa tidigare så visste inte jag hur långt du kommit i din process och det är svårt för mig att veta när vad ska introduceras. Jag var igenom hela kursen innan jag startade med den, långt därefter. Men jag vet inte om det är fel att börja tidigt….? Jag fick lära om mig lite när jag startade med den just för att jag inte tidigare behövt ha 100% rätt för att få poäng.

Du kan använda ditt mästarminne till vad som helst. I mitt fall så har jag gjort alla grundläggande förberedelser med lektioner och MM och egna studier och jag märker att jag är mer slipad i det jag tränar – jag är inte automatiskt bra i ALLA grenar för att jag är bra i vissa. Jag är givetvis bättre i alla grenar än någon som aldrig minnestränat men jag är inte tipp topp.

Jag tränar väldigt mycket iom att jag använder det dagligen i min utbildning. Dels memorerar jag föreläsningar direkt på lektionen, det är ett par timmar om dagen. Sedan pluggar jag, antingen den kursen jag läser eller annat, i flera timmar om dagen. Sedan (om jag har några krafter kvar) så brukar jag köra ett par omgångar OMC.

Jag gör det för att jag tycker det är roligt, jag ser fram emot det, längtar tills jag memorerat allt jag ”måste” memorera så att jag får ha lite kul där. Givetvis så tillkommer återkallning i det här. Ibland tar jag det på morgonen när jag vaknar, ibland på bussen på väg till sjukhuset, ibland på rasten whenever. Ibland behöver jag sätta av tid till det specifikt men oftast så går det av bara farten. Jag repeterar inte alltid hela sekvensen på en gång, om man tar lite i taget så känns det inte så mkt.

Du behöver inte svara lika långt som jag gjorde. Det var inte meningen att jag skulle skriva så mkt, men jag kände att jag ville uttrycka mig så tydligt som möjligt.

Det är väldigt roligt att skriva när någon uppskattar det så mycket som du gör.

Jag ska skriva om mig själv idag – lovar. Har gått framåt för mig men inte haft så mkt tid att rapportera om det då jag tycker det är roligare att skriva till dig .

Idag står det ännu mer psykiatri på schemat, gick igenom 1/3 igår och ska försöka ta resten idag. Det är inte riktigt min ”cup of tea” och det innehåller mycket flummiga koncept. Jag tar det som träning i att memorera lite mer flytande idéer, gör det lättare att ta sig igenom när man fokuserar på något positivt.

Vi hörs!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Idag började jag med (vad jag tycker är den lite enklare delen av psykiatri): intelligence, memory, human sexuality, clinical och child psychiatry. Planen är att memorera 7 seminarier totalt. Och sedan givetvis återkalla gårdagens lektion.
Första seminariet jag memorerade blev ”intelligence and memory”

Är relativt positivt inställd till att plugga. Drog det tyngsta lasset igår med schizofreni och ångestsjukdomar. Jag kör på en ny attityd nu – everything must go. Förut brukade jag sortera den info jag ville koppla och ta bort det som var ”för jobbigt ”.

Gick igenom 5 seminarier, då detta inte innehåller så många raka fakta utan mer luddiga koncept är det lätt att somna mellan varven.

Valde att köra lite OMC istället och så här gick det:
Binäry 1#: 135 av 210 memorerade tal. Gjorde bara 4 fel som var slarvfel – dvs jag återkallade alla mina kopplingar korrekt men jag kopplade fel tal.

#2: 150 poäng. Missade dock en koppling. Jag kör på att se bilden snabbt och stort och går sen vidare. Gjorde det för första gången i förra försöket och det blev riktigt lyckat. Har aldrig gjort 210 kopplingar på 5 min förut. Mitt personbästa är 186 men då hade jag alla rätt.

#3: 105 rätt. Jag såg kopplingen bara en sekund. Ville se hur det gick om jag ökade takten. De första 6 raderna var relativt korrekta men rad 7-10 var HELT upp åt väggarna! Vet inte vad jag har gjort, eller det vet jag – jag kopplade 264 tal på 5 min :D. Det positiva med allt det här är att mitt snitt ökar as we speak .

Efter ovanstående var jag en tur till gymmet och sedan repeterade jag gårdagens seminarier. Mycket satt bra – det jag kopplade när jag var pigg :) . Skulle ha fortsatt men träningen tog ut sin rätt och jag blev trött. Får fortsätta imorgon.

Til then….


Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Psyk är över. Var en härlig känsla att sitta där och lyckas återkalla mina kopplingar. Jag hade inte memorerat allt men det jag hade kopplat satt. Det här ämnet är det närmsta jag kommit till att ha använt uteslutande GMS metoder för ett prov. Ger mig en glimt av vad jag kan åstadkomma :) .

Jag har 15 föreläsningar kvar. 15h träning innan det är ”the real thing”. Jag är säker på att jag kommer nå mitt mål med effektiv och systematisk träning.
En till sak jag lärde mig inför det här provet var att allt inte handlar om skolan – man ska ha kul också! Den lärdomen kom av en helt spontan biokväll (hypnositören med Mikael Persbrant) igår – som jag ”egentligen” inte hade tid med. Men jag fick 5 (av 5) i betyg så jag kan inte annat än att concluda att det var ett bra val :D .

Jag märker att jag ställer högre krav på mig själv nu. Började med kirurgi idag.
Har bara lite drygt en månad innan jag ska göra det här på riktigt, time to get to work.

Har memorerat de första 4 sidorna. Märker att det går bättre när jag fokuserar till 100%, stänger ute världen samt när jag ökar farten = mindre dagdrömmeri. Tappade bort mig några gånger och fick gå tillbaka och tänka igenom vilken kedja jag var på. Practice makes perfect!

Måste jobba på min koncentration, somnar mellan varven. Måste också ha klart för mig vad jag ska koppla från början, blir lätt att man sitter och skummar igenom texten på måfå.

Har planerat bättre inför imorgon och gått igenom materialet.

Hörs då!
Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Först seminariet idag, handlade om grå starr.

Det gick ändå bra, var trött imorse och tänkte köra min vanliga ursäkt men sen kom jag på att jag inte ska göra det längre, ”nyktrade till” och tvingade mig att lyssna aktivt. Det gick bra och jag märkte att jag egentligen inte var så trött. Så inga fler såna ursäkter!

Hann med att koppla nästan allt men jag får inte fram en bild direkt. Då går jag vidare och läser och sen tillbaka vilket resulterar i att jag inte hann med allt. Tyvärr kommer jag inte ihåg mina kopplingar, måste ha anteckningar till grund för återkopplingen. Var svårt när jag inte själv bestämmer takten, försvinner lite i fokus emellanåt.

Måste öka koncentrationen och öka koncentrationen.

Det är en utmaning, han pratade så snabbt att jag blev åksjuk ;). Kreativiteten sjönk efter ett tag och jag fick ännu svårare att få fram bilder. Vill kunna läsa ett ord och direkt få fram en bild. Antar att jag blir bättre med tiden, det är en inlärningsperiod, även om jag inte lyckas med en perfekt återkallning så kan jag nog ändå göra bättre ifrån mig än jag gjorde idag och så småningom lyckas men det kommer krävas MYCKET träning.
Dock så känns det just nu känns det väldigt avlägset att både lyckas med att projicera en bild direkt, koppla den OCH återkalla efteråt.

Ha det bra!
Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Tror jag tog mig an för mkt när jag försökte koppla hela seminariet. Till nästa seminarie ska jag bara göra en koppling per slide (har power point presentationer) och satsa på att komma ihåg dem. Det skulle bara blivigt 51 kopplingar på en timme, låter inte så mkt. Jag borde kunna mer. Aja, funkar det så ökar jag gradvis informationsmängden.

En till sak som jag måste vänja mig vid är den ständiga återkallningen. I mitt fall idag innebär det repetition av den kirurgi jag kopplade igår. Det är något jag ständigt faller på vid långtidslagring.

Märket när jag sitter och memorerar nu att jag har samma problem som vid föreläsningen, tappar focus mellan raderna. Eftersom jag har inte har rubrikerna uppradade och måste bläddra några sidor innan jag hittar nästa så tar det lite längre tid = lite lägre koncentration. Jag vet att jag kan bättre för när jag kör binära tal så hinner jag med och kommer ihåg betydligt mer på kortare tid. Är lite förvånad att jag har så mkt problem med detta.

Har nästan memorerat hela kapitlet men det har tagit 1,5h, jag måste öka takten. Har inte tid att sitta så länge med ETT kapitel. Däremot kan jag säga att jag kan återkalla det felfritt :).

Körde några omgångar OMC, så här gick det:

Binära tal 1#: Nytt personbästa 209 (av 270) poäng! Gjorde 2 fel i första raden och 2 fel i två separata rader. Tidigare högsta resultat var 189.

Med målet i sikte fortsätter jag träna.

#2: 120 poäng. Var lite mer distraherad denna gång och jag fastnade på några ställen. Märker dock att när jag ökar takten lite (som jag gjorde mot slutet) så går det lika bra att minnas som när jag sitter fast på en bild i flera sekunder.

Måste gå tillbaka till plugget nu
Hörs!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Efter att tillbringat hela dan i sängen under åskvädret övervägde jag att slänga bort resten av dagen men bestämde mig för att göra detta till en MINNESvärd ;) afton.

Tog en promenad, köpte lite vin, jordgubbar och i skenet av stearinljus åstadkom jag detta:

#1: 180 rätt. För första gången memorerade jag 10 hela rader med binära tal. Gjorde inga större fel men lyckades sprida ut dem på 4 rader vilket drog ner resultatet med 120 poäng.

Försök #2: Fick bara 60 rätt men kopplade 11 rader! Igen – det är inga större fel, men de är utspridda på flertalet rader. Resultatet är inte särskilt uppmuntrande men jag körde fort så det var inte helt oväntat. Blev jätteförvånad när jag var klar med rad 10 och hade hela 40 sekunder kvar. I förra omgången gick det precis jämt ut.

3#: 195 poäng! Tog det lite lugnare och kopplade nästan 10 rader. De första 6 var felfria.

Nu är jag välförtjänt av jordgubbar och vin :D .

Ha en underbar helg!

Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: DrWho

Post by DrWho »

Jag verkar ha ett mönster av att ”vakna till liv” framåt kvällningen. Dagen har känts oändligt lång – jag har 27 dagar (varav 13 skoldagar) kvar på en 6-årig utbildning, det är inte utan att man börjar bli lite skoltrött…

idag pluggade jag, tränade och sen gick luften ur mig, har inte lyft ett finger de senaste 6 timmarna. Trodde inte jag skulle plugga mer idag – men här sitter jag!

Blev läkemedels inlärning idag. Består av olika grupper sjukdomar samt behandlingsalgoritmer som innehåller grupper av läkemedel och sedan deras individuella namn. Det är inte jättespännande, mest en massa ord som kopplas ihop.

Jag håller också på att skriva ett cv för höstens jobb och medans jag var ute o sprang idag kom jag på en bra byline – och jag kopplade den direkt medans jag sprang! Det är något nytt för mig, jag brukar alltid tänka att det inte går nu, jag är upptagen, jag kan inte koncentrera mig, en sak i taget etc. Det gick av sig självt, behövde inte anstränga mig .

Vet att jag gör rätt när jag tycker det är kul med återkopplingen 

Hörs imorgon!
kramar
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: DrWho

Post by Mattias »

Härlig läsning Cecilia, keep it up! :)
/M
Post Reply