Roliga figurkoder :)

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Roliga figurkoder :)

Post by sumpa »

Hej!

Jag tänkte fråga ifall det är du personligen som översatt hela kursen Mathias? Har du då även suttit och hittat på alla 1000 figurkoder, för jag antar att det inte är samma på engelska?

Isåfall måste jag ge dig en eloge för kreativitet, till exempel micro-scooter, anonymitetsmask, nyuppslaget cirkustält (hur skiljer det sig från ett tält man slog upp igår?), en cyanlysande diodlampa, eller ett ölstop i balsaträ (skulle det ens hålla för vikten av ölet?) är ju alla fantastiskt roliga tycker jag :)
Forumfolk, vilken är din favoritfigurbild?

Jag läste någonstans (i någon annan minnesbok) att hjärnan lättare kommer ihåg sexuella, våldsamma eller upprörande bilder och kopplingar, men det håller inte GMS med om eller? Jag tyckte det fungerade ganska bra för mig (utom då man skulle förklara för någon som undrade hur man kunde komma ihåg det där: "jo, det är så att jag kopplat det till en blodig, pulserande.. uhm.. nä, det var inget"), men det kanske bara är jag som har en morbid hjärna? :)

När du till exempel valde en buss för att memorera schemat i början databasen, gjorde du det helt på slump eller hade du någon tanke bakom? Om du ofta gör stora databaser med mycket stödbilder, har du märkt ifall det blir "mönster" i vad du väljer, t.ex. oftare fordon eller oftare objekt kring hushållet eller nåt sånt? Jag har inte läst några av Kozarenkos böcker, men har han forskat och fått fram några resultat om detta? Kreativitet är ju ett intressant ämne..

MVH
Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Roliga figurkoder :)

Post by Mattias »

Hej!

Kreativiteten är nära sammankopplad med snabb och spontan kodning till bilder, vilket egentligen innebär medvetandegörande av redan existerande kopplingar i hjärnan. Kreativiteten är alltså fullt uppträningsbar och utvecklas när man tränar GMS.

Hur jag skapat många av dessa figurkoder ger också exempel på bildmodifiering, vilket är en färdighet som blir allt mer nödvändig ju mer man memorerar. Lyckligtvis blir man blir bättre på detta under kursens gång. Då kan man t.ex. använda och hålla isär 20 olika bilder bara av ordet 'katt'.

Som du säger, vissa av figurkoderna är något speciella :). Har man svårt för någon går det bra att byta ut den helt, eller att modifiera den.

Bussen - en random stödbild. Jo verkligen, kodningen till bilder och skapandet av stödbilder bygger helt på vilka kopplingar som redan finns i ens hjärna och omgivning, vilket är högst personligt. En bilentusiast kan t.ex. använda många fler bilder av olika bilar och hålla isär dessa, än vad någon som inte har intresset kan. Man ska använda sig av sina specialintressen. Jag känner t.ex. en minnesatlet som har hundratals Cicero-bilder bara ifrån olika rum i datorspelet World Of Warcraft.

Att bilda kopplingar genom manipulerande av känslor är inte särskilt bra. Det är som en genväg som fungerar på kort sikt, men som inte alls håller i längden. Jag har upptäckt att många använder denna teknik som kompensation för en dåligt utvecklad visualiseringsförmåga. Det går alldeles för långsamt och fungerar inte med större volymer information, att hålla på att manipulera känslorna. En enkelt och korrekt visualisering går mycket fortare och ger en säkrare koppling, när man väl kan det.

Desstom är det inte bra för hälsan att hela tiden visualisera och skapa kopplingar till en massa hemska och våldsamma bilder (dessa får man tillräckligt av på nyheterna). Och att sedan ytterligare träna sig på att trigga fram negativa känslotillstånd utan anledning - no good.

Ja, Kozarenkos arbete är suveränt. Allra mest intressant tycker jag att det blir i textmemoreringsmodulen, där många pusselbitar i GMS faller på plats. Men man måste behärska grunden först, eftersom systemet trots allt är en praktisk färdighet.

Mvh,
Mattias
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Re: Roliga figurkoder :)

Post by sumpa »

Coolt, nu ser jag fram ännu mer mot textmemoreringsdelen! :)
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: Roliga figurkoder :)

Post by UriBentMe »

Haha! Roligt ämne. Jag har redan efter lektion två märkt att jag är lite förstörd av att ha memorerat med hjälp av känslokopplingar tidigare. Helt automatiskt tänker jag "jag stoppar in valen i det här skåpet där den egentligen inte får plats och blir lite mosad". Dags att lära om! Och börja vara snäll mot figurskodsdjuren.
:)
Post Reply