Superminne - Yes lets do this!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Hallå alla ambitiösa! :)

Jag har också tagit ett litet steg mot att uppnå ett superminne!;)
Skapar därför en journal för att kunna följa min utveckling, motivera mig själv, skriva tankar och lärdommar.
Målet är att köra ca 3-4 gånger per vecka.

Bakgrund
Har tidigare läst en del om minnestekninker av bla Tony Buzan. Han är en stor förespråkare av mindmapps vilket jag har börjat använda mig av det senaste halvåret. Men så köpte jag Mattias bok på julrean och blev imponerad över hur tydligt och konkret stegen till att förbättra sitt minne beskrivs där. Efter att ha gjort övningarna i boken i några veckor så signade jag mig för den större kursen, så nu är jag här och blickar ut över den långa, roliga, slingrande vägen som går igenom alla lektioner fram till lektion 60. ;)

Vem är jag?
Jag är 25 år (på onsdag)
Jobbar heltid
Pluggar spanska på fritiden, spelar gitarr, gillar matlagning och att läsa (vetgirig).

Förväntningar
- Förbättra koncentrationsförmågan
- Kunna bli mer självsäker till att komma ihåg utan anteckningsblock
- Träna upp effektiv metod för att memorera utländska ord (spanska)
- Lära mig greppbrädans toner på gitarren
- Memorera recept
- Memorera dokumentärer och böcker

Gjorde lektion 1 igår och lektion 2 idag
På första testet lyckades jag memorera 2 ordpar :P Detta bör kunna förbättras ganska lätt.

Lektion 2 var mest repetition av teknikerna från första lektionen.
Svårast har jag för kedjetekniken och lättast för ryska-docktekniken.

Learning lessons:
- Visualisera detaljerat!
- Även om du är trött ibörjan kan energin återvända!
- Hjärnan "växer" genom överbelastning precis som musklerna gör - pressa därför tiden hjärnan får på sig att tänka!
- Våga gör fel!

Nu kör vi! :D
// Ivo
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Tuffare än jag trodde att kombinera allt annat med att öva upp ett superminne haha hjärnan har verkligen kännts extra ansträngd på sista tiden! Men det är bra, då vet jag att den sätts under press! ;)

Gjort till och med lektion 4.

Learning lessons:
- Försök visualisera bildkopplingar under 6 sek, ta tid!
- Gör mentalateknikövningarna innan, de förbättrar ditt resultat!
- Ha kul!
- Belöna dig själv efter varje avklarad lektion!
- Visualisera och föreställ dig själv som att du redan har ett mästarminne!

Blir verkligen otroligt impad över mig själv när jag ser tillbaka på vad man redan lyckats göra som jag inte trodde var möjligt. Amazing!

Nu kör vi i helgen!
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Lektion 5 avklarad!
Blev diverse störningsmoment då en kompis ringde mitt i och jag blev hungrig men bra koncentration ändå när jag väl satt.
Gjorde även några av de mentala teknikövningarna innan.

Riktigt kul lektion, man fick bra inblick i vad effektivt användandet av cicerobilder kan vara! Helt sjukt att det gå att lära sig 75 saker och sedan minnas dom!:D

Learning lessons:
- Begreppen stödbild, associationsbas och associationselement blev klarare och jag förstår dom nu
- Att pressa tiden är det som ger resultat, notering till mig själv!

Ska se till att öva med kortleken under lediga stunder, får snart köpa en till. :P


Imorgon blir det lektion 6!
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Lektion 6 - vilken monsterlektion! :)
Tog bra mycket mer än 2h att genomföra den men en skön känsla dagarna efter när jag hör städerna och direkt kan koppla till vilket landskap de ligger i. :)
Behöver öva med kortlek för att få in figurkoderna bättre och snabbare!

Är mycket inplanerat nästkommande veckan och veckan därefter, får försöka tillämpa metoderna i vardagen och öva med kortleken.

Learning lesson:
- Ge aldrig upp hur svårt det än verkar!
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Lektion 7, 8, 9

Efter ett avbrott för sjukdom odyl så är jag nu tillbaks! :D
Tycker jag under senaste lektionerna märkt en markant förändring när det gäller att visualisera fram bilder, går mycket lättare!
Har även övat ganska regelbundet med min kortlek så de första 50 figurkoderna sitter bra. Ska göra samma sak med även de andra.

Har trappat ner på kaffedrickandet för att testa om jag märker någon skillnad i koncentration och efter ca 3v så tycker jag mig känna en viss ökning i koncentrationen, svårt att säga om det har med kaffet att göra. Tycker även att "dippen" på eftermiddagen allt oftare uteblivit.

Denna veckan blir det lektion 10-12, sen ska jag fira att de första 12 lektionerna är avslutade! ;)

Learning lessons:
Bejaka barnet i dig - det är kul att lära!
Du kunde lära dig gå, multiplikationstabellen utantill och köra bil, då kan du lära dig träna upp ett superminne!
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Superminne - Yes lets do this!

Post by jumpingforlife »

Lektion 10
Vart väldigt trött idag så gick trögt med visualiserandet, gick ändå ganska ok efter ett tag.
Men blir verkligen helt förundrad varje gång jag lyckas lära mig längre listor, trodde aldrig att jag skulle kunna lära mig en numrerad lista på 60 saker för några månader sedan! Vi som håller på med detta kan inte annat än att känna oss stolta över varann! :D

Övade med figurkoder med kortlekarna efter lektionen, behöver öva mer för att få upp hastigheten, ska försöka öva lite varje dag. Börjar bli många kort!

Imorg blir det lektion 11!
Post Reply