Katarinas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 15

Då blev det dags för ansikten och namn. En av mina riktigt svaga sidor. Det var klart svårare än det andra, men det ska nog gå med lite extra repetition. Det värsta är att skilja hår/skägg åt - där vill jag gärna blanda ihop det, fast jag verkligen försöker göra bilderna olika. Undrar över hur det här ska fungera i verkliga livet, där särdragen inte alltid är så tydliga.

Lektionen gick på någon timme. Det ska bli spännande att se lite senare hur väl allt sitter.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

4.2 på MM, första gången över 4. Kul att det går framåt även om det blir bra många fel.

Men kan någon förklara hur poängberäkningen går till? :?
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Katarinas journal

Post by Florian »

Utifrån de resultat jag fått i MM (kortlek och siffror) så ser det ut som om man får 0.2 poäng per korrekt element. Hastighet och kvantitet verkar den inte ta hänsyn till. :)
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Japp, nu ser jag att så är det. Jag trodde att hastighet och kvantitet var med i beräkningen på något sätt och har grubblat så...

Tack för hjälpen! Nu slipper jag ligga sömnlös i natt och fundera. ;)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Katarinas journal

Post by johan.hyrefeldt »

Det där med figurkoden "Socka av järn" som du funderade över. Här kommer förklaringen: Det är alltid de två första konsonanterna i substantivet som gäller och en konsonant i adjektivet. Alltså: "SoCka av Järn" :arrow: SCJ :arrow: 796
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Katarinas journal

Post by johan.hyrefeldt »

Järn är ju visserligen inte ett adjektiv men det är fortfarande det beskrivande ordet.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Tack, Johan! Visserligen har Mattias redan hunnit svara mig, men jag uppskattar din hjälp. :)

Lektion 16

Kan inte fatta att jag redan hunnit med 16 lektioner!

Den här var det inget särskilt märkligt med. Det tuffar på helt enkelt, och det är skönt.

Det är alltid spännande att återkalla informationen efter några timmar och se om den sitter. Alltid är det en eller annan bild som inte fastnat, men det är förvånansvärt hur väl den sitter när jag bara gjort kopplingen en gång till. Sedan blir det en del slarvfel, bara för att jag blir ivrig när det går bra. ;)

Figurkoderna är ett slit. Men eftersom det ändå går framåt så sakteliga, så känns det ok i alla fall.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 17

I min ungdom var jag väldigt intresserad av astronomi. Så därför var det här en extra rolig lektion. Men samtidigt ställde det till det för mig att skapa bilder och associationer för begrepp som redan är bekanta. Jag fick försöka peta bort kända bilder och ersätta med nya och mer komplicerade, för att öva på tekniken. Det är ju det som är poängen här, inte att lära sig en massa fakta. Men nu ska jag kanske äntligen få in i huvudet hur långt ett ljusår är kilometer. Det jag aldrig lyckats med tidigare. ;)

Jag övar figurkoder genom att ställa in MM på en högre hastighet och inte försöka minnas siffrorna, utan bara se bilderna framför mig. Det går väl sådär, kan man säga. Upp till 50 funkar det rätt bra. Men sedan blir det fler och fler black-outer ju närmre hundra jag kommer. Jag övar med korten också och använder mig av inre tecknande eller att bara se bilden framför mig med siffran på plats. Provar korta pass och långa. Testar att göra det ostört, och med en film eller annat som störningsmoment. Men det känns segt som knäck! Det irriterar mig, för jag märker ju hur mycket lättare det går på lektionerna när jag stöter på figurkoder som verkligen sitter.

Nåja, det är några lektioner kvar innan den här modulen är färdig. Så det ska väl lossna innan dess, antar jag.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Har inte lyckats få till det med lektioner eller särskilt mycket övning i går och idag. Men jag gjorde nyss en snabb MM-övning där jag fick mitt näst bästa resultat hittills trots att jag för första gången drog upp hastigheten från 6 till 4 sekunder. Det känns inte dumt alls. :)
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 18

Svår lektion!

Det är jätteknepigt att visualisera en del av de japanska tecknen. Ibland blir det bara uppförstorade bilder av själva tecknen i stället för tredimensionella bilder, vilket så klart gör att jag inte minns dem vid återkallandet.

Jag känner mig konfunderad och vet inte hur jag ska komma till rätta med problemet. Jag skulle säkert kunna nöta in tecknen på det gamla dåliga sättet. Men det är ju inte att lära sig tecknen utan att lära sig tekniken som är meningen med lektionen, så det vore ju totalt poänglöst.

Om någon har ett bra tips, så tas det tacksamt emot. :)
Post Reply