martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: martins journal

Post by Florian »

Det ska ju gå att lägga in egna textfiler med ord eller siffror, som programmet kör med. En lösning skulle ju då vara att du skapar en sån fil själv med alla tal mellan 0 till 99, fast i slumpad ordning. Om du genererar en ny sådan varje gång du kör så borde du alltid få olika sifferföljder, oavsett vad programmet gör.

Skulle du tycka att det är för jobbigt att generera en sådan själv (vilket det förmodligen är) så tror jag säkert att det finns någon här på forumet som skulle kunna skriva ett kort skript som utför den uppgiften. Eller så skulle jag kunna skriva ett litet javaprogram som löser det åt dig (skript är nog bättre, men jag är dålig på sånt), fast då får du vänta på det till helgen. ;)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Det där låter jättebra, men jag har uppriktigt sagt inte en aning om hur jag skapar en dylik fil. Eller skriver en skript för den delen. För att inte tala om java... Är inte det en kaffesort?

Människans innanmäte begriper jag mig på, hyfsat i alla fall. Men datorer...

All hjälp är naturligtvis varmt uppskattad!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion 32 avklarad, men bara på svenska. Det tog nästan pinsamt lång tid att sätta den avslutande dikten, men nu är den på plats.

För närvarande går det väldigt segt för mig, det är en vecka sedan jag gjorde en lektion senast. En veckas usel sömn (jourer och snoriga barn) har satt käppar i hjulet för mig. Nog för att man kan göra lektioner även om man är lite trött, men det finns gränser. Därtill är språkmodulen rätt seg, jag är inte särskilt intresserad av ämnet.

Nu hoppas jag i alla fall att det ska bli bättre med lektionerna framöver, men har tyvärr lite svårt att tro det. Dygnet har helt enkelt för få timmar. Utom ibland, då det har alldeles för många. Jag vet inte vilket som är värst.

För övrigt har jag inlett en liten kampanj i hopp om att få Nossod att göra sitt Brain Train till en app. Det vore klockrent! Hjälp till att tjata på honom!
Mita
Posts: 51
Joined: Fri 10 Aug 2012, 10:13

Re: martins journal

Post by Mita »

Heja på! Tycker oxå att det går lite trögt nu. Har dock lagt märke till att när man haft en sån där riktig mastodontlektion som man inte tror man ska komma igenom, så går det ofta mycket bättre sedan. Hoppas det blir så för dig denna gång :)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Nu har jag lektion 33 bakom mig, men vet inte om det är med gott samvete. Eftersom jag på inrådan av lärarna här gör språklektionerna på svenska, alltså som rena memoreringsövningar, blev det inte mycket av lektionen. Rysk grammatik minus ryska = inte mycket kvar. Jag har alltså läst igenom lektionen, men mycket minnesarbetande blev det inte. Det får bli MM för att kompensera.

Mita: Heja oss!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

YES! Nu fungerar mitt MM! Av en händelse finns det idag och bara idag möjlighet att ladda ner programmet CrossOver härifrån: http://flock.codeweavers.com

Det låter en köra microsoftprogram på Mac.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion 34 avklarad, men bara på svenska. Ryskan får komma när ryssen kommer.

MM: 49/90 á 4sek/tal. Lite koncentrationstapp i mitten. Och så måste jag lära mig att skriva "01" istället för "1"! Mycket onödiga poängtapp där!
21/30 - för att nöta in ytterligare några cicerobilder.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Språkmodulen avklarad. Jag återkommer dit när jag väl tar tag i att lära mig franska och spanska. Dåliga MM-resultat idag: 53/90 á 4 sek i förmiddags och 35/90 á 4 sek ikväll.

Nu ser jag fram emot textmodulen!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Textmodulen, äntligen! Lektion 36 avklarad, men imorgon ska jag öva ytterligare lite på att skapa stödmeningar. Jag ägnade en dryg halvtimme åt det idag, knappt fyrtio stycken i tre olika sorters litteratur. Vore jag lite mindre trött hade jag hållit på en halvtimme till, men nu är det läggdags.

MM gick jag upp till 120 á 4 sek och satte 66, vilket jag är hyfsat nöjd med.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: martins journal

Post by martin »

Lektion 37 avslutad. Den gick fort, tjugo minuter. MM: 66/130 á f sek. Dessvärre tappade jag åtta på att jag tappade koncentrationen vid återkallandet och missade en cicerobild så att jag försköt svaren ett steg, trist. Men vad värre var: jag kodade 11 som 12 - alltså som nöt istället för den korrekta ananasen. Illa! Ytterligare fem åt pipan där.

För övrigt jobbar jag nu på att sammanfatta all text jag läser till stödmeningar, vilket faktiskt är rätt roligt. Jag ska nog börja göra stödmeningarna till bilder också, men har inte riktigt gett mig på det än eftersom jag inte fått några ordentliga instruktioner kring hur det ska gå till. Jag förmodar att det inte är några konstigheter med den saken, men vill inte gärna lära in fel teknik.

Förra veckan blev det bara en lektion, vilket inte alls är bra. Tempot är alldeles för lågt. Men vad göra? Jobb, jobb, jobb, barn, barn, barn. Jag har obefintligt med fritid. Och ork.
Post Reply