Henriks journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Henrik

Re: Henriks journal

Post by Henrik »

:D

Jag hoppas att jag har ett bra svar på din fråga inom en inte allt för avlägsen framtid. Och att det svaret verkligen är "toksnabbt".
Henrik

Post by Henrik »

Och så var jag tillbaks igen. Jag på började den här kursen så fort jag hörde talas om den, och det var ju ett par år sen. Och har hela tiden tänkt att jag ska genomföra den, det har mest varit en fråga när. Och nu, är väl ett svar bättre än de flesta.

Jag börjar närma mig slutet av språkmodulen som jag lite styvmoderligt gör med gymnasiespanskan som grund. Mest för att lära mig principerna. Jag återvänder gärna dit sen, när jag gått igenom kursen, för språk är en av anledningarna till att jag går den här kursen.

Annars håller jag som bäst på att få upp MM till hundra så att jag ska kunna gå vidare till textmemoreringen med ordentligt på fötterna. Jag är på 60 nu, oftast försöker jag hålla ett 4 sekunders tempo. Ibland försöker jag mig på ett snabbare. Och jag har prövat med musik också. Och känslan är att det inte gör så jättestor skillnad. Jag menar att det är klart att det gör skillnad, men det verkar som om det är återkallningen som spökar mest. Vissa saker är glasklara, andra är bara borta.

MM är så klart ett skitbra sätt att öva, men det är lätta att bli nedbruten av att man inte har alla rätt.

Mitt bästa resultat är 34/50. Med förkylning upp till öronen, taskig sömn och ingen frukost. Det är känns ju inte som den optimala lösningen i längden...

Ja, det var läget just nu. Hej på er så länge!
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej Henrik och välkommen tillbaka in i matchen! :)
/M
Henrik

Post by Henrik »

Tack Mattias!

Inget direkt övande idag, även om jag försöker tillämpa i liten skala på jobbet. Jag har nu 300 ciceros inlärda plus 350 skrivna, tror jag. Hur många behöver man? Hur många har ni, kära klasskompisar i olika delar av utbildningen?
Florian

Post by Florian »

Jag har nu 300 ciceros inlärda plus 350 skrivna, tror jag. Hur många behöver man? Hur många har ni, kära klasskompisar i olika delar av utbildningen?
Jag har 260, men desto fler du har desto bättre är det! :) Skulle själv vilja ha runt 500, så att man alltid har några på lager utifall att man skulle behöva de till något minnesprojekt. Men det varierar ju naturligtvis, och oftast lär man inte behöva så många.
Henrik

Post by Henrik »

Nu är jag tillbaks efter en lång och trist förkylning av den där typen som gör en dum och trög, men inte hindrar en från att jobba. Under tiden har jag ändå försökt hålla uppe MM. Det har gått för jävla dåligt, men nu är jag i alla fall uppe på hundra MM. Bästa resultatet 37/100, på 6 sec. Helt nöjd med det, just nu. Det största hindret är inte memoreringen utan återkallningen. Massor med gånger hittar jag rätt bild när det redan är försent. Sista gången, den med 37/100 hade jag säkert haft 20 rätt till, om jag kommit på svaret vid rätt tillfälle. Irriterande och hoppingivande eftersom det ju betyder att informationen finns där. Men hur blir jag bättre på att plocka fram bilden när den behövs?

Jag har dessutom gjort första lektionen på textmemorering. Första övningen var rolig, men andra var lite underlig. Jag har gjort den två gånger och det känns inte särskilt bekvämt. Jag ska göra den fler gånger.
Post Reply