Eriks journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Erik
Posts: 1
Joined: Mon 29 Jun 2009, 19:27

Eriks journal

Post by Erik »

Måndag 27/7 – Lektion 1

Övning 1: Alla rätt på första försöket. Tog dock väldigt lång tid på mig att visualisera varje bild/kombination.
Övning 2: Samma där. Gick lättare än övning 1, går snabbare för mig att få fram nästa bild genom att zooma fram den, av någon anledning.

I efterhand tror jag att jag kan ha gjort på fel sätt (?), eftersom att jag av ren vana upprepat övningarna ungefär halvvägs genom (repetition), vilket kan ha lett till bättre resultat än väntat. Poängen är ju att man ska ta ett fåtal sekunder bara per bild och sedan fortsätta.

Övning 3: Förväxlade ordningen på 3-4 objekt i och med att några av stödbilderna jag använde hänger ovanför varandra, vilket gjorde ordningen mindre naturlig. Problem att hitta 20 bra stödbilder i min lägenhet (etta á 25 kvadrat med begränsat möblemang).

Övning 4: Tog också väldigt lång tid, många av mina spontana associationer fungerade inte som stödbilder, varpå jag var tvungen att tänka till extra. Fick 4-5 fel (pga av onaturliga associationer, I guess?).

Övning 5: Blev lite konfunderat över valet av konsonanter till varje kodning, verkade först vara onödigt komplicerat. Efter en 20 minuter satt de dock ganska bra och översättningen siffror-bokstäver gick ganska snabbt.

Tisdag 28/7 – Lektion 2

Övning 1: Alla rätt direkt, tar dock fortfarande ganska lång tid att visualisera och smälta ihop bilder.

Övning 2: Alla rätt igen, Russian Doll går snabbare än Chain-metoden. Övning 2 kan jag fortfarande räkna upp nu två dagar senare, övning 1 har dock mer eller mindre börjat försvinna efter två tredjedelar av kedjan.

Övning 3: Använde samma supportbilder som tidigare då jag har seriösa problem med att hitta fler bilder att använda. Då det var väldigt få bilder gick dock övningen bra.

Övning 4: Gick väldigt dåligt. Tappade bort mig efter tre bilder och fortsatte på kedjan från lektion 1.

Övning 5: Blev lite rastlös av att sitta och visualisera samma bild-siffra i mer än en minut i sträck, men efter ett tag sitter de bra med stadiga bilder (med undantag för 2, har svårt att visualisera hår fristående från huvud m.m.). Efter att ha gått igenom tabellen med siffror framifrån och bakifrån sitter dock bilderna ganska fast. Har en känsla av att behöva gå tillbaka om göra om övningen då och då i framtiden.

Övning 6: Skrev upp 20 slumpvis valda siffror och kopplade ihop bilderna med stödbilderna. Detta funkade ovanligt bra och jag kan två dagar senare enkelt räkna upp de 20 siffrorna utan problem, trots att jag bara sett dem på papper vid ett enda tillfälle. Blev lite imponerad av mig själv.

Övning 7: Har ingen skrivare, struntade i övningen. Går dock igenom kodningen 1-10 i huvudet så snabbt jag kan då och då.


Kollade igenom övningarna i lektion 3 och bestämde mig för att skjuta upp lektionen någon dag. Dagen efter (precis som beskrivet i artikeln i lektion 2) sköt jag upp den igen pga tidsbrist (intalade jag mig). Idag fredag startar jag den här journalen och påbörjar lektion 3.

Fredag 31/7 – Lektion 3

Övning 1: Glömde bort 2 ord vid olika tillfället i kedjan (men kunde fortsätta utan problem när jag läste de specifika orden igen). Att koda om till siffror var lättare än väntat.

Övning 2: Upptäckte att jag per automatik associerade känslor med minnesbilder och scener snarare än enskilda objekt. Detta gjorde det lite svårare och jag missade tre ord av arton.

Avbryter lektion 3 p.g.a. utlovat umgänge med vänner. Fortsätter antingen ikväll eller imorgon.
Post Reply