Melkormans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Japp, jag kommer att fortsätta försöka bli snabbare och då vore det kul att ha ett tydligt mål för hastigheten :)

När övningarna innehåller många moment så är det inte alltid så lätt att veta om tiden är helt uppåt väggarna, eller ett steg i rätt riktning. Det kanske inte är ett helt relevant sätt att se på processen, det kanske är antalet fel som ska vara lagom stort, och när man väl har fått sitt superminne spelar det ännu mindre roll, vad vet jag... men så här i början kan man behöva ett konkret mål att jobba mot! 8-)
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Lektion 5 övning 5

Jag tyckte att det här var en rolig övning. Kanske för att man får chansen att öva figurkoder samtidigt... resultatet blev väl sisådär, delvis för att jag är riktigt sömnig.

Ca 8 minuter tog det att göra övningen. Måltiden borde kanske ligga på 20 * 10 sek, plus lite tid för att hitta passande bilder, så kanske runt 4 minuter. Hade jag gjort övningen på 5 eller till och med 6 minuter hade jag emellertid varit riktig nöjd.

Jag fick mellan 11 och 13 rätt, beroende på hur snäll man är (jorden blev jord och människa blev person) av 20. Inte helt tillfredställande med tanke på hur få element som skulle memoreras, men som sagt... jag är ganska trött :|

Imorgon hoppas jag hinna nöta in lite figurkoder under dagen, vi får väl se!
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Lektion 6
Övning 1

Jag pressade mig hårt för att få en bra tid (10 minuter var angivet som maximal tidsåtgång) och kom ner i 14:30, plus ett par minuter till efteråt (kanske 4 minuter) för att gå igenom allt igen. Det satte sig någorlunda, men i övning 2 sedan så var jag ibland tvungen att snegla på pappret för att se vilken nästa stödbild var i ryska-dock-sekvensen.

Jag har upptäckt att hål inte fungerar som delbild. Exempelvis när jag kopplar traktor med hålet på skivan (LP-skiva för mig) så har jag svårt att minnas traktorn när jag zoomar in.

Övning 2
Jag hastade igenom denna med viss svårighet på 35:30. Det var kämpigt att hålla koncentrationen uppe, och det blev många fel när jag återkallade (jag inser att jag aldrig räknade exakt, då det inte stod). Det var lurigt att hitta bilder till flera av namnen, antingen för att det dyker upp för många saker (och i regel för oprecisa) eller inga alls. Jag var riktigt dålig på att använda associationer, inte en enda egen gjorde jag... dvs varje namn fick syboliseras av en enda bild.

Återkallningen tog tid, då jag försökte lyckas frammana rätt bilder även då jag inte mindes på en gång. Ofta blev det bakvägen, att jag vet att exempelvis Visby är Gotlands största stad vilket ger mig bilden av en ros redan innan jag zoomat in med ryska-dock-metoden till stödbilden för rosen. Jag gjorde då så att för övnings skull så frammanade jag hela kedjan ändå.

Nu är jag ganska slut, det blev mer än en timme idag, nästan två totalt.
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Har haft en liten paus sedan sist, livet kom emellan lektionerna. Ändå är jag redan på lektion 7 (!) vilket känns smått ofattbart. 10% av kursen avklarad.

Övning 1
Använde mig av extrahjälpen (för att slippa komma på figurkoderna vid memoreringen). Resultatet var 15 rätt av 40 på 9 minuter (mål under 7 minuter). Tidsmässigt ganska ok, men inget vidare resultat. Ny memorering i cirka 5-6 minuter (glömde ta tid, mål cirka 4 minuter för 25 kvarstående kopplingar) vilket gav 37 rätt. Bra resultat! Lät bli att göra ytterligare en iteration, eftersom det var så jag uppfattade instruktionerna.

Övning 2
7:30 för memorering (och hitta bild, vilket dock i regel var trivialt, mål cirka 3-4 minuter), 16 rätt av 20. För många rätt och för lång tid uppenbarligen.

Övning 3
6 minuter för memorering (tog hjälp att komma på vissa av figurkoderna för att inte tappa tid på detta moment, mål cirka 3-4 minuter), 18 rätt av 20. Samma sak igen, för många rätt och för lång tidsåtgång. Måste försöka släppa loss lite nästa övning!

Så här långt var det en rolig lektion. Kanske beror det på den låga felprocenten. Det kanske kan vara bra, eftersom det ger mersmak att fortsätta imorgon!
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Dags att fortsätta med lektion 7.

Innan jag satte mig ned idag så var jag tvungen att fundera allvarligt på om jag hade gett upp den här kursen eller inte. Det kommer så mycket emellan och så är det väldigt svårt när man väl kommer till skott. Jag håller inte alls det tempo som rekommenderas... men så tänker jag att jag inte kan ge upp så lätt.

Ett djupt andetag... och *plums*
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Lektion 7

Övning 4
Associationer för 20 sammansatta ord skulle memoreras genom cicerometoden. Jag vet inte hur lång tid det borde ha tagit, men första memoreringen (inklusive att hitta på ord) tog 17:30 för mig. Någonstans i krokarna av 75 kopplingar skulle göras, vilket borde motsvaras av 12-13 minuter om jag inte räknar fel. Inte helt värdelös tid i så fall, eftersom det även tillkommer tid för att hitta på ord. Antal rätt 13/20 cicero, men bara 3/20 ord fullständigt rätt.

Repetition i uppskattningsvis 6-8 minuter (glömde ta tid igen, för jag var så inne i övningen), därefter 20/20 cicero rätt och 15/20 ord helt rätt.

Övning 5
30 ord skulle kopplas med kedjemetoden, alltså en måltid på 5 minuter. Min sluttid blev 6 minuter och 25/30 rätt. Mycket bättre resultat än när jag började kursen. Ibland glimtade mina visualiserade bilder till och var extra tydliga, vilket jag annars brukar få kämpa med. Hoppas på mer tydliga visualiseringar i takt med att jag gör fler lektioner! :geek:

Måste nu fokusera lite mer på att få figurkoderna att sitta reflexmässigt (eller över huvud taget för den delen). Det har varit lite si och så med den saken. Jag har bytt ut ett litet fåtal av figurkoderna mot sådana som passar mig bättre. Boxhandske ingår exempelvis som nummer... ja vad? ;)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Melkormans journal

Post by wyzec »

Riktigt bra jobbat Melkorman!

För mig var övning 4, lektion 7, den tyngsta hittills i kursen.
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Tack! Ja det var rätt ok. Jag har haft mer problem med tidigare övningar tycker jag.

Nu har jag börjat på lektion 8. Går någorlunda bra, så för att belöna mig själv sparar jag halva till i helgen. ;)

Övning 1
Börjar lungt. Tid för memorering 1:38 (mål 1:10?). Inte helt bra tid, men naturligtvis kom jag ihåg alla 10 bilder.

Övning 3-4
Fortsätter lungt. Tid för memorering 10:35 (mål kanske runt 7:00, men då bör det tillkomma tid för att omvandla siffrorna till figurkoder). Inte alldeles bra tid nu heller, men kommer i alla fall ihåg 34/40 bilder. Använder flashcards-appen för att bläddra fram figurkoderna som ska användas, för som jag tidigare sagt så har jag svårt att lyckas memorera dem. Hade jag kunnat dem reflexmässigt hade jag nog vunnit en minut eller mer på tiden. Borde kanske ha ansträngt mig för att komma på dem istället, men kände att det inte tillförde så mycket till övningen och inte heller hjälper för långsiktiga memoreringen av figurkoderna. Ska istället sätta mig en stund nu efter övningen och försöka lära mig några fler.

Övning 5
Har inte reparerat felen, så antalet rätt memorerat baklänges är såklart fortfarande 34/40 (men det blev nästan ett fel extra).

Är lite orolig för att jag använder någon slags icke-visuell association ibland när jag memorerar, exempelvis för ordningen på stödbilderna. Jag memorerade ju förvisso bilderna med kedjemetoden, men det känns som att de sätter sig i något slags arbetsminne så att jag inte behöver återkalla bilderna för att veta vilka de är. :?
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Melkormans journal

Post by melkorman »

Tillfälligt avbrott.
Post Reply