Början på äventyret är över

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
nossod

Början på äventyret är över

Post by nossod »

Då var början på detta äventyr som kanske får betecknas som min 40 års kris över. 59 lektioner avklarade.

Jag har länge känt att jag skulle behöva förbättra mitt minne, inlärningsförmåga och koncentration och det är just vad denna kurs gjort, kanske inte till den nivå jag vill komma men en bra start. Något superminne har jag inte ännu även om min förmåga att memorera har mångdubblats. Jag har fortfarande en bit kvar för att kunna börja använda detta naturligt i min vardag.

Kursen tog mig 3 månader av hårt slit, i början nästan alltid mer än de 2 timmarna som var tilldelade per lektion men på slutet gick det snabbare.

Någon vän med MM hann jag aldrig bli, eller jo, vi umgicks mycket men vi kom inte riktigt överens. På uppmaning ökade jag element och minskade tid och struntade i resultatet. Resultatet blev att även om jag lyckades "hänga med" och koppla bra i memoreringen av över 200 element vid 3 sekunder och med musik så fick jag bara knappa 40 procent rätt som bäst men oftast mindre. Jag vill ju träna mig att minnas och inte att glömma så jag känner att jag vill ha åtminstone hälften rätt, därför har jag mot gällande rekommendationer på grund av att det känns rätt för mig börjat om lite på nytt. Detta som en mellangrej eftersom jag känner att jag inte hinner bli medveten om de processer som pågår i min hjärna när det går för fort och jag har redan efter några dagar börjat lära mig känna igen hur det skall kännas när det går bra och försöker eftersträva denna känsla samt att jag kunnat börja skapa bättre kopplingar. Igår gjorde jag faktiskt det som jag personligen ser som ett personbästa när jag memorerade en kortlek på ca 10 minuter och bara hade 7 fel. Med MM kör jag nu på 4 sekunder och ökar med 10 varje gång jag klarar mer än hälften och ligger där på 110. Att klara 300 i examens läge känns fjärran men jag kämpar på. Jag förstår att det är viktigt att få hjärnan att förstå vilket tempo den förväntas arbeta i men jag försöker nu få den att fatta vad det är jag vill att den skall göra i detta tempo. Så småningom när det börjar kännas stabilare så går jag tillbaka till mycket och snabbt igen.

Störst engagemang för lektionerna hade jag under grundkursen, språkdelen prioriterade jag liksom flera andra ner för att sedan öka igen på slutet av kursen. Det var rätt svårt att hålla sig motiverad genom textmodulen eftersom jag är rätt ointresserad av de ämnen som skulle memoreras, mediciner och hjärtat var rätt kul i alla fall.

Vad händer nu då? Jag skall försöka hinna med att träna 1 timme om dagen. Kommer såklart fortsätta med MM till det sitter, som en kul grej och ett "bevis" på att jag gått kursen vill jag kunna memorera en kortlek på mindre än 5 minuter, det blir min personliga "examen" som skall få beteckna att jag har ett hyfsat minne i alla fall. Jag skall skapa mig en ny databas och börja använda den för vardagsinformation. Jag skall börja memorera lite böcker, tror att mitt första projekt blir att ta jaktkort. Kanske bättra på ordförådet i något språk, kanske finskan, märkte hur lätt det var under språkmodulen att lära sig ny ord och de flesta tror jag sitter ännu.

Rekommenderar kursen för den som fattar att det inte är ett magiskt piller utan är beredd att arbeta hårt.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Början på äventyret är över

Post by Mattias »

Stort grattis Nossod!

Du grejade kursen en hel månad snabbare än vad jag gjorde, bra jobbat! ;)

En liten kommentar till ditt resultat på MM: 40% rätt av 200 element (400 siffror!) med 3 sekunder på vardera och med medvetet störningsmoment är mycket bra! Det är absolut inte att minnas halvdant. Tänk på att den eftersträvade standarden för GMS är 6 sekunder per koppling. Det snabbaste och mest effektiva sättet att nå dit är att försöka göra det snabbare, precis som du har gjort, och få en hel del missar på köpet. Jag tror inte steget är särskilt långt borta för dig att få dubbelt så många rätt när du får dubbelt så lång tid på dig. Då är du nästan uppe i 90% rätt, vilket räknas som ett fullgott resultat i examen.

De 60 lektionerna är en utbildning. Efter den har du en färdig förmåga att använda i vardagen. Precis som att du är färdig läkare eller tekniker efter att ha gått en läkar- eller teknikerutbildning. Men utbildningen betyder inte att du har hunnit jobba som läkare eller tekniker fullt ut än. Precis som du skriver så har du resten av äventyret (det verkliga livet!) framför dig. Den sista lektionen, nr 60, kommer att ge dig en hel del goda råd om detta. Återigen, ett stort grattis och lycka till från mig! :)

Mvh,
Mattias

Ps. Kul mål med kortleken! Om man räknar bort folk som gått Mind Academy, så gissar jag att man kan räkna antalet svenskar som klarar något sådant på en enda hand :)
Post Reply