Utvärdeing av GMS kursen

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Utvärdeing av GMS kursen

Post by DrWho »

Utvärdeing av 60 lektioner i GMS tekniken

Jag hade hört talas om Mattias och hade ett svagt minne av ”mästarminne” så när jag läste artikeln i ”readers digest” så blev det lite av en deja vu upplevelse. Detta var första gången jag på ett konkret sett fick konceptet presenterat för mig och jag bestämde mig omgående för att köpa boken.

Efter att jag hade gjort det googlade jag Mattias namn och hittade mind academy, jag vet av erfarenhet att man får mkt mer ut av någonting – anything – om man går en kurs med personlig coaching och feedback. Jag är student och letar alltid efter nya och mer effektiva sätt att lära mig fakta och framför allt minnas det – DET är en tidskrävande uppgift i vanliga fall.

I början av januari anmälde jag mig och fick upp första lektionen – jag skulle göra den på 2h – trodde det var ett skämt men jag satte igång (verklig tidsåtgång ska jag låta vara osagt).
I början tyckte jag att det var jobbig tidskrävande och eftersom jag inte hade sett kommande lektioner så trodde jag att varje kommande lektion skulle ta lika mycket tid. Några saker som jag hade problem att förstå i början var dels att forumet och ”meddelandena” var på olika ställen.

Jag kollade inte ens de svar jag fick på feedbacken jag lämnade för jag visste inte att man fick svar eller var man skulle leta efter det. En annan sak jag ville var att skriva ut övningar och titta på dem på papper men det gick inte att kopiera in i Word.

Sättet att lära har förändrats under hela kursen. I början hackade jag mig fram med kedjemetoden och ryska dock metoden (som jag helt ärligt var samma sak för mig) och undrade hur jag NÅGONSIN skulle kunna göra detta snabbare eller ens memorera en hel bok (i den takten jag hade då hade det tagit en evighet).

Jag kämpade mig igenom kursmodul 1 och klarade det till min förvåning ganska bra. Även om jag inte kunde det perfekt så lärde jag mig att använda teknikerna och det som till en början verkade vara en omöjlig uppgift blev hanterbart. Kursmodul 2 var mycket roligare än ettan.

I början var det en stor grej att ha klarat 2-4-7 lektioner men allt eftersom kursen fortskred så minskade ”storheten” av att ha klarat en lektion till och själva lektionsnumret spelade inte så stor roll, man tog sig igenom lektionerna dag efter dag och tills slut upptäckte jag att det inte var så mycket kvar.

Textmemorering gick ut hårt i början och lättade allt eftersom, precis som i början så förväntade jag mig lika mycket varje dag och det var skönt att det inte blev så.
Det viktigaste för mig här var att behärska metoderna så att jag kan bruka de i mina försök att memorera medicinska böcker.

Jag trodde att jag hade en lektion till med övningar men det visade sig att lektion 59 var den sista. Såhär, efter avslutad kurs, kan jag inte säga att jag är fullärd – detta är bara början. Nu har jag fått allt presenterat för mig och det är upp till mig att omsätta kunskapen i praktiken.

Tekniken i kursmodul 1 använder jag hela tiden i allt jag memorerar och kopplar.
Kursmodul 2 lärde mig vikten av ett stödbilds system som jag kommer använda i ALLT jag memorerar
Språkmodulen kommer jag sätta i bruk efter påsk med att lära mig polska, gick inte in på djupet i den när jag hade den eftersom det inte var mitt huvudsyfte för tillfället. Jag är nyfiken på att se hur det går att använda den när jag har gjort klart hela kursen som jag har nu och hur långt tid det tar för mig att lära mig språket någorlunda bra.

Textmemorering säger sig självt – kommer använda den till i stort sett allt – den var anledningen till att jag signed up och kommer hjälpa mig enormt i framtiden. Det enda jag ångrar är att jag inte upptäckte detta tidigare men å andra sidan så hade jag inte kunnat upptäcka det förrän om 5 år – eller inte alls…

Den allra sista modulen visade mig alla olika möjligheter med GMS och hur jag kan använda teknikerna även utanför skolan på ett bra sätt. Utöver det jag redan gjort så kommer jag ta fram den viktiga information som jag behöver ha nära till hands och en efter en koppla den till bilder för långtidsmemorering.

Och nu är det slut, jag tänkte aldrig på det i början. Har blivigt en vana att gå in här varje dag, göra en lektion och skriva i forumet. Jag kommer sakna det men nu är det dags för nya tag – det är nu det roliga börjar! Nu är det dags för nya mål och nya utmaningar!

My first order of business kommer att bli:
1. Knäcka i MM på 400 siffror – så att jag är bekväm med 300
2. Memorera min privata information
3. Memorera min bok i infektions sjukdomar – det är mitt sista stora prov för i år
4. Har fått lära mig att memorera frågor OCH svar - då kommer fallhistorierna till sin fulla rätt.
5. Lära mig polska, mer specifikt – ha ett ordförråd på 2500-3000 ord som jag KAN ANVÄNDA.
6. Tävla

Jag kommer alltid gå tillbaka till lektionerna för referens och för att se hur det gjordes där – minns inte allt (no joke).

Utöver det så tror jag att jag är klar här.

Det är med glädje jag ser tillbaka på kursen och tiden jag har tillbringat med er alla, det är lite ledsamt också för jag kommer sakna er, vi delade många tips och tekniker och hade väldigt roligt in the process.

Det var värt pengarna - vill inte ha det ogjort.

Hoppas att jag kan inspirera andra att nå samma resultat!
Post Reply