Från bild till ord..

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Från bild till ord..

Post by sumpa »

Hallå!

Ibland får jag följande problem: jag ska memorera till exempel en smörgås, kodar om den till lämplig bild, sparar den med lämplig metod, men sedan när jag en tid senare ska återkalla den så kommer bilden fram tydligt och exakt, men då börjar jag tveka: "är det där en macka eller en smörgås?"

När en bild kan tolkas med flera ord blir det ju knepigt, och sådana är det ju gott om i övningarna (bild/tavla, hydda/hus/stuga, kasett/band, tulpan/blomma osv).

Några tips på hur man inte faller i denna fälla? Att bara göra "mer exakta" bilder är ju svårt, det kanske funkar bra i hydda/hus/stuga-exemplet (inget hus har ju ett tak av palmblad och bambuväggar, alltså måste det vara en hydda), men hur bra jag än "ritar upp" en tulpan kommer jag ju alltid senare kunna tycka att det där är en blomma..?

MVH
Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Från bild till ord..

Post by Mattias »

Hej!

Även de kopplingar som sker automatiskt mellan själva ordet och bilden du visualiserar, kommer gradvis att bli bättre. Men det är sällan det här egentligen är något problem. I början kan det vara ovant i vissa övningar, som t.ex. när man kopplar påhittade ord till bilderna. Förstärk då kopplingen mellan ordet och bilden genom att uttala ordet för dig själv samtidigt som du visualiserar bilden.

Du skriver "en tid senare". Orden du memorerar nu behöver du inte komma ihåg en tid senare. För figurkoder är detta inget problem efter som de upprepas så mycket, likaså blir det inget större problem för memorering av viktig information senare, eftersom man även här repeterar mentalt.

/Mattias
Post Reply