Avstånd i Cicero-metoden?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Avstånd i Cicero-metoden?

Post by sumpa »

Hej!

När jag skapat min "lista" med objekt i cicerometoden så har jag en tendens att istället för att ta varje möbel i ett rum (eller 10 olika objekt i samma rum) så tar jag bara en eller två. Dessutom "skalar jag av" rummet från allt annat, så att i mitt huvud ser det ut som ett tomt rum (dörrar och fönster och tapeter och sånt är ändå kvar) med bara till exempel en golvlampa i ett hörn och ett skrivbord i det andra.

Då blir ju min "promenadväg" naturligtvis "längre" då jag måste gå genom flera rum och ut på gatan efter ett tag (istället för bara hallen och köket, som exemplen i GMS-boken), men det är ju inget problem då man "promenerar i huvudet".

Jag tror jag gör så eftersom jag använt cicerometoden tidigare, efter att ha läst lite olika böcker av Loraine och liknande, och då var metoden förenklad som att man bara skulle ta olika rum att "lagra saker i" istället för flera objekt i varje rum.

Är min metod sämre? Det påpekas ju ofta i kursen att man ska göra exakt som det står, men jag tycker det blir "plottrigt" att välja ut 10 saker i ett litet rum, rummen där jag bor har inte 10 möbler och då får man börja ta "småsaker" istället.
Och är det fel att "tömma" rummet från allt annat?

MVH
Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avstånd i Cicero-metoden?

Post by Mattias »

Hej Erik!

Jo, du behöver tänka om lite från dina tidigare övningar. Rummen är inte det viktiga, det är sakerna i rummen som spelar roll. Dels får du alldeles för få bilder om du bara tar 2 stycken per rum, och dels så ser rum väldigt lika varandra ut, när du skalar bort alla detaljer. Visualiseringarna blir heller inte tillräckligt tydliga och detaljerade, om du försöker se ett helt rum på samma gång.

Mina Cicero-bilder är alltifrån en liten krok på en vägg, till ett helt höghus. Deras storlek i verkligheten spelar ingen roll. När jag visualiserar dem så är båda lika stora och detaljerade. Man måste alltså förstora upp små saker och förminska stora saker. Det är detta medvetna manipulerande av bilder (förstora, förminska, vrida, vända och förändra) i hjärnan som som är grunden till att memorera.

Dina Cicero-bilder kan vara saker som en penna, ett eluttag, ett garderobshandtag. Att ha 10 saker per rum är bra för att snabbt kunna hoppa runt bland sina cicero-bilder.

Det blir aldrig plottrigt eftersom du bara ska visualisera saker ur rummen (eller på gatan eller i affären m.m.). Dessa förstorar du upp i ditt inre så du ser aldrig själva rummet. När du gör kopplingarna är det alltid bara två bilder åt gången du kopplar samman rent "fysiskt".

Som du säger är det är viktigt att följa anvisningarna exakt. Här är det alltså väldigt konkreta tredimensionella kopplingar med visualiserade saker du behöver göra. Lorraine och liknande författares tekniker fungerar inte i längden när man behöver memorera 1000-tals kopplingar permanent i minnet.
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Re: Avstånd i Cicero-metoden?

Post by sumpa »

Men om jag inte ser själva rummet, hur ska jag då hålla reda på ordningen på objekten? Om jag har en lika stor bild på ett eluttag och ett stearinljus men inte ser rummet så vet jag ju inte vilket rum det kom från, och därmed heller inte ordningen mellan dem, och då blir det ju ingen "lista" som jag kan använda. Då blir det ju mer som reflexbilderna för siffror, bara bilder utan inbördes ordning..?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avstånd i Cicero-metoden?

Post by Mattias »

Jodå, det är inga problem. Men du får inte använda samma bilder i olika rum, som t.ex. likadana eluttag. Då blandar man ihop det. Eftersom du alltid går samma runda (medurs) mentalt när du går igenom bilderna en efter en, blir ordningen rätt. Ordningen på hur dina möbler står, finns inprogrammerad till reflexnivå i din hjärna. Du kommer dessutom att använda dina Cicero-bilder många gånger, så du vänjer dig vid dem och dess ordning. Att altid ha 10 samma rum hjälper en ävan att upptäcka om man råkar ha glömt någon.

Återigen, rummen är inte det viktiga. Man kan lika gärna välja ut 50 saker längs en gångväg man brukar gå. Man ser de uppförstorade bilderna man valt ut en efter en.

När du sedan ser bara matbordet, bara sängen eller bara en viss vas som alltid brukar stå ett särskilt rum, eller en stor sten du brukar gå förbi, så vet du alltid var du befinner dig i förhållande till dina andra bilder.

Mvh,
Mattias
Nicke
Posts: 3
Joined: Tue 15 Dec 2009, 17:15

Re: Avstånd i Cicero-metoden?

Post by Nicke »

Hej, jag har precis börjat lära mig Cicerometoden och har några frågor om antal saker i ett rum. Är det ok att ha 15 - 20 saker att hänga upp bilderna på eller blir det för mycket?

Om jag t ex tar en runda i ett rum med mycket saker och har valt ut tio kan jag då när alla tio sitter säkert utöka med fem till i samma rum?

Eller är det helt enkelt bättre att välja tio i varje rum och när utrymmena hemma tar slut väljer man någon annans hem att gå runt i mentalt?

mvh/ Nicke
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avstånd i Cicero-metoden?

Post by Mattias »

Absolut ok, ju fler bilder desto bättre! Återigen, rummet är inte viktigt. Under hela kursens gång kommer man att samla på sig allt fler Cicero-bilder, så det är bara att ösa på med så många som möjligt! Det viktiga är att alltid gå igenom bilderna i samma ordning. 10 är bara ett exempel, kan man ha 15, 20 eller 30 är det ännu bättre

Mvh,
Mattias
Post Reply