Då har jag gjort dagens jobb - lektion var mkt lättare än igår (glöm min ”tunga textmemorering”). Texten var inte så kompakt och hade ingen specifik information. Jag har precis memorerat 48 text stycken efter att ha läst dem EN gång på mindre än en timme – det här börjar verkligen arta sig

. Sakta men säkert börjar jag uppfylla de mål som utlovades i början. Nu är jag i fas igen .
Jag skapar kopplingar och återkallar dem men jag vet inte om de är bra kopplingar. Vid första återkallningen minns jag kopplingarna med inte alla associerade meningar. Använde inga av de bildstöd som fanns i texten, alla kopplingar var mina egna.
Lektionen bestod av memorering av metodböcker. Där du behöver memorera huvudkoncepten och reglerna men inte de enskilda förklaringarna därefter följde ett par exempel på böcker med sådant innehåll varav maktens 48 regler var en av dem. Det var relativt enkla – och intressanta, koncept som togs upp.
Det gäller att läsa stycket och sedan skapa en stödmening som representerar hela stycket och sedan koppla en bild till den, ett sk ”bildstöd”, sedan memorerar man bilden på en cicero- kunde ha tagit 48 cicero till det men jag valde att ta det på EN och koppla med ryska dock metoden, mycket smidigt.
Hittills i textmodulen har jag
Memorering av roliga historier – 25 roliga historier att memorera, där man skapade ett bildstöd till varje historia och sedan memorerade det på 5 cicero.
Memorering av korta fragment fakta information där man väljer ut en associationsbas att memorera på och ett associationselement att memorera på den, det var korta fakta från en bok som givits ut i USA och innehöll en blandning av fakta och siffror.
Memorering av faktainformation med komplexa element – det var 10 relativt korta textstycken med en del detaljer som skulle kopplas.
Detalj memorering av text där stycket handlade om varför londons poliser kallas ”bobbies”
5 sidor om germanerna och det romerska riket där de tog upp de 4 nivåerna av textmemorering och gick igenom varje metod och byggde på hela vägen tills de var på DETALJ nivå.
Memorerat 5 sidor ur en historie bok.
Man ska repetera varje lektion en gång om dagen i ca 3 dar, och det är inte lika svårt att greppa nu som de första gångerna jag försökte mig på det. Nu är det mer ansträngande och jobbigt att ta de 5 sidorna historia, men inte så mkt de stycket om londonpoliserna ex som jag tyckte var jobbigt i början, så det går iaf frammåt.