Hur är fungerar lektionerna?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
storstark
Posts: 2
Joined: Tue 17 Nov 2009, 21:26

Hur är fungerar lektionerna?

Post by storstark »

Hejsan! Lyssnade på P3 idag och blev väldigt imponerad och bestämde mig för att börja träna minnet.. Det borde ju göra mig bättre på att spela mina instrument också :P

Hur fungerar en lektion? Kör man via skype eller är det några videos? Är riktigt sugen faktiskt.. Mvh Mange
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hur är fungerar lektionerna?

Post by Mattias »

Hej Mange!

Lektionerna består till största delen av text och bild och görs direkt framför skärmen, där man enkelt har möjlighet att ställa frågor och lämna feedback och få svar på dessa efter varje lektion. Efter 12 lektioner tillkommer sedan ett datorprogram som man tränar i. I kursmodulen för språk finns även ljudfiler. Behövs extra coaching för mer komplicerade problem eller förklaringar görs det via telefon eller skype.

Memoreringförmågan man bygger upp går alldeles utmärkt att använda till att memorera låtar, ackordföljder, melodier, sångtexter, noter (genom utökade fraser, aldrig not för not, precis enligt samma princip som man aldrig memorerar text ord för ord). Kunskapen i hur man skapar reflexkopplingar mellan det rörelseanalytiska systemet (muskelminnet) och det talanalytiska systemet (ljud och hörsel) kan användas för att snabbare och mer effektivt lära sig spela ett instrument, där just reflexkopplingar måste finnas mellan hur man rör fingrarna och vilka ljud som uppstår. Själv spelar jag trombon och saxofon och en del gitarr.

Mvh,
Mattias
storstark
Posts: 2
Joined: Tue 17 Nov 2009, 21:26

Re: Hur är fungerar lektionerna?

Post by storstark »

Tack så mycket för svaren!

Jag kommer gå den här kursen efter jul! Ska bli spännande att se om man duger till något :D
Post Reply