Bra minne till priset av något annat?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
skowne
Posts: 1
Joined: Thu 19 Jan 2012, 15:05

Bra minne till priset av något annat?

Post by skowne »

Hej!

Har läst din bok och tycker den var helt kanon. Jag har fått mycket bättre koncentrations och visualiseringsförmåga. Jag har tom lagt in 2 minnesträningspass i veckan för att motionera hjärnan.

Min fråga är: jag läste om en man som var jättebra på att komma ihåg saker. Anledningen var att han var fenomenal på att arbeta med bilder i hjärnan och så fort han tänkte / hörde något fick han upp en massa bilder i huvudet. Dock var det så att han hade problem med det sociala och kunde knappt förstå innebörden av enklare texter, han såg bara en massa bilder och fick inget sammanhang.

Kan man få sämre ordförståelse eller svårare att förstå texter och ord om man blir väldigt bra på att tänka i bilder och att visualisera?

Med vänlig hälsning
Jerry
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Bra minne till priset av något annat?

Post by Mattias »

Hej Jerry och tack för ditt inlägg!

Nej, jag kan inte se några som helst bieffekter av minnesträningen. Snarare dyker allt fler bonuseffekter upp, som att man får en större ordförståelse eftersom man vänjer hjärnan vid att konkretisera abstrakt information i enkla bilder.

Förmågan som man tränar upp påminner om förmågan att skriva på papper. För detta var vi tvungna att lära oss en massa regler för ett alfabet och den motoriska förmågan att använda pennan. När vi väl kan det behöver vi inte tänka på hur man skriver, det sker automatiskt. Men det betyder inte att man hela tiden skriver ner allt som kommer i ens väg helt okontrollerat - vi väljer vad vi vill skriva.

Den upptränade minnesförmågan fungerar på samma sätt - skillnaden är att vi här lär oss att skriva direkt i hjärnan. Vi lär oss regler för ett slags bildalfabet och förmågan att använda det (visualisera). Det betyder inte att vi skriver ner allt helt okontrollerat - vi väljer även här vad vi vill "skriva ner" medvetet.

Mvh,
Mattias
Post Reply