Ljudbok?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
Stine
Posts: 1
Joined: Tue 17 Nov 2009, 23:09

Ljudbok?

Post by Stine »

Hej Mattias!

Jag har lyssnat på dig i morgonpasset. Det var upplyftande och roligt! Är lite smått intresserad av minnesträning själv, men har ett problem. Eftersom jag jobbar som städerska heltid, och pysslar med hantverk och hushåll när jag kommer hem, så har hjärnan mycket ledig tid. Kroppen, händerna och ögonen är däremot ständigt för upptagna för läsning av text. Genom åren har jag tränat upp min förmåga att ta in kunskap när jag städar. (Tack MP3-arkivet på sr.se!) Finns det någon minnes/koncentrationsträning på ljudfil eller CD du kan rekommendera? Jag hoppas verkligen att du inte anser dig för fin för att rekommendera en konkurrent, för jag har verkligen inte tid med en kurs om den inte sker per ljud, tyvärr. Tack ändå för de små kurserna på radio!

Stine.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Ljudbok?

Post by Mattias »

Hej Stine!

Ljudböcker är kanon! Men för att öva upp en riktig memoreringsförmåga, så kommer man inte särskilt långt med att lyssna på cd eller läsa en bok. Det är inte konstigare än att man inte lär sig förmågan till att spela piano eller att köra bil genom att läsa böcker. Praktisk träning behövs med guidning av någon som själv gått igenom processen och vet vad som behövs fokuseras på för olika personer. Det som förefaller sig enkelt för någon är det svåraste för en annan och tvärt om.

Konkurrenter har jag inga. Något liknande system där all teori, praktik, vardagsnytta och framför allt pedagogiskt upplägg med instruktörshjälp, har jag aldrig stött på någon annanstans. Och framför allt: som fungerar. Här är målet att ta sig igenom 60 lektioner, that's it! Sedan har man förmågan naturligt med sig att använda till det man finner intressant.

Lycka till, det finns massor av intressant ljudböcker out there! The Teaching Company vet jag har en mängd bra böcker i alla möjliga ämnen. Det gäller bara att komma ihåg vad man har hört ;)
Mvh,
Mattias
Post Reply