Svårt med figurkoder

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
Sorkpaz
Posts: 2
Joined: Sun 23 Jan 2022, 18:18

Svårt med figurkoder

Post by Sorkpaz »

Hej,

Jag har en fråga, jag har övat i snart 4 veckor en stund (15-30min totalt) per dag och är nu på 50. Jag tycker detta är extremt svårt och endast något mellan 10-20 bilder har blivit reflexmässiga på så sätt att jag ser/hör siffran och sedan direkt dyker bilden upp, i de allra flesta fallen måste jag "tänka via bokstavskoden" 38 = B och GQL hmm aha BiL! När jag blivit snabbare känns det endast som att hela den tankeskedjan blir snabbare, inte att det blir en reflex Tal -> Bild, har ni några tips? Jag använder övningen för inre tecknande, men det känns som att det funkar dåligt. Finns det något annat sätt att öva upp reflexkopplingar?

Jag är pepp på detta men det känns lätt att tappa orken när det känns som att jag inte kommer någonstans...

Allt gott!
/Jonathan
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Svårt med figurkoder

Post by jumpingforlife »

Hej,

Detta kan ta tid att få in men ge inte upp och kolla om du gör det jag listat nedanstående, ofta kan det få stor effekt om man gör justeringar på något av följande:

Se till att välja bilder du redan är bekant med oftast den första bilden som dyker upp när du hör ordet. Ex: RaDio (57) - välj en radio ni hade då du var liten. Cykel (09) välj en bekant cykel etc.

Se bilderna stora (ung i storlek av badboll), tredimensionellt med detaljer, i färg och i "riktigt" material.

När du tillämpar inre tecknande försök se siffrorna på bilden långsamt träda fram medan du skriver. När du gör detta bör det även kännas som att du skriver med handen, säg även siffrorna högt eller tyst medan du gör detta. Att du kombinerar alla dessa saker har en kraftfull effekt då du kombinerar olika analytiska system (motorisk, hörsel, syn) vilket gör att du minns bättre.

När du gör enligt ovan: öva på figurkoder.se eller med kortlek och försök sträva efter att göra det så snabbt som möjligt. Om du har svårt att får fram en bild, gå tillbaka och se om du gör enligt ovan, förstärk, prova igen. Efter ett tag kommer du märka att bilderna dyker upp bara du hör en siffra = reflexkoppling.
Sorkpaz
Posts: 2
Joined: Sun 23 Jan 2022, 18:18

Re: Svårt med figurkoder

Post by Sorkpaz »

Stort tack för svar, jag fortsätter testa och är lite mer metodisk enligt dina instruktioner och tycker det funkar, också skönt att bara inse att det kan ta lite tid. 0-20 är nästan helt reflexmässiga nu (0-3 sekunder att se bilden, och utan bokstavsmellansteg!).

Tack igen.
jumpingforlife
Posts: 11
Joined: Mon 07 Jan 2013, 21:16

Re: Svårt med figurkoder

Post by jumpingforlife »

Grymt! :D

Ja det viktigaste är att fortsätta öva och verkar något ta tid att få in då är det bara att gå tillbaka och göra om för att försöka igen. Steg för steg blir du bättre och bättre och ökar förmågan.

Lycka till!
Post Reply