Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-03 – En längre stund tresiffriga figurkoder innan frukost. Memoreringen idag kommer bestå av Spoken number samt binära tal och speed numbers. Känner mig inte riktigt redo för 30min-grenar ännu. Men det kommer!

401-450 gick jag snabbt igenom i facit innan jag började öva. Går riktigt bra med en gång! 10min (201-440), sen lägger jag möjligtvis till 10 figurkoder till idag. Vi får se

Är inte supersnabb med de tresiffriga (ca 3s/bild). Men det känns helt okej. Jag har grepp om figurkoderna och ordningen på dessa. Reflexnivån kommer jag börja jobba upp i senare skede!

5min på samtliga nu (000-450)
- Fastnar en hel del ibland. Men det känns ändå okej. Så länge jag kan pussla mig fram till rätt bild så känns det okej

5min till på 401-450, sen dags för frukost.

Dags för spoken numbers:
- 24 rätt. Tappade inte fokus, men jag fick inte fram figurkoderna helt enkelt… Lite skillnad att bara höra ljudet av en siffra jämfört med att få fram figurkoden genom att läsa den.
- 57 rätt. – Fan trodde att jag hade 61 rätt, men hade läst av tre ettor på raken när det egentligen bara var två… Bra runda ändå!
- 24 rätt. Var en figurkod jag fastnade på och inte fick fram, därefter lyckades jag inte hämta upp farten.
- 56 rätt. Dock så höll jag flow ända fram till siffra 108! :D Första gången jag lyckats hålla takten så långt. Det kostade mig nog ett PR, då jag egentligen hade kunnat stanna kring 60-65. Men men, jättebra runda i alla fall!

- 28 rätt. Fastnade på en figurkod och tappade flow.

- 14 rätt. Tappade det tidigt.

- 20 rätt. Gick jättebra i början, men tappade flow och fick fel i avläsning. Är på uppgång även med Spoken. Otroligt svår gren!


Kom lite saker emellan tidigare idag och får köra siffror och binära nu på kvällen. Ska satsa på 250 siffror, med pratradion i bakgrunden. Kommer bli supertufft och det kommer kräva full fart precis hela tiden. Får se hur det går.

5min siffror: 7 rätt. Jag brände på fram till 252 siffror, men det var riktigt många luckor som jag blev tvungen att pussla, men tyvärr var det inte tillräckligt. Massvis med fel här och var och det blev inga poäng på raderna. Men känns inte helt omöjligt. Skönt att jag kunde bränna på snabbt och lita på mitt minne. Dock måste jag vara snabbare i kontrollmemorering.

Lite uppvärmning nu inför 5min binära.

5min binära: 0 rätt. Jag hade massvis med luckor och jag skrev dessutom in fel under återkallningen så jag blev tvungen att sudda ut jättemycket. Då fanns det heller inte tillräckligt med tid kvar så lika bra att ge upp tyvärr Usch! Känns jättetråkigt! Viktig läxa att ta med mig. Avläsningen måste ske på automatik och just nu har jag jättesvårt för avläsning av de binära siffrorna…
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-05 – Mycket jobb idag, så tror inte det blir någon memoreringsträning idag. Dock så hinner jag fixera tresiffriga figurkoder.

Börjar med 401-460 i 5min.

401-460 (2,3s/bild) utan uppvärmning på något vis. Kändes bra!
401-460 (1,5s/bild) Gött!

Nu 5min generellt mellan 000-460.

Inte jättehög hastighet, men jag kände mig väldigt självsäker på figurkoderna! Känns verkligen som att jag utvecklats mycket med mina figurkoder!! Ska testa att lägga till ytterligare 10 idag Kommer nog vara uppe på 500 i nästa vecka :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Träning med tresiffriga tal på www.figurkoder.se

401-460 (1,7s/bild)
401-460 (1,2s/bild) - BOOM! Riktigt gött! Ska öva med samtliga 000-460 i ca 10min. Sen ska jag lägga till 10 figurkoder idag. Det blev aldrig av igår då gårkvällens planer drogs ut något mer än planerat.

Inlärning av 461-470 gick snabbt. Ska fixera dessa lite då och då under dagen :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Har varit några dagar nu helt utan minnesträning. Endast tresiffriga figurkoder. Mycket beror detta på att jag jobbat mycket senaste tiden och velat lägga fokus på det. Idag ska jag dock inleda med att öva på tresiffriga tal och sedan köra en omgång 15min slumpmässiga ord. Ska satsa på att komma över 100st!

Övar på 401-470 på www.figurkoder.se
3,0s/bild
1,6s/bild
1,3s/bild - Känns sjukt bra!

Ska köra 10min på 000-470 nu.
Ca 2,6s/bild (de som jag inte klarade av och därmed fick tjuvkika på räknas automatiskt bort).

Kändes helt okej. Det är vissa som jag kunnat klockrent tidigare som låste sig nu, men det känns att det är på helt rätt väg :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Dags för 15min slumpmässiga ord. Pratradion på hög ljudnivå i bakgrunden.

15min ord: 82 rätt. Fan också.

Skrev "tjuta" istället för "tjut"
Skrev "sandal" istället för "sandaler"

Samt att jag råkade få ett stav fel då jag skrev "bännskada" istället för "brännskada"

Synd. Men väldigt nära! Och jag återkallade samtliga bilder. Det var bara en enda bild som jag inte fick med först återkallningen, men efter lite betänketid så dök den upp.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Har fyllt på med figurkoderna 471-480.

Kommer behöva fixera 461-480 nu ett tag framåt. :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Hållit på att fixera 461-480 lite då och då under dagen. Det är verkligen svårt att fixera 20 nya figurkoder jämfört med att bara fixera 10 nya.

Snart uppe på 500! Inget litet projekt att lära in 1000 separate bilder, men helt klart värt det i slutändan :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-08 – Ska fixera mina nya tresiffriga figurkoder. Ca 5min på 401-480. Sen 5min på 000-480.

461-480 (1,3s/bild) - på andra försöket :D

401-480 (2,2s/bild) – Helt okej ändå.

000-480 – Känns sådär idag. Det är VÄLDIGT många bilder att hålla reda på nu. När jag väl når upp till 500 så får jag köra några dagar med endast fixering av 000-500 innan jag fortsätter fylla på
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Dags för dagens minnesomgång. Kommer satsa på 15min siffror. Pratradion på hög volym i bakgrunden.
Satte PR på 430 siffror häromdagen och kommer nu lägga in en riktigt tuff växel och försöka memorera hela 480 siffror på 15min. Fokus, fokus och mera fokus! Får se hur det går!

Först uppvärmning.

15min siffror: 342 rätt (totalt 449 rätt). Jag lyckades inte komma hela vägen upp på 480 siffror utan fick stanna vid 460. Jag kände att tiden började rinna ifrån mig och jag hade råkat göra lite missar tidigare i memoreringen som jag blev tvungen att rätt till mitt i allt. Men extremt förvånad över hur starkt mina visualiseringar satt! Alla fel jag hade (11 fel utav 460 siffror) var på de första fyra raderna. Av någon anledning så brukar mina misstag alltid ligga i början. Varför vet jag inte…Får titta närmre på det!

Men en superbra runda i alla fall!! :D Känner att jag utvecklats mycket!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-09 – Lite mosig i skallen idag och inte sovit superbra. Men ska ändå försöka ge mig på binära tal och 10min kortlek nu på kvällen. Kortlekarna ska jag återkalla muntligt (inga återkallningskortlekar, vilket kommer göra det hela svårare.)

Pratradion igång på hög volym. Ska värma upp mina binära siffror nu.

5min binära: 372 rätt. YES! NYTT PR! Äntligen lyckades jag kommer över gränsen på 12 rader. Jag lade dessutom till 3 figurkoder snabbt från rad 13 och 14 innan tiden rann ut. Alla rätt! :D

Nu blir nästa mål att komma över 400 siffror


Dags för 10min kortlek. Ska värma upp lite med kortleken först.

10min kortlek: 155 rätt utav 156… Fan också! Imed att jag inte körde med fysiska återkallningskortlekar så blev det MYCKET svårare än vanligt tävlingsscenario. Mycket svårare att pussla då imed att man måste pussla allting i huvudet. Jag trodde verkligen att jag hade alla på plats, men jag hade återkallat fel på ett ställe. Blä!

Radion störde frukstansvärt mycket och det märktes på min koncentration. Kul att hela tiden memorera med pratradion på, för då vet jag att jag successivt även tränar upp mitt fokus för varje memoreringsrunda
Post Reply