Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Lite sen med att börja med journal, men bättre sent än aldrig :-)

Har tagit mig igenom lektion 1, 2, och 3 de senaste dagarna och blev idag även klar med lektion 4.

En frustrerande lektion då man tydligt fick se resultatet av sina återkopplingar då man inte fick lov att upprepa övningarna efter att ha försökt återkoppla alla bilder. Om jag inte kom på nästkommande bild så "tjuvkikade" jag och strök under de ord som jag var tvungen att kolla av för att jag inte kunde återkoppla figuren.

Lektion 4:
Övning 1: 11/30
Övning 2: 7/19
Övning 3: 11/12
Övning 4: 11/21
Övning 5: "Next to nothing..."

En extremt frustrerande lektion. Ska försöka öva kedjetekniken med figurkodningar för siffror, dels för att öva in siffrornas figurkodningar men också för att kunna underlätta med lite extraträning.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Även om jag endast har blivit färdig med lektion 4 så laddade jag ned och började så smått använda MM fastän att det egentligen ska vänta ett tag till. Känner inte att det gör någon skada att öva in de första figurkoderna för siffror som man lärt sig hittills samtidigt som man övar sin kedjeteknik. :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Färdig med lektion 5.

Inte alls samma frustration efter lektionen som under lektion 4 igår.

Lektion 5:
Övning 1 blandade ihop olika tekniker och utmaningar vilket var kul att gå igenom innan man fick lov att återkoppla.
Första återkopplingen gav inte så mycket. Andra och tredje gav mer och mer och på fjärde återkopplingen lyckades jag få ned alltihop. Vet inte om det är ett bra eller dåligt resultat just nu, men det känns som att min träning med MM av de hittills inlärda siffrorna ger snabbt resultat. Jag känner att jag blir bättre på att visualisera större och mer färgglada bilder än för bara några dagar sedan. :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 6 och 7 klara!

Känner mig mer och mer säker för var dag som går och det känns inte lika ansträngande att koppla ihop bilderna med varandra. Även om resultaten inte alltid är superbra vid allra första återkopplingen så har det iallafall inte känts jobbigt att läsa in bilderna, börjar mer och mer kännas som att man börjar behärska ett språk i skrift som varit trögt att läsa innan, men att man lärt sig fler och fler ord och blivit snabbare på att läsa.

Lektion 7 tog mer än 2h att bli färdig med, ca 2h 40min allt som allt. Antagligen håller jag för lågt tempo och tar för lång tid vid kopplingarna. Borde försöka bränna igenom snabbare och sen återkoppla fler gånger, men att fokus blir på snabbhet istället för kvalité.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 8 idag.

Fick öva mig rejält på att koppla bort det inre pratet genom att hela tiden räkna från 1-100 om och om igen under tiden som jag kopplade bilder. Gick rätt trögt i början, men fick snabbt upp farten. Märkte tydligt att man endast lade fokus på själva bilderna och inte på att säga för sig självt vad bilden förställde eller vad den stod för. Kopplade bort det inre pratet helt enkelt.

Övning 1/2. 10/10

Övning 3/4.
12/30 (första återkopplingen)
28/30 (andra återkopplingen)
30/30 (tredje återkopplingen)

Övning 5. 30/30 (första återkopplingen)

Övning 6. (40 saker att minnas: 10 associationer + 30 associationselement)
11/40 (första återkopplingen)
35/40 (andra återkopplingen)
40/40 (tredje återkopplingen)

Övning 7-10 gör jag redan löpande under dagarna när tid ges. (Vilket är ganska ofta när man är sjuk ;-)...)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 9.

Har slutat vara så himla resultatinriktad och försöker istället göra snabba kopplingar. Känner konstigt nog att kopplingarna sitter bättre om jag inte spenderar så himla mycket tid vid kopplingarna. Ett högt tempo, effektiva kopplingar och snabbt återkopplande. Känns mycket lättare då och det är samtidigt att hålla ett högt tempo då det kan bli väldigt tråkigt att köra långa kopplingar när man har 50 olika saker att kedja ihop.

Returtekniken känner jag igen och har använt mycket med "Vägen till maxade betyg" så den kändes rätt naturlig.

Vid både koppling och återkoppling räknar jag högt från 1-100 och börjar sedan om räkningen igen. Vid sista övningarna idag utmanade jag mig själv och började räkna ned från 100-1 också. Det blev bra mycket svårare än att räkna uppåt, men det blev utmanande och utvecklande.

Övning 1:
22/24 (1:a återkopplingen)
24/24 (2:a återkopplingen)

Övning 2:
23/60 (1:a återkopplingen. Innehöll 5 luckor)
32/60 (2:a återkopplingen. Innehöll 5 luckor)
52/60 (3:e återkopplingen. Innehöll 2 luckor)
55/60 (4:e återkopplingen. Innehöll 2 luckor)
60/60 (5:e återkopplingen)

Övning 3:
14/45 (1:a återkopplingen)
34/45 (2:a återkopplingen)
43/45 (3:e återkopplingen)

De sista övningar gör jag redan löpande under dagarna, samt i MM.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 10

Övning 4:
31/60 (första återkopplingen)
43/60 (andra återkopplingen)
58/60 (tredje återkopplingen)
60/60 (fjärde återkopplingen)

Övning 5:
Krävdes hela tre återkopplingar innan det blev helt rätt...
Jag var nog uttröttad efter förra övningen...

Ska pröva lite avslappningsövningar innan lektionerna om några dagar, får se om det kan hjälpa :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 11

Övning 4:
0/99 (första återkopplingen)
24/99 (andra återkopplingen)
57/99 (tredje återkopplingen)
70/99 (fjärde återkopplingen)
92/99 (femte återkopplingen)
99/99 (sjätte återkopplingen)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Lektion 12

Har blivit ett riktigt superhål i kursen för min del från att ha kört de första 11 lektionerna på 11 dagar så har det gått över en månad innan jag kunnat göra lektion 12. Detta pga en hjärnskakning som gjort mig i stort sett inkapabel till att koncentrera mig på svåra uppgifter. Fruktansvärt ringrostig då det inte bara tog lång tid att göra färdigt övningarna, utan LÅÅNG tid. Vi snackar ca 2h bara för att kunna få 94/99 rätt på sista övningen i lektion 12...

Mycket tror jag beror på att sifferkodningarna inte kommer upp på automatik utan många måste jag leta mig fram till (lyckas alltid att hitta dem på några sekunder, men det tar för lång tid). Imed att större delen av tiden ska användas på att hitta figurkoden så blir det ett trögt tempo, kopplingarna tar jättelång tid, man blir frustrerad och därför blir återkopplingen sämre och man måste börja om igen...fruktansvärt frustrerande.

Innan jag går vidare med Lektion 13 ska jag försöka sätta alla figurkodningar reflexartat och även öva minneshastigheten med MM. Har en del cicerobilder att förfina eftersom jag inte har kunnat koncentrera mig mentalt på något senaste månaden.

Väldigt dåligt resultat under lektion 12. Men får se till att bli snabbare till nästa gång!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal - Victor Bull

Post by VictorBull »

Min allra första omgång av MM är klar. Först trodde jag inte att jag alls skulle kunna placera ut sifferkodningarna på ett snabbt och effektivt sätt på mina cicerobilder. Men gick förvånansvärt enkelt och felen började komma när jag inte fick fram en sifferkodning i tid utan började hacka efter och istället för att bara hoppa över en så blev flera stycken lidande på raken.

Nästa uppgift innan jag fortsätter öva bli att skapa fram fler Cicerobilder för att kunna öva fler gånger på samma dag. Just nu har jag 100 men hade varit skönt om jag kunnat ha i alla fall 300 om några dagar för att kunna öva oftare på med MM.

13/20 blev resultatet första omgången.
Post Reply