Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-10 – Vet inte om jag hinner med någon minnesträning idag, men jag ser till att öva mina tresiffriga figurkoder. Jag övade dem inte igår och det märks med en gång! Jätteviktigt att jag övar varje dag för att inte tappa dem.

Börjar med några omgångar 401-480.
401-480 (2,4s/bild)
401-480 (1,7s/bild)
401-480 (1,2s/bild) – Grymt!!

Ska köra 10min på 000-480

Scheize… 000-480 kändes INTE bra. Många figurkoder som jag ”tappat” genom att inte underhålla dem under bara en enda dag. Är uppe på ett så pass högt antal figurkoder så det är viktigt att jag underhåller dem VARJE dag! Denna veckan kommer jag lägga till 20 till så att jag kommerupp på 500, sen kommer jag lägga mer fokus på att bara fixera dem jag redan har.

Ska köra 10min igen med 000-480.

Hmm, är just nu inte alls i bra form på 000-480. Jag får vara försiktig med att fylla på med fler än 500 innan jag kan sätta dem snabbt (dagligen!). Det kommer rätta till sig, behöver bara sitta 5-10min varje dag med figurkoderna kommande veckorna så kommer de sitta benhårt till sist
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Ska köra 5min siffror ikväll. Är väldigt mosig i skallen efter en lång dag, men kör en snabb uppvärmning av tvåsiffriga tal, sen 5min siffror
Pratradion på hög nivå i bakgrunden givetvis!

5min siffror: 212 rätt (totalt 248). Ohh, vad nära!! Jag pusslade och pusslade ända in i slutet, men det var två figurkoder som jag inte lyckades pussla ihop. Dock så fick jag 100% rätt på samtliga siffror jag skrev in, trots att jag flera gånger inte var säker på om jag pusslat rätt. Känns som att jag är på helt rätt väg i alla fall! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-11 – Tresiffriga figurkoder innan frukost idag. Ska köra direkt på 000-480 i ca 10min.

000-480 (3,4s/bild) – Känner mig riktigt seg i skallen. Vaknade tidigt pga fågelväsen utomhus, så blev nog bara 4-5h sömn
Får se om jag piggnar till senare.

Idag ska jag jobba med speed cards och namn/ansikten.
Börjar med uppvärmning för kortleken.

52/52 – 55,181 sekunder. YES! Riktigt god tid! Jag hade bra flow, även om jag hackade något lite här och var. Återkallningen var bra, men fick pussla ca 5-6 kort. Tillslut gick det :D

52/52 – 1min 1sekund. Njaa… jag fick jättedåligt flow och stressade supermycket. När tankarna skenar iväg så förlorar man viktiga sekunder och det blir hackigt.

52/52 – 52,086 sekunder! Yes!! Riktigt gött :D Bästa resultatet sedan min come back för några veckor sedan

Hoppsan… kom på att pratradion var avstängd sista två rundorna… Fick ett telefonsamtal varpå jag stängde av radion. Glömde sätta igång den igen innan jag började memorera. Aja :P
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-12 – Ingen minnesträning nu på förmiddagen, lär nog dröja till i eftermiddag då jag har patienter på kliniken under dagen. Men ska köra 10min tresiffriga figurkoder 000-480.

Under de 10 minutrarna så höll jag ett 2,7s/bild-tempo. Det var bara 2 figurkoder som jag inte fick fram på under 10 sekunder. Det känns bättre och bättre. Lång väg att gå innan det är reflexnivå, men så länge jag kan bibehålla bilderna hyfsat framöver så är jag nöjd. Reflexnivå lär jag nog inte ha uppnått förens någon gång nästa år. Nu bär det av till kliniken och hjälpa folk med ryggsmärta! Vi höres :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Igår körde jag aldrig namn/ansikten då jag kände mig allt för mosig pga sömnbristen. Idag ska jag köra två stora omgångar i alla fall! Först börjar jag med 15min ord, sedan 15min namn och ansikten :D Kommer satsa på 104 ord. Pratradion igång på hög volym som vanligt.

15min ord: 91 rätt. Attans... Jag återkallade 'försäkring' istället för 'försäkran'. Sen råkade jag få ett av de allra sista orden fel. Skrev in 'burk' då det skulle vara 'glasburk'

Blä. Väldigt nära och jag känner mig mer säker på den här grenen än vad jag tidigare gjort!! :D

Nu ska jag ta en kort paus och ladda upp inför namn/ansikten.

15min namn/ansikte
64 rätt (utav 80)

Gick sådär, jag trodde att jag skulle återkalla bättre, men det var ändå en väldigt bra och rolig omgång!
Slut med minnesträningen för idag :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-14 – Övning med tresiffriga figurkoder i ca 12-13min
Shit… 000-480 känns riktigt långsamma just nu. När det bara gått en enda dag utan att jag repeterat dem så kan de bli övermäktiga. Och jag ska dessutom våga mig på att fylla på med 20 till för att komma upp till 501 st.

Det får ta den tid det tar, men när jag väl har lärt in samtliga så kommer de kunna ge mig en superbra fördel, både inom tävlingsgrenarna men också inom textmemorering. :D

Får försöka öva lite under mina pomodoro-pauser idag.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Minnesträningen idag består först av spoken number, sen 10min kortlek.
- 34 rätt. Gick superbra i början, men sen hackade jag till ordentligt på ett ställe.
- 30 rätt. Hackigt från start.
- 54 rätt. Hyfsat flow, men blev jobbigt mot slutet.
- 44 rätt. Hyfsat flow även här, men det låste sig vid en figurkod och jag hamnade efter i takt.
- 26 rätt. Fan, trodde jag hade fler, men jag hade råkat hoppa över en figurkod när det hackade på mitten av memoreringen.
- 48 rätt. SUPERBRA flow i början, men sen hackade jag till på ett ställe och kunde inte hämta upp takten igen.
- 30 rätt. Samma där. Bra flow i början, men ibland blir det hackigt på något ställe.
- 30 rätt. Samma visa där.

Sammanfattning. Även om det inte blev något PR och att jag upprepade samma ”misstag” (att inte få till mitt flow och att jag hackar på vissa ställen) så var detta utan tvekan den bästa Spoken number- rundan jag någonsin kört, då jag faktiskt lyckades komma en bra bit på vägen på samtliga rundor. Kan bara bli bättre

Nu ska jag värma upp med kortleken och försöka mig på 3 kortlekar på 10min. Pratradio på hög volym i bakgrunden givetvis.

10min kortlek: 3 kortlekar helt rätt.
Skönt! Det var en helt underbar runda då både flow och kontrollåterkallningar kändes extremt bra!! :D
Pratradion (framförallt musiken i pauserna) tog extremt mycket av min uppmärksamhet och det var svårt att fokusera i perioder, men trots det så gick det utan problem!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Har övat 20min med de tresiffriga talen. Kändes väldigt trögt i början, men tillslut kom jag in i ett bra flow. Allting handlar om att bara upprepa, upprepa och upprepa tills de sitter. Kommer ta lång tid innan jag har alla tusen figurkoder, men det är ingen brådska just nu. Ska dock försöka lära in så mycket jag kan denna sommaren i alla fall, då jag kommer vara väldigt upptagen till hösten. Kommer dock inte kunna använda dem till SM i höst utan får nöja mig med mina tvåsiffriga figurkoder till dess.

Körde 000-480 i 5min till. Lyckades med (2,2s/bild) – Bra tempo! Det går sannerligen framåt :D

Ska lära in 481-490 nu.
Inlärningen gick jättefort. Ska fixera dem under kvällen.
Jag kör inlärning av 491-500 också, så är jag i halvvägs mot målet (även om jag inte fixerat dem ännu)

Inlärning gick snabbt även på 491-500. Dock så kommer den allra svåraste biten nu med fixeringen då jag lärt in 20 nya vid samma tillfälle…

481-500 (5,5s/bild + 2 jag inte kunde)
481-500 (4,5s/bild + 1 jag inte kunde)
481-500 (2,8s/bild) – Bra progression!

Bästa tid ikväll: 481-500 (1,6s/bild)
Officiellt uppe på 501 figurkoder utav tusen!! Känns jätteskönt :D Äntligen mer än halvvägs. Nu är det förhoppningsvis nedförsbacke resten av tiden ;-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-16 – Övade tresiffriga tal tidigare i morse. Gick riktigt bra! Ska öva lite ikväll också. Ska köra 5-6 rundor med kortlek, får se hur det går. Pratradion på i bakgrunden precis som vanligt.

52/52 – 49,727 sekunder! Oj oj oj!! SÅ himla bra :D Mitt gamla PR är 49,035 sekunder, så inte ett PR, men nära! :D Blev väldigt överraskad. Men jag fick bra flow och kunde hålla tankarna i schack för det mesta.

52/52 – 51,091 sekunder. Ännu ett superbra resultat! Det kändes som att det var snabbare, men det var nog för att jag var så stressig. Istället för ett jämnt och fint flow så blev det väldigt forcerat.

OBS! Hade GLÖMT sätta igång pratradion…hehe! Fr.o.m nu kör jag med pratradion på hög volym.

49/52 – 1min 5sekunder. Oklart om det bara berodde på pratradion. Tror det var en kombination av att jag fastnade onödigt hårt på en figurkod som jag trots forcering inte fick fram… Helt sjukt. Ibland går rundor dåligt helt enkelt.

40/52 – 52,3 sekunder. Ajdå, där tog verkligen bränslet slut. Det får räcka för idag. En sista runda innan dagens minnespass är över.

39/52 – 1min 5sekunder. Scheize…. Jag undrar verkligen om det var pratradion som rörde till det eller om bränslet helt enkelt tog slut. Häftigt ändå att det kan skifta så mycket. Det är verkligen små marginaler som kan avgöra skillnad mellan succé och katastrof!

Nya försök i morgon!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Pratradion igång på hög volym.

15min ord: 86 rätt (totalt 110 rätt).

Körde 15min slumpmässiga ord idag. Det kändes superbra och jag brände på lite extra ord i slutet. Kom upp på 113 totalt. Jag återkallade samtliga bilder förutom en, vilket störde mig. Sen hade jag stavat fel på två ställen:
’fena’ istället för ’fenor’
’tjuta’ istället för ’tjuter’

Störigt…

Men en jättebra runda i alla fall :D
Post Reply