Journal – ViggoM

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-25 – Tresiffriga figurkoder innan frukost. Börjar med 361-400, sen kör jag samtliga i ca 10min.

De tresiffriga känns hyfsade, men det tar emot rätt mycket nu när de är så många. Det är MYCKET viktigt att jag kör dem dagligen för att de inte ska falla bort. En kort stund varje dag samt successivt öka antalet bör räcka långt Reflexnivå får jag utveckla i framtiden.

Värmer upp med binära, sen kör jag 5min binära siffror.

5min binära: 301 rätt. Fan också! Jag var så himla säker på denna… Hade läst av första figurkoden fel från första början och jag lade inte märke till det ens under kontrollmemoreringen… Sen hade jag skrivit in en figurkod fel trots att jag memorerat rätt… Blä! Inte långt ifrån nu! Det ska snart gå :-)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-26 – Tresiffriga tal innan frukost. Det är kul att jag fyllt på med så många, men det blir samtidigt kämpigt. Börjar med 351-410 innan jag kör samtliga.

351-410 känns mycket bättre idag. Inte alls samma ansträngning som igår. Nu kör jag 10min på samtliga (000-410)

Bra hastighet på de flesta, dock märks det att det börjat ta emot en del och man börjar blanda ihop flera figurkoder. Jag ska nog hålla mig till dessa några dagar innan jag ökar på med fler
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-27 – Tresiffriga tal innan frukost. Det börjar kännas bättre och bättre. Övade direkt på 000-410. Kan nog öka antalet figurkoder snart. Det blir bara kämpigare och kämpigare, men i med att jag övar varje dag så känns det som att det ändå går vägen, trots det höga antalet.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

Kortleksmemorering idag. Först uppvärmning.

52/52 – 1min 6 sekunder. Bra och jämnt tempo första halvan, sen blev det hackigt som fan. Krävdes en hel del pusslande, men jag satte korten rätt snabbt när jag började pussla.

52/52 – 57,644 skeunder. Yes! Superbra flow och nästan klockren återkallning. Bara några få kort som behövde pusslas. Långt ifrån PR-tid, men viktigast nu är att jag kan bibehålla ett gott flow i memoreringen och undvika upphakningar.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-28
10min tresiffriga figurkoder. Ökar inte antalet ännu, möjligtvis under helgen.

000-410 kändes inte riktigt okej idag…Mycket missade figurkoder som jag annars brukar fixa. Allra svårast var talen mellan 341-410, så måste ha extra fokus på dem i fortsättningen.

Körde ca 10min tresiffriga nu på eftermiddagen igen. Kändes MYCKET bättre! :D

Har varit helt slut i huvudet idag då jag sovit ruggigt dåligt inatt, så ingen memorering idag.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-29 – Lite tresiffriga figurkoder innan frukost. Ska lägga till 10 nya först (411-420).

Gick snabbt att lära in de nya bilderna. Körde 10min på 201-420, då det är dessa som är svagast just nu, rent generellt. Känns hyfsat, men jag ska testa en gång till senare!

Ska köra en runda 15min siffror. Först lite uppvärmning.
Ska ha pratradion igång i bakgrunden dessutom!

Uppvärmd och redo. Pratradion igång och idag ska jag försöka slå mitt PR på 420 siffror!

15min siffror: 430 rätt. NYTT PR!! YES, fan vad gött :D Jag hade riktigt bra återkallning. Dock var det 6-7 figurkoder som jag verkligen inte kom på och det krävdes lång tid pusslande innan jag tillslut kom på dem. Dock trodde jag att några av dem inte var rätt, då jag velade mellan flera olika alternativ… Men det lyckades! Dessutom samtidigt som SR-P1 rullade i bakgrunden och det var väldigt svårt att inte lyssna på radiopratet under tiden.

Wihoo!!! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-06-30 – Ingen memorering idag, men ska öva en längre stund med mina tresiffriga figurkoder. De börjar kännas väldigt bra! Vissa är nästan uppe på reflexnivå. Ibland låser det sig givetvis och några kommer jag inte alls på. Men det tar sig Ska lägga till 421-430 idag!

Inlärning gick rätt snabbt. Ska fixera 201-430 strax. Snart halvvägs igenom samtliga tresiffrigafigurkoder!

Är rätt trött just nu och de tresiffriga känns något sega, framförallt de allra senaste. Har trots allt fyllt på med nya i hyfsat hög takt senaste tiden. Ska köra 10min tresiffriga mellan 201-430 som avslutning på dagen.

10min var tufft, men jag har en snittid på 2,3s/figurkoder (bortsett från dem jag fick tjuvkika på). Är på helt rätt väg! Hoppas kunna vara uppe på 500 snart!


2019-07-01 – Övar med tresiffriga figurkoder ca 5min innan frukost. (201-430)

Figurkoderna känns bra. Dock ska jag ha lite extra fokus på 401-430. Mer övning av dessa idag, samt inlärning av 431-440.

Inlärning av 431-440 gick snabbt. Ska fixera 401-440 en hel del idag
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-01 – Övar med tresiffriga figurkoder ca 5min innan frukost. (201-430)

Figurkoderna känns bra. Dock ska jag ha lite extra fokus på 401-430. Mer övning av dessa idag, samt inlärning av 431-440.

Inlärning av 431-440 gick snabbt. Ska fixera 401-440 en hel del idag.

10min övning med de nya figurkoderna.

Gick rätt segt. Men den första rundan då jag klarade att komma på samtliga fick jag 2,1sek/figurkod. Helt okej då det är så många nya. Kommer krävas mycket fixering framöver.
Fick en på 1,6sekunder/figurkod mot slutet

Minnesträningen idag får bli tre smågrenar.
- Spoken number (inga förväntningar här då jag inte kört det på flera månader)
- 5min binära – (Hoppas kunna komma upp till ca 370 siffror
- Speed cards

Först uppvärmning av de tvåsiffriga talen med MM.

Spoken number:
- 30 rätt. Jag tappade flowet därefter. Memoreringen är lätt, koncentrationen är svår.
- 30 rätt. Hade flow under ca 56 siffror, men hade ett tidigare fel i återkallningen.
- 20 rätt. Tappade flow för att jag inte fick fram vissa figurkoder tillräckligt snabbt. Bra övning för att öka på reflexnivån på figurkoderna.
- 48 rätt. Trodde att jag hade pusslat ihop ett PR, men jag hade tappat en siffra på vägen. Fumlade med visualiseringarna och hamnade efter i takten.
- 24 rätt. Kändes som att jag snubblade precis hela tiden. Inget bra flow. Men bra utmaning för koncentrationen! Ingen gren kräver så mycket koncentration som Spoken number! Det är ett som är säkert!!
- 2 rätt. Fan också…Jag kom inte vidare för jag uppfattade inte om den var 491… i början eller om det var 499…
- 20 rätt. Felavläsning av en figurkod gjorde att jag tappade av mig helt. Ett sista försök kvar för idag.
- 14 rätt. Fumlade med en avläsning och sen var loppet förlorat… Aja, är inte särskilt sur över det. Jag vet att det kommer bli bättre och Spoken number är långt ifrån min bästa gren. Men övning kommer ge färdighet så det får ta den tid det tar


Jobbat mycket idag, så inte fått gjort all memorering ännu. Kommer jobba ett tag till, sen ska jag öva tresiffriga figurkoder, samt köra memorering av binära tal och kortlekar.

Alrajt, lite uppvärmning av binära nu. Sen kör jag 5min binära siffror. Pratradion på i bakgrunden!

5min binära: 285 rätt. Fan också! Fastnade i min avläsning och fick fel i återkallningen… Blä! Binära är verkligen inte min favoritgren just nu…

Kortlek:
52/52 – 58,166 sekunder. Fick superbra flow i början, men mot slutet hackade jag riktigt mycket. Men nästan klockren återkallning! Endast ett kort som jag var tvungen att pussla ihop.

52/52 – 59,008 sekunder. Superdåligt flow och jättehackigt. Vissa kort tog jättelång tid, medan andra försökte jag springa igenom så snabbt som möjligt för att kompensera. Blev under 1min trots en dålig runda! Skönt
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Journal – ViggoM

Post by VictorBull »

2019-07-02 – Tresiffriga figurkoder innan frukost. Börjar med att fixera 401-440

På tredje rundan fick jag 1,2s/figurkod (401-440). Ska köra 201-440 nu några minuter, sen möjligtvis lägga till 10 figurkoder till under dagen.

De tresiffriga börjar kännas bättre och bättre, även de allra senaste Kommer köra en runda 5min ord samt 15min namn/ansikten (som jag verkligen inte känner mig bekväm med, men som är viktig för mig att öva!! Därefter är det lite tresiffriga igen

Jag kommer blåsa på med orden och försöka få hög hastighet i avkodningen. Jag har ännu inte lyckats få över 60 rätt, så det är målet just nu.

5min ord: 15 rätt (totalt 59 rätt). (ingen pratradio igång. Den missade jag att sätta igång).
+ Jag återkallade samtliga bilder med en gång!
- Fick felåterkallningar på flera. En bild som jag inte alls hade någon aning om vilket ordet skulle bli. Samt att jag inte var så snabb som jag trodde att jag skulle vara. Fick stressa igenom kontrollmemoreringen sista 30 sekunderna…

Bra runda trots allt! Extremt rolig gren! Och man märker verkligen den omedelbara nyttan med grenen då det är just ordkodning som är viktigt att vara bra på när man memorerar text och övrig litteratur :D

Dags för 15min namn/ansikten. Inga större förväntningar, vill mest få upp formen i den här grenen, som jag annars undvikt rätt mycket… Men STOR vardagsnytta om jag blir duktig även på denna! Pratradio på i bakgrunden.

15min namn/ansikten: 60rätt! Överraskande bra resultat! Inget PR, men jag var väldigt bra på det! Det var nog inte en enda bild som jag inte lyckades återkalla. Dock vissa felstavningar i namnen. Gött! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Tresiffriga tal

Post by VictorBull »

Inlärning av 441-450 gick snabbt. Ska fixera 401-450 i 10min nu. Går framåt mer och mer.

Hann flera rundor. Segt i början, men mot slutet lyckades jag en hela runda på 1,4s/bild (401-450). Gött!

Snart halvvägs igenom mina tresiffriga tal!! Har varit en lång resa och jag är inte ens klar med hälften, dock så är det kul när jag kör det varje dag då man snabbt ser utveckling :D
Post Reply