Min journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Efter några dagars uppehåll på grund av sjukdom är jag nu tillbaka!

MM med pratradio -

1. MM. 100x4sek - 22/100 - Ett ganska dåligt resultat, jag hade lite problem med att "se" bilderna vilket jag antar beror på att jag inte har tränat på nästan två veckor förutom i måndags då jag körde lite trotts att jag var sjuk.

2. MM. 100x4sek - 24/100 - Ännu ett dåligt resultat... Jag hoppas på att det är radions "fel" och att det bara är jag som inte har vant mig än.

3. MM. 100x4sek - 16/100 - Verkligen katastrof, jag hoppas på bättre resultat snart!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

MM med pratradio -

1. MM. 100x4sek - 31/100 - Helt okej om man jämför med gårdagens resultat.

2. MM. 100x4sek - 14/100 - Nu vet jag däremot inte riktigt vad som hände...

3. MM. 100x4sek - 25/100 - Tappade koncentrationen ganska ofta kändes det som.

4. Jag har snart tagit mig igenom ytterligare 100 sidor i boken Fatta Matte och kanske räknar jag lite idag. Dock ska jag se till att repetera de 48 lagarna för jag har glömt bort betydelsen till en av lagarna.

5. Kortleken har lagts lite på hyllan i och med att jag har varit sjuk men om jag har tid ska jag kolla igenom den idag och försöka memorera den i nästa vecka!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

MM med pratradio

1. MM. 100x3sek - 21/100 - Jag drog ner 1 sekund på tiden idag och första omgången gick ganska dåligt. Jag hade hoppats på ett bättre resultat.

2. MM. 100x3sek - 47/100 - Nu fick jag däremot ett mer välkomnat resultat! Jag la mycket vikt i att skapa så udda kopplingar som möjligt och jag lät fantasin flöda. Det är betydligt mer krävande men ger verkligen ett bättre resultat!

3. MM. 100x3sek - 41/100 - Ännu ett resultat som gjorde mig lite gladare, känns skönt att veta att också jag kan få en helt okej procent!

4. Jag räknade de sista 30 sidorna fram till sida 200 idag! Jag har äntligen kommit förbi det jag hade räknat sen tidigare vilket känns kul. Jag har fått lära mig en del på egen hand eftersom boken inte är helt komplett (vilket jag har förståelse för eftersom allt inte kan rymmas i en bok) Men de stora övergripande delarna tar boken upp och det är den riktigt bra på!

5. Jag har inte så mycket tid idag men jag ska börja spåna på bilder till mitt 4 nivåsystem av stödbilder som jag ska bygga upp inför skolan! Det roliga med GMS är att det svåraste är att välja ut vilka bilder man ska använda som stödbilder när man bygger system, allt annat går som smort! :D
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

MM med pratradio

1. MM. 100x3sek - 47/100 - Ett resultat som jag är väldigt nöjd med såhär på morgonkvisten!

2. MM. 100x3sek - 57/100 - Ett riktigt toppresultat som jag verkligen är nöjd med! Skönt att se att jag gör stora framsteg även om det ibland går segt. :D

3. Det blir förmodligen inte mer MM idag eftersom jag har annat som också måste göras, sen ska man ju avsluta på topp ;)

4. Efter flera timmars räknade har jag nu kommit fram till sida 223. De 23 sidorna var väldigt jobbiga men jag fick rätt på det tillslut. Nu ska jag memorera ett personligt brev på spanska eftersom jag räknar med att det är det första jag kommer få skriva när jag börjar skolan och då vill jag ha ett riktigt bra brev utan fel så att jag kan visa framfötterna från början!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Idag blir det inte så mycket minnesträning för min del tyvärr. Jag har en del andra saker som jag måste göra men som tur är så hinner jag med lite iallafall. Jag ska repetera matten jag lärde mig igår och jobba vidare med det. Jag ska också se till att läsa in spanska texten jag skrev och memorerade igår. :)
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Jag har tagit mig igenom en del i Fatta Matte boken som jag tyckte var riktigt svår! Funktioner i kvadrat, men det blev bra tillslut.
Jag ska memorera ett personligt brev på engelska också och sen ska jag jobba med mitt brev på spanska.
Mer minnesträning än så blir det inte eftersom jag igår fick veta att jag står på gränsen till ett utmattningssyndrom... Med tanke på att jag bara är 16 år så är detta väldigt sällsynt. Därför ska jag dra ner på träningen och ge mig själv tid att ta det lugnt. Jag ska börja meditera, hittade ett ställe i Lund som jag ska besöka snart för att få en introduktion till meditation. Efter det är min plan att börja besöka stället iallafall en dag i veckan för att meditera om jag känner att det passar mig.
Det ska bli spännande att se hur det går att börja skolan nu när jag är nära på att bli utbränd. Jag tror inte riktigt att jag har förstått vad det innebär men jag ska iallafall fokusera på skolan och att ta det lugnt samtidigt.
Det kommer inte bli så mycket träning för min del eftersom jag har varit skadad länge och jag avråddes till att träna när jag mådde såhär.
Jag hoppas att det blir bra i längden och att jag iallafall kan ta mig igenom skolan! :)
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Skolan är nu igång och jag har hittils memorerat två brev på spanska och engelska och en portkod till en vän. Jag har börjat läsa Hans Roslings självbiografi och när jag stöter på ord som jag inte behärskar så memorerar jag dessa. Jag tänker att jag ska repetera orden i fyra dagar och sen släppa dem som vi gjorde i språmodulen. Jag har inte memorerat namn eftersom de satte sig väldigt naturligt för mig redan från start.
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Jag fortsätter att memorera ord som kommer upp i takt med att jag läser, i skolan går lärarna just nu bara igenom vad vi kommer att jobba med under de två terminerna i ettan. I skolan memorerar jag främst okänd terminologi som dyker upp i de olika ämnena, dock ska jag memorera lite glosor antingen idag eller imorgon. Utöver detta flyter allt på, det har gått en vecka så det har inte hunnit hända så mycket ännu men det kommer!
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Skolan börjar komma igång mer och mer nu. Om lite mer än en vecka har jag mitt första riktiga prov som jag snart ska börja memorera fakta till! Förra veckan hade vi glostest och ja har tidigare inte memorerat mina glosor utan bara läst in dem. Dock fick jag ett fel så nu har jag börjat memorera även glosorna. Det tar ett tag men med tiden lär det gå snabbare. Jag har dock insett att jag bara behöver memorera de glosor jag inte kan, de jag redan kan räcker det att jag tränar på.

Jag kommer uppdatera om hur provet gick sen. Provet är på historia och jag tror inte att det kommer bli några större problem.
benjamin01
Posts: 79
Joined: Sun 15 Apr 2018, 17:25

Re: Min journal

Post by benjamin01 »

Första året i gymnasiet är över och sommarlovet är här! Jag avslutade första terminen med 6 A och 1B och detta tack vare Mind Academy. Att använda memorering när jag pluggar har verkligen gjort allting så mycket lättare. Inför sommaren ska jag passa på att bejaka lite olika intresseområden. GMS har blivit en så naturlig del av mitt liv att jag använder det i princip alltid vilket kommer gynna mig nu i sommar när jag ska läsa in mig på flera, enligt mig, intressanta områden.
Post Reply