Fshebrands Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Så var då även jag igång!
Det är ganska fantastiskt. Har precis avslutat lektion två, och redan nu upptäcker jag hur lätt det är att minnas saker. Jag som normalt har supersvårt för t.ex. siffror och inhandlingslistor!
Nu gäller det bara att hålla ångan uppe.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Lektion 3.
Nu börjar det bli jobbigt. De första tre övningarna gick bra, men har totalt kört fast på övning fyra om konsonans. Kan inte alls komma på ord som påminner om de påhittade orden och samtidigt framkallar en bild. Har skrivit in och bett om hjälp, så får vi se vart det leder. Innan dess vill jag inte gå vidare eftersom jag inte vill riskera att lära mig något fel. Frustrerande.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

OOOOOCH... DÄR har det gått nästan 2 månader sedan jag senast gjorde något vettigt av det här. Känns som att det är lika bra att börja om från början.
Har dessutom flyttat, Så min cicero-kedja är ju helt f*cked up nu.
Någon annan som börjat om från början?
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Efter att ha börjat om från början genomförde jag idag lektion 2.
En del sitter kvar, för jag klarade av övningarna relativt fort. Ca en timme kvar på tiden.
Det jag faktiskt hade allra mest behållning av var den avslutande artikeln om att visualisera var jag är när jag väl har mitt superminne, och hur jag ska göra för att uppmuntra mig själv till att sträva efter det. Hade helt glömt bort det och blev glad bara av läsningen!
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Idag var det då dags för övning tre. Var tyvärr tvungen att dela upp den i två delar då jag slets iväg på akut ärende.
Jag har svårt för Konsonasövningen då jag ibland kommer på ord som är väldigt abstrakta och därför inte går att göra någon bild av. Jag tog mig dock igenom övningen.

Det gick även bra med vidareutvecklingen av alfanumeriska kodningen, de första 20 siffrorna sitter kvar i minnet sedan förra gången jag gjorde detta.

Det känns svårt att lägga till nya bilder i min cicero-kedja. Det beror nog främst på flytten och att jag inte helt vet vart saker befinner sig i mitt eget hem :P
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Fjärde övningen fick jag tyvärr dela upp i två dagar. Tiden räckte helt enkelt inte till.
Även den här gången var det dags för konsonansövning och det är det jag hittills tycker är svårast. Jag fastnar om jag inte omedelbart får upp ett nytt ord och bild i huvudet. Svårt det där. Lättare att bilda kedjor av stavelser, samt de 10 nya alfanumeriska koderna.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Lektion 5 idag avklarad. nu är jag tillbaka där jag sist var tvungen att pausa pga. en massa omständigheter.
Gick ganska bra tycker jag.

Övning 1. Första försöket 56/71 rätt.
Andra försöket 71/71 rätt.

Övning 5. Första försöket 16/20 rätt.
Andra försöket 20/20 rätt.

Har fortfarande svårt med flytet i sifferkoderna men traglar det dagligen.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Oj, länge sedan jag skrev här ser jag!
Idag avklarades lektion 10. Minnesbilderna för siffrorna börjar bli många nu. 90 st. Ibland bara försvinner de totalt ur minnet.

Den stora uppgiften idag, att memorisera 60 ord, konkreta och abstrakta, kändes först som en omöjlig uppgift, men såhär bra gick det:

1. 46/60
2. 57/60
3. 60/60.

Ska nu bli spännande att se hur minnesbilderna för bokstäver implementeras i kursen.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Över tre månader sedan jag gjorde något av värde. Inte ens övat på mina siffror ordentligt. Det känns så jäkla surt, men jag vill ju göra det här rätt, därför är det bara att börja om på ruta ett.

Anledningen till det långa uppehållet är att jag fått redan på att jag äntligen ska bli pappa. För att göra en lång historia kort så är det ju lite komplicerat när man är två män :P. Det har varit mycket praktiskt med pappersarbete och dyl. som tyvärr har fått ersätta tid som skulle gå åt vänner, familj och plugg.

Nu har allt dock lugnat ner sig, och jag är supertaggad att komma igång igen.

Märker att en del saker sitter kvar ändå, som t.ex. de alfanumeriska koderna. Annat var lite rostigt.

Övning 1.1:
Första försöket 21/25
Andra försöket 25/25

Övning 1.2:
Första försöket 23/25
Andra försöket 25/25

Övning 1.3:
Första försöket 25/25

Övning 1.4:
Första försöket 21/25
Andra försöket 25/25

Övning 1.5:
Översätta siffror till alfanumeriska koder och tvärtom. Går som ett rinnande vatten.
fshebrand
Posts: 11
Joined: Sat 07 Jan 2017, 15:26
Location: Malmö

Re: Fshebrands Journal

Post by fshebrand »

Dag två hoppade jag på redan dagen efter första lektionen. Lika bra att köra liksom!

Övning 2.1 (Kedjemetoden):
Första försöket 25/26
Andra försöket 26/26

Övning 2.2 (ryska dock-metoden):
Första försöket 24/25
Andra försöket 25/25

Övning 2.3 (Cicero-metoden):
Första försöket 10/10

Övning 2.4 (Fria associationsmetoden):
Första Försöket 10/10

Övning 2.5 (Sifferkodning):
tid; 40,6 sekunder (50 siffror)

Övning 2.6 (Cicerometoden, första 20 siffrorna i övning 2.5, sedan nästa 20 siffrorna):
första försöket, första halvan 17/20
Andra försöket, första Halvan 20/20
Första försöket, andra halvan 19/20
Andra försöket, andra halvan 20/20

Känns fortfarande som att det här är saker som ligger kvar i grunden. Har nog tragglat det bra.
Post Reply