Lindberg Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Lindberg Journal

Post by lindberg »

Skapar en journal för att kunna dra igång detta.
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Re: Lindberg Journal

Post by lindberg »

* Lektion 1

Denna lektion har tagit väldigt lång tid. Faktum är att jag inte är helt klar.
Jag är (har varit) akademiker. Jag har försökt att vara väldigt noggrann så att grunderna sitter ordentligt. Jag har exempelvis haft ett tänk att cicero-bilderna i Övning 3 skulle vara användbara resten av livet, och problematiserat och ville hitta de bästa bilderna...

Jag började dock att läsa i studentforumet och hittade ett inlägg med rubriken "2h?" och efter detta skall jag strukturera om mina övningar och använda mig av en intervallklocka så att varje koppling får max 6 sekunder.
Jag rekommenderar inlägget "2h?":
- viewtopic.php?f=10&t=29&sid=7c32165c91e ... fc0c210f92
- http://svenska.pmemory.com/articles/chain


Lektion 1 -- Övning 1 - Kedjemetoden
Tid: 1:30 på att studera materialet, och ca 1h på själva övningen.
Resultat Det krävdes 3 omgångar för att få 7-13-25/25. Kontroll dagen efter gav också 25/25.
Kommentar:
Jag upplevde att tapet, program, och burk var svårt att visualiser. Det var lite svårt att bestämma vad det var för ett program (datorprogram, tv-program, matchprogram...) och Burk var svårt att fixera bilden. Olika burkar dök upp.
Sedan smyger det in lite "fusk". Citron och Cykel - fastnade två i rad som börjar med C.

Lektion 1 -- Övning 2 - Ryska dockmetoden
Tid: 1:30
Resultat: 3-21-25/25, dagen efter 21/25
Kommentar:
Jag fick göra om kopplingarna några gånger. Först hade jag objekten liggandes på varandra, men det kändes lättare efter att jag stuckit i dom i varande. När jag kontrollerade resultatet dagen efter var de kopplingarna de starkaste.
Största problemet var kopplingen videokamera-yoghurt. Jag tänkte att yoghurten skulle sitta i videokameralinsen. Men jag zoomade in linsen så mycket att jag tappade konturen, så det blev bara en stor färgad yta. Den kopplingen var helt borta dagen efter.

Lektion 1 -- Övning 3 - Cicero-metoden
Ej klar.
Jag läste in mig på allt material och började sedan att läsa på forumet för att hitta lite tips och råd kring hur man väljer de bästa bilderna (som sagts ovan, så överdrev jag vikten av att hitta de mest rätta och bästa bilderna). Men läsningen var nyttig, och på studentforumet hittade jag inlägget "2h?". Efter det så bestämde jag mig för att ta ett omtag.

Jag har även gjort de Mentala Teknikövningarna och laddat ner en app "Ny intervalltimer" där jag skapat mitt eget träningsprogram.
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik
MsSthlm
Posts: 4
Joined: Wed 04 Jan 2017, 09:28

Re: Lindberg Journal

Post by MsSthlm »

Hej! Intressant inlägg och bra med länkarna. Det har tagit längre tid för mig också så jag ska försöka hitta metoder för att få ner tiden och det fanns ju en del bra info i länkarna.
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Re: Lindberg Journal

Post by lindberg »

Vill bara dela med mig av denna länken.
http://svenska.pmemory.com/articles/30
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Re: Lindberg Journal

Post by lindberg »

Lektion 1 klar
Lektion 1 -- Övning 4 - Fria associationsmetoden
Den gick ganska bra. Tycker att cicero-metoden var mycket enklare att återskapa stödbilderna. Jag hade kopplingar som var lite "tveksamma", och där alternativa stödbilder kom upp.

Lektion 1 -- Övning 5 - Alfanumerisk kod
Alfanumeriska koderna sitter ganska bra. Jag har skadat mitt knä lite, och fått ett träningsprogram med 4 övningar som man kör 2x3x10, dessa räknar jag med figurkoderna istället för med siffror.


Tanken var att jag skulle gå ner i tid på jobbet och kunna fokusera på detta och mig själv en stund, men det verkar dra ut på tiden... Så nu är det bara att sluta vänta på bättre tider, planera om och börja jobba med detta mer högre grad av fokus ändå.
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Re: Lindberg Journal

Post by lindberg »

Lektion 2

Vad bra att det kom en snabb repetition på Lektion 1, det visste jag inte. Får verkligen intrycket att Mind academy har tänkt på allt och det bara är att följa med.

Övning 1 Kedjemetoden
Använde en intervallklocka för att hålla kopplingarna till 6 sekunder styck. Jag hinner inte riktigt med.
3 omgångar för att få det helt rätt, med 23 rätt första omgången.

Övning 2 Ryska dockmetoden
2 kopplingar missades efter första omgången, 19 rätt. 3 omgångar för att få alla rätt.

Övning 3 Cicero-metoden
Förvånansvärt vad bra cicero-bilderna sitter. 1 omgång räckte.

Övning 4 Fria associationsmetoden
Dessa stödbilder var lite svårare att återskapa, så jag gjorde några nya bilder. 1 omgång räckte.


Figurkoder
De alfanumeriska koderna sitter bra sedan Lektion 1.

Övning 5 Att lära sig figurkoderna 01-10
Måste säga att det är ganska fascinerande att efter en kort övning så kan resten av repetitionen göras "i huvudet" och rättas direkt av mig själv.

- Jag har övat på dessa när tillfälle ha givits. Jag skadade mitt knä och går på sjukgymnastik och har många övningar att göra 10 gångar, då räknar jag med figurkoderna. När jag sitter på träningscykeln kodar jag sekunderna och väljer lite slumpmässigt lite andra siffror att koda så att det inte bara blir en ramsa. Sedan figurkodar jag bilars nummerplåtar. Och jag har använt appen "Mind Academy Figurkodsträning". (jag har inte använt kortleken ännu)

- Jag tycker att det är svårt att rita siffran mellan bilden och mig själv.
- Först var det svårt att få bilderna "badbollsstora". Men helt plötsligt en dag när jag repeterade så blev vissa bilder större, och jag upplevde att det var bilderna som satt bättre än de andra.


Övning 6 Cicero-modellen och figurkodning
Det var ganska enkelt att utöka med ytterligare 20 stödbilder i hemmet. Nu har jag Hallen, Lilltoan, vadagsrummet, matplatsen och några i köket.

Det krävdes 2 omgångar för att få alla rätt under båda omgångarna (17-20). Vid ett tillfälle när jag kodade i huvudet så missade jag en cicero-bild, så att två figurkoder hamnade på fel ställe innan jag upptäckte missen. Det var lite svårare att korrigera en felkodning än ett vanligt fel. Så det är nog viktigt att ha koll på sina cicerobilder.


Övning 7
Jag har skrivit korten nu och skall ha dom med mig, men jag har inte övat med dessa ännu.

Övning 8
Artikeln som refereras till hittade jag innan och har läst. Den känns helrätt och bör kunna appliceras på vilket område som helst.

Kontrollfrågorna
Finns det facit någonstans?
Även om jag "vet svaret", så använder frågorna till att gå igenom lektionsmaterialet och boken. Det ger oftast ytterligare någon detalj och information som har glömts bort (ja, jag är inte någon minnesmästare ännu...)
lindberg
Posts: 9
Joined: Tue 20 Dec 2016, 18:01

Re: Lindberg Journal

Post by lindberg »

Lektion 3
Försöker att fokusera på 6 sekunder per koppling.
Övning 1 Kedjemetoden - Gick ok, men blev avbruten mitt i övningen. [8, 23, 23, 29]
Övning 2 Symboleringstekniken - Svårt att hitta bilder. 3 omgångar [?, ?, 18]
Övning 3 Länka till välbekant information - Svårt att hitta spontana bilder till vissa ord. Men få ord, så gick bra. [12]
Övning 4 Konsonans - Här börjar problemen. Jag försökt att hålla 6 sekunder per "ord". Men det var svårt att hitta ett ord och koppla det på 6 sekunder. Efter två misslyckade försök att återskapa, så bytte jag taktik och valde först en bra bild, och sedan 6 sekunder till koppling. Då gick det "som vanligt" igen. [3, 5, 12, 16, 17]
Övning 5 Skapa ord från konsonanter - Det är lite svårt att hitta bra ord. Vid genomgång av övningen så kom nya bilder upp och "förstör" pga att jag missat det uppenbara ordet vid första omgången… Men intressant att man kan memorera ostrukturerad information så bra. [13, 19, 23, 27]
Övning 6 Skapa ord från stavelser - Helt ok. [14, 24, 26]
Övning 7 -10 Figurkoder 11-20 - Fungerar ganska bra, men inte reflexmässigt ännu.
Post Reply